I likhet med Avisa Hemnes, fyller også Vinmonopolet i Korgen 10 år i disse dager. Marianne Møllevik (46) har vært med hele veien, og vet hva som kjennetegner en kunde fra Hemnes.
Torsdags formiddag er Marianne nesten klar til å åpne. Varer er ankommet, og Marianne bruker den siste halvtimen før åpning til å sette ting på plass.
– Nå har jeg lagt om hele butikken. Lyst og lett blir nærmere kassen, og brennevin bakerst, forteller hun.
– Hva kjennetegner en kunde fra Hemnes?
– Det er nok akevitt og vodka, og så går det en del øl, sier Marianne, og forteller at butikken har gjort det bra alle disse ti årene.
– Og så er jeg så heldig at jeg har vært med siden det startet opp. Jeg bruker å si at jeg er en del av inventaret. Jeg har vel ringt meg syk én gang på ti år.
Lærer underveis
Før hun begynte å jobbe på Vinmonopolet var Marianne på NCP.
– Jeg søkte på jobben og så hadde jeg og Merete (Langfjell, butikksjef, red. anm.) så god kjemi på telefonen.
Ifølge Marianne hadde hun ikke nødvendigvis mer forkunnskap om alkohol enn mannen i gata, men har lært underveis.
– For 15 år siden likte jeg ikke en gang vin, ler hun.
– Interessen har blitt større etter hvert. I 2016 tok jeg et helt årskurs om mat og drikke. Da var jeg i Oslo på samling og hadde eksamen skriftlig, og blindsmaking. Det er mye kursing når man jobber i Vinmonopolet. Og så er litt egeninteresse.
Trender
I alle ti årene har Vinmonopolet hatt samme åpningstid, tre dager i uka.
– Det har vært mye snakk om å utvide med en dag til. Det lå an til det etter det første året, men kravene blir høyere og høyere.
– Har det vært noen trender disse årene?
– Salget av konjakk har stagnert disse ti årene, og så tok akevitten mer over. Nå har salget av akevitt også roet seg litt, og folk er litt mer på rom. Folk blir nok litt lei og så vil de prøve noe nytt. Det er for eksempel mange som har oppdaget at rom er mer enn rom og cola. Musserende vin har også tatt veldig av. Ellers er det jo sesongbasert. Mest hvitt på sommeren og rødt på vinteren.
Marianne har tall på hvor mange liter som har blitt solgt månedlig og ukentlig de siste ti årene. Korona gjorde merkbare endringer på statistikken. Fra 5971 solgte liter i desember i 2019, solgte Marianne 10358 liter i desember 2020. De to neste årene var tallene ikke like høye som i 2020, men fortsatt høyere enn noen gang før korona.
Koronastengte grenser gir historisk høyt salg for Vinmonopolet
– Man ser at salget har gått opp også etter at korona er ferdig. Men det merker jeg på meg selv også, jeg har verken lyst eller ork til å dra til Sverige for å handle. Jeg tror nok folk tenker seg mer om nå. Man ser jo at man bør være patriot og handle i Norge.
Årets butikk
Siden polet åpnet har butikken ligget i toppen når det kommer til prisen for årets butikk. Innrammet har hun diplomet fra 2016, da hun vant kåringen.
– Det er veldig gøy, i lille Korgen, sier Marianne, og viser frem en liste med over 70 butikker som er med i kåringen.
Kriteriene handler om blant annet alderskontroll, produktivitet og kundetilfredshet.
– Det vurderes ved at en «kunde» kommer inn på vanlig vis, og skal da få hjelp fra den kommer inn til den er ferdig. De skal føle seg velkommen og man skal være tilgjengelig. Dette har jeg brukt å score veldig bra på. Denne personen drar rundt i hele landet og gjør disse undersøkelsene, og er ukjent for oss som jobber i Vinmonopolet.
Nå har det ikke vært kåring siden korona, men i år blir det ny runde.
– Det er gøy at man er helt i topp, og at man har noe å jobbe mot. Man kan få lov til å skryte av seg selv, for det går veldig bra.
År | Solgte liter i desember |
2012 | 6267 |
2013 | 6951 |
2014 | 6651 |
2015 | 7411 |
2016 | 6622 |
2017 | 7011 |
2018 | 6050 |
2019 | 5971 |
2020 | 10358 |
2021 | 9336 |
2022 | 7232 |