Lokal folkemusikk, ultramoderne norsk popmusikk og hardtslående70-tallsinspirert progrock. Det var noe for enhver smak i «pakken» Hemnesjazz åpnet like før jul.
To dager før julaften var Hemnesjazz klare med artistslipp nummer to for neste års festival, der det blant annet var lokale musikere å finne.
– Det er alltid stas å presentere lokale artister på festivalen, og i år får vi besøk av sekstetten Dr. Larsen, forteller Hemnesjazz i ei pressemelding.
Ove Larsen er doktoren i denne gruppa. Han tok doktorgraden i musikk i 2001 med ei avhandling om Drevjaslåttenes estetikk, og er professor i musikkvitenskap.
Doktoren er en aktiv felespiller og har gitt ut CD-ene «Min vemods fryd» (1996), «Dr. Larsen – blå resept» (2009) og «Til Okstindan» nå sist høst.
Mye lokal tonekraft
– Kan du «avsløre» hvem du skal ha med deg på scenen på Hemnesjazz?
– Ja du kan gjerne kalle det ei avsløring, for det var ikke helt endelig før i går kveld, ler Larsen.
– Da fikk vi bassisten på plass, og det blir ingen ringere enn Hemnesbergets egen Holger Christian Sjåvik. Han skal forresten ikke bare spille bass. Han er jo en altmuligmann innen musikken, og derfor tenkte vi å bruke ham vokalt, og kanskje litt på trekkspill. Ja, litt sånn «forefallende» som vi har bruk for, forteller han.
– Ikke nok med det! Jeg vet ikke hvor alvorlig han mente det da han svarte ja, men på den nye plata vår har vi med verdensstjerna Frode Fjellheim, som joiker to joiker fra det sørsamiske området. Han er jo en opptatt mann, og vi kan ikke hyre ham inn for å spille på én melodi, så her kan alle hemnesværinger møte opp for å høre Holger joike på sørsamisk, smiler han.
– Det blir interessant, men det fikser han nok veldig godt, legger han til.
– I tillegg til meg selv på fiolin, er det Bodvar Moe på tangenter og Rune Mathisen på perkusjon som har vært den faste gjengen på alle innspillinger. Rune er jo dessuten fast medlem i bandet til Halvdan Sivertsen, fortsetter Larsen.
– Vi har også med oss Tor-Petter Aanes på vokal, og så er det korgværingen Børge Petersen-Øverleir på gitar, og disse er vel godt kjent for de fleste. Børge har jo en aldeles svimlende cv, og har vel spilt med store deler av norgeseliten, blant andre Kari Bremnes og Bjørn Eidsvåg, sier han.
Linea melder om strømstøtte til helgelendingene for desember
– Kan du fortelle litt om hva publikum kan forvente å høre?
– Vi skal spille cirka halvparten av det som er på «Til Okstindan», og så blir den andre halvparten fr de to forrige platene, sier Larsen.
– En slags «best of», altså?
– Ja, eller worst of, ler han.
– Det er kanskje