Avisa Hemnes jobber med å få frem ulike tanker og meninger i skolestrukturdebatten, og vi ser at det skaper sterke følelser hos mange.
Kanskje drukner noe av den saklige debatten i ytringer som i enkelte tilfeller nærmer seg hatefulle. Det medfører at flere heller velger å holde seg unna debatten, og det er vel neppe slik vi ønsker at demokratiet skal fungere?
Det er mange som har valgt å svare i vår spørreundersøkelse, der de har svart på tre spørsmål. Kanskje nettopp fordi de der har fått anledning til å være anonyme.
1) Hva tenker du om forslaget om ny skolestruktur?
2) Hva er du redd for ved eventuelle endringer?
3) Hvorfor tror du det foreslås endringer?
Kvinne, Hemnesberget, 40-årene
1) Det er vanskelig å se på de ulike forslagene til ny skolestruktur, og tenke at endringene skal være en forbedring av skoletilbudet til barn og unge. Skolene er en livsnerve i lokalsamfunnet, et samlingssted og en kulturbærer. Hemnes kommune har ingen videregående skole, og ungdommene våre tilbringer mange timer av sin fritid på buss. At ungene skal ha lang skolevei allerede fra de er 6 år, gjør at kommunen blir mindre attraktiv å flytte til. Debatten om skolestruktur har vart over mange år og ødelegger samholdet mellom bygdene i kommunen vår. Alle er opptatte av sin bygd, og det virker som om politikere er motivert for å fremme forslag som styrker sitt tettsted, fremfor å se på hva som er den beste løsningen.
2) Jeg er redd for at mine barn ikke kommer flyttende hjem etter endte studier fordi skoletilbudet i kommunen er for dårlig. Hvis deres barn må ta buss i 30 minutter for å komme seg til skolen, er det kanskje enklere å bosette seg på Mo. Jeg er redd for at engasjementet og interessen som foreldre har til skolen vil bli mindre, fordi skolen er for langt unna og det ikke føles naturlig å drive dugnad på et sted du ikke bor.
3) En kommuneøkonomi skal rekke over mange områder, og skolesektoren er kostnadskrevende både lønnsmessig og driftsmessig. Mange av skolebyggene er i veldig dårlig forfatning etter årtier med vanskjøtsel. Når jeg leser disse forslagene så tenker jeg på hva som er gjort for å spare penger før man ser seg nødt til å rasere tilbudene til barn og unge. Jeg ser i sakspapirene at vi har fått en ny toppledelse med kommunalsjef for oppvekst og familie. Når ble det viktig for en liten kommune å ha enda et sjefsnivå over skolesjef og barnehagesjef? Hva er denne satsningen god for? Som en liten kommune, burde vi ikke heller se på et samarbeid med nabokommuner om systemer og tjenester som minsker administrasjonskostnader, og ikke tilbudene til innbyggerne våre?
Mann, Hemnesberget, 30-årene
1) Jeg synes det er dumt med denne konstante trusslingen om ny skolestruktur. Fall til ro, vedlikehold det vi har, og hør på folket som rammes.
2) Jeg er redd for nedleggelse av skolene som rammer nærmiljøet, mine egne barn, og at det ikke legges til rette for bolyst.
3) På økonomisk grunnlag, garantert.
Kvinne, Finneidfjord, 50-årene
1) Å legge ned skolene på Finni og Bjerka, blir som å skyte seg selv i foten. Nå, med alt som skjer på Mo, burde heller kommunen satse litt på disse stedene, ved for eksempel å legge ut tomter. Disse to plassene er perfekte pendlesteder for folk som jobber på Mo.
2) Hvis skolene legges ned, får man ikke unge folk til å etablere seg i kommunen. De ser på skole og barnehage. Korgen og Hemnesberget ligger litt for langt unna for de som ikke er vokst opp på disse stedene. Da er Finni og Bjerka et mere naturlig valg. Forsvinner skolene vil jo også verdien på husene gå ned. Vanskeligere å få solgt.
3) Dette forslaget kommer kun fordi Korgen vil ha en idrettshall. Noe som er høl i hodet. Eneste måte å få penger til det på, er å legge ned skoler. Jeg er redd kommunen bygger seg selv ned ved et slik forslag, dessverre.
Kvinne, Korgen, 30-årene
1) Felles ungdomsskole er jeg for. På grunn av lite ungdom i hele kommunen (cirka 200 ungdommer til sammen i alderen 13-16 år, tall hentet fra 2016), får mer kompetanse/ læring inn i klasserommet om ungdomsskolelærerne blir samlet én plass. Det er alt for dårlig slik det er nå på grunn av lærermangel. All ungdommen i kommunen får en felles arena og dem blir kjent med flere fra alle tettstedene i kommunen. Det blir ingen «plass-skille» før overgangen til videregående, det blir bredere bekjentskap. Dette har det også blitt ytret at ungdommen ønsker selv, uten å bli hørt av voksne.
