I kommunedelplanens samfunnsdel har Hemnes kommune som mål: I 2025 er Hemnes kjent som en kommune med ekstra gode oppvekstsvilkår. Hemnes skal bli den beste oppvekstkommunen på Helgeland. Vi har som målsetting at når navnet Hemnes blir nevnt, så skal det forbindes med de beste oppvekstsvilkårene.
Hvordan kan vi oppnå dette med de ressursene vi har i dag?
Vi synes det er viktig å synliggjøre hvordan vår skolehverdag er med nåværende ressurser. Dette er viktig ettersom vi allerede har vært gjenstand for kutt i tidligere nedskjæringer som kommunen har gjort i skolesektoren. Nedskjæringer som har gjort forholdene ved skolen så marginale at vi er veldig sårbare ved sykdom og uforutsette hendelser som vanligvis dukker opp i skolehverdagen. Elevmassen er mye mer utfordrende nå enn før, det kreves mer av læreren i dag enn tidligere. Mye av tiden brukes til «brannslukking». Dette synes gjeldende for hele landet.
Alle skolene skal ha en forsvarlig grunnbemanning. Det gjør at de små skolene ikke kan redusere antall ansatte slik de store skolene. Dette har vært tilfelle de siste årene. Det brukes elevtetthet ved skolene, hvor mange elever pr lærer. Det som også må tas med er at det er stor forskjell på hvor mye hver elev koster ved skolene. Da regner man lønnsutgifter dividert med antall elever.
Korgen sentralskole er den eneste som kommer under 100.000,- per elev – 97 630,-
Ved de andre, koster hver elev fra 108.083,- til 154.727,-, Forskjellen mellom dyreste og billigste er på 57.097,-
Hvis Korgen sentralskole skulle brukt like mye per elev så ville vi hatt mer enn 11 millioner å bruke på styrking av det tilbudet vi har i dag.
Per i dag er arbeidsbelastningen stor på personalet. Store klasser gir større utfordringer. Enkelte fag er vanskelig å gjennomføre uten at klassene deles. I gymsalen blir det fullt hvis klassen er større enn 20 elever (alle klassene 5-10).
Korgen sentralskole har flere elever med enkeltvedtak. De har rett på spesialundervisning. Det kan være vanskelig å følge opp alle vedtak når det ikke er mulig å skaffe vikarer. De som skal gjennomføre spesialundervisningen blir satt som vikar når det ikke er mulig å skaffe andre vikarer.
På grunn av samvittigheten sier vi alltid ja når vi blir spurt om vi klarer oss uten assistent eller lærer en time, eller en hel dag.
Elevundersøkelsen viser at elevene synes de får lite støtte fra lærer, og mye støtte hjemme. Mye av dette kan skyldes at noen elever krever mye mer og de andre er misfornøyde med den hjelpen de får.
Det er vanskelig å gi elevene den støtten de har krav på når det ikke finnes vikarer å få tak i ved sykdom. Skolen har i lang tid hatt problemer å få tak vikarer for lærere/assistenter.
Stor arbeidsmengde på enkeltlærere og assistenter fører til sykemeldinger, som igjen fører til behov for nye vikarer.
Skolen vet på forhånd i hvilke årskull det kan komme utfordringer. Da er det viktig å prioritere disse ved å dele klassene i to. Det er ikke mulig med de budsjettene vi nå har å forholde oss til.
Det har tidligere år vært vanlig å prioritere 1., 5. og 8.klasse, ved å sette inn ekstra ressurser. Det har ikke vært tilfelle i år. Det har ikke vært ressurser til det.
Det er alt for få lærere/assistenter ved skolen. For ikke mange år siden var det et helt annet antall ansatte. Det er per i dag 20,67 lærer, 5,84 assistenter og 1,6 SFO.
Siden 2016 har antall lærerstillinger gått mye ned, elevtallet ned med 33.
Den årlige nedbemanningen vi har gjennomgått ved Korgen sentralskole har resultert i at vi er så få ansatte at vi har måttet øke inspeksjonstiden mye. For 15 år siden hadde hver ansatt 1 eller 2 inspeksjoner i uka. Nå har de fleste 2 inspeksjoner nesten hver dag. Dette gir lite rom til å kunne ordne opp i akutte saker som kan skje i løpet av en skoledag. Noen ganger rekker vi knapt å sluke maten før vi må springe ut igjen.
En annen uheldig effekt av den lave bemanningen, er at de som er ansatt i assistent-stillinger blir brukt mye på tvers av klassetrinn for å utnytte ressursene maksimalt. Det samme skjer med faglærere. I den forbindelse er det noen klasser som har opp til 8 forskjellige lærere og assistenter inne i klassen i løpet av en uke. Så mange lærere/assistenter gjør det vanskelig med konstruktivt samarbeid, og de rekker sjelden å bli kjent med elevene. I slike tilfeller er det umulig å finne en felles møtearena, som er selve fundamentet for god klasseromsledelse. Det er mindre rom for fleksibilitet. Turer og ute-undervisning blir så å si umulig å gjennomføre i disse klassene.
Det ble innført gratis halvdagsplass på SFO for førsteklassingene og andreklassingene. Det ble ikke tilført ekstra ressurser til skolen. Heller ikke for elever som krav på en til en på SFO.
Hvis vi skal få gjennomført alt det som kreves av skolen så må budsjettene økes. Vi kan ikke være på etterskudd hele tiden. Uten å gå inn i den strukturdebatten som foregår var det viktig for oss å forklare det som skjer i skolen.
Vi ønsker å få tilbake de stillingene vi har mistet de siste seks årene.
Det viktigste for oss i Klubben er hva vi har å tilby elevene.
Klubben i Utdanningsforbundet ved Korgen sentralskole
v/ATV Per-Arne Skreslett