2) Barneskolen syns jeg kan være som den er, eller slå sammen de nærmeste på et bra område om det er det som er best.
3) Er ikke redd for endringer, endringer er en del av livet og man må bare godta den biten på godt og vondt.
Her finner du samleside for alle saker om skolestruktur. |
Mann, Finneidfjord, 30-årene
1) Jeg synes forslaget bærer preg av at de store tettstedene ønsker å skvise ut de små. Finneidfjord og Bjerka har økt tilflytting og er attraktive for jobbpendling på Mo.
2) Redd for at boligprisene på Finni og Bjerka svekkes.
3) Det er et stort ønske om å sentralisere for å skaffe mer penger til drift på de store skolene.
Kvinne, Hemnesberget, 60-årene
Jeg tenker at det er råflott å ha to barneskoler med 5 minutters kjøring imellom, men forstår selvsagt at de som bor på Bjerka og Finneidfjord gjerne vil beholde de.
Ved å samle elevene i Korgen og på Hemnesberget, får man et større fagmiljø, elevene får et større miljø (men ikke for stort), og det tror jeg vil være positivt for de fleste.
Ellers, så syns jeg det er vanskelig å ha ei mening om denne saken fordi det (forståelig nok) er så mange følelser rundt den.
Mann, Hemnesberget, 40-årene
1) Forslaget om skolestruktur er vel også karakterisert som et forslag om nedleggelse av Bjerka og Finneidfjord? Jeg tror man skal lytte til Chris Erik Haugli og hans tidligere anmodning om å se strukturendringer i kommunen under ett. Det virker ikke helt logisk å skulle nedgradere skoletilbudet ved de to tettstedene i kommunen som opplever virkelig vekst.
2) Jeg frykter at innsparingene ikke vil bli i den størrelsesorden at de virkelig monner. Dette er det uansett vanskelig å si noe sikkert om, da tallmaterialet som benyttes ikke akkurat er oppdatert.
3) Endringene som foreslås er nok betinget av et ønske om å se fremover som kommune. Den forutsetningen er heller ikke nødvendigvis så bastant, da utviklingen går i retning av større regionkommuner og en fjerning av fylkeskommunen som forvaltningsnivå. Dagens kommunegrenser er ikke nødvendigvis morgendagens, og selv om en ungdomsskole sentralisert til et bygg virker logisk og økonomisk i dag, er det slett ikke sikkert at det samme grepet vil være like logisk i morgen.
Drift av skole er en av de lovpålagte oppgavene vi har i kommunen, og kutt der vil ikke påvirke hvor mange administrativt ansatte Hemnes kommune har. Fra før av vet vi at reparasjon er mye mer kostbart enn forebygging. Dette gjelder i særdeleshet også for feltet «barn og unge». Dersom nærskolen er en garantist for trygge oppvekstsvilkår: Har Hemnes Kommune råd til å rasjonalisere vekk skoleklasser i denne omgang?
Mann, Bjerka, 50-årene
1) Å utrede skolestrukturen kan være bra. Men det er også uheldig etter min mening å sende 1-4 klassinger i buss til et nytt tettsted for å gå på skole. Med den veksten som er i Rana, skulle jeg ønske at kommunen i Hemnes hadde litt is i magen, for man kan forvente tilflytting til kommunen i den forbindelse. Du får ikke småbarnsfamilier til å flytte til et tettsted uten skole. Med tanke på hvor mye penger Hemnes er villig til å bruke på at folk skal flytte til kommunen, kan man heller bruke det på skole og ta vare på de innbyggerne som er her.
2) Er ikke så redd for endringer, men man ser at dårlig planlagte skolestrukturendringer ikke førte til så store innsparinger, bare belastning for de som blir berørt.
3) Det foreslås endringer for å spare penger. Synd at barn og eldre alltid skal være salderingsposter. Kommunevalg til høsten, så det kan jo være at valgkampen har startet.
Mann, Hemnesberget, 40-årene
1) Det er ikke bra for de plassene som rammes, og jeg tror det er lite å spare totalt sett.
2) Fraflytting og dårligere stemning imellom tettstedene, hvor de store sluker de små.
3) Dessverre færre elever, som gjør det dyrt å drive små enheter. Sikkert flere muligheter for å berge småskolene, f.eks.: Trenger vi 5 rektorer her i kommunen?
Kvinne, Hemnesberget, 50-årene
1) Jeg tenker det at absolutt ingen endringer bør skje før nye skolebygg er klare på sentralskolen her. Og det må tenkes nøye igjennom både positive og negative sider ved endringen, og det er ikke økonomi som skal styre hvordan fremtidens innbyggere i kommunen skal få den beste læringa!
2) Jeg er redd for at det blir større press i klasserommene, flere elever per lærer, noe som gir dårligere undervisning. Jeg er også redd for at det blir mindre attraktivt å bo på de mindre stedene, og at det ikke gir økt bolyst.
3) Forslag på endringer tror jeg kun er for å spare penger!
Mann, Hemnesberget, 40-årene
1) Jeg tenker at det er lurt å se over skolestrukturen, men at det er vanskelige valg de må ta. Det som jeg ser som mest aktuelt, må være å flytte mellomtrinnet fra finni.
2) Jeg er redd for at det vil føre til fraflytting ved nedleggelse av skoler (Bjerka og Finni). Det bidrar i alle fall ikke til folkevekst. Tenker også at det ikke er bare positive ting med større skoler, rent pedagogisk (uansett hva forskning sier,som det stod noe om i sakspapirene).
3) Økonomi. Har ikke troen på at det er noe annet som driver det.
Kvinne, Bjerka, 30-årene
1) Mulig det er behov for ny skolestruktur, men å legge ned Finneidfjord og Bjerka skole, tror jeg rett og slett er dumt! De ønsker å øke bolysten i kommunen, da må det nesten være tilrettelagt for småbarnsforeldre. Ser ikke for meg at det blir så attraktivt å bo verken på Bjerka eller Finneidfjord, hvis skolene blir borte. Logistikken med å få ungene på SFO og hjem før og etter skolen blir utfordrende for de som pendler til Mo. Felles skole for Finneidfjord og Bjerkaungene, kan være en god løsning!
2) Om skolene skulle bli lagt ned, så tror jeg fraflytting kan bli et problem og at det tilslutt er bare eldre som bor her. Småbarnslivet er travelt og man gjør vel det man må for å få ting til å gå opp, selv om det betyr at man kanskje må flytt til Rana?
3) Forslaget om endringer kommer vel på grunn av økonomiske faktorer.
Mann, Korgen, 70-årene
1) Det kommer noen år for sent. Det er så få elever ved de minst skolene slik at det ikke er den voldsom store gevinsten å hente ved en nedleggelse.
2) Er nok mest redd for at politikerne bøyer av, og at ingenting skjer med dagens skolestruktur.
3) Tror det er viktig å sørge for at de to store skolene får konsolidert fagmiljøene. Slik det er nå er det bare ved de store skolene det er mulig å kutte årsverk, og dermed får man en utarming av fagmiljøene. Til slutt sitter Hemnes kommune igjen med fem små skoler med svake fagmiljø.
Mann, Finneidfjord, 30-årene
1) Tenker at forslaget er utdatert. Tenker det må ses nærmere på muligheter for felles ungdomsskole, og samlokalisering av eldresenter og legekontorer. Finni og Bjerka bør være veldig gode alternativ for dette.
2) Redd for at Finneidfjord som pendlerbygd blir mindre attraktiv.
3) Det foreslås vell endringer baser på hvor det kan spares inn, men jeg tenker at det heller må ses på hvordan kommunen kan tjene mer. Bolyst er svaret, og det er to bygder i kommunen som har positiv vekst befolkningsmessig. Kanskje det burde legges til rette for mer utbygging på disse stedene.
Kvinne, Hemnesberget, 40-årene
1) Jeg synes jo det fungerer godt som det er nå.
2) Jeg tror ikke nødvendigvis det er så bra med for mye elever på en skole. Man har bedre oversikt over elevene med tanke på mobbing, utestengning og så videre. Det vil jo også bli veldig slitsomt for de som da vil få enda lengre skolevei.
3) Det er vel økonomiske grunner, og jeg skjønner at det kan bli for dyrt for en liten kommune å drifte så mange skolebygg. Så det er en vanskelig sak rett og slett…
Mann, Hemnesberget, 50-årene
Disse forslagene om endring av skolestruktur er jo ikke nye. De dukker opp med jevne mellomrom, stort sett motivert av at det skal spares penger.
Jeg har alltid vært en tilhenger av at man skal bevare den skolestrukturen man har i dag. At det er viktig å strekke seg så langt man kan for å bevare den. Jeg tror at de små skolene har en funksjon ut over det å bare være en skole. De er et samlingspunkt for stedet, og jeg skjønner godt de følelsene som innbyggerne på de utsatte bygdene har for skolene sine, og frykten for å miste skolen.
Jeg tror en skole er med på å øke bolysten til de som bor der, og ikke minst til de som vurderer å flytte dit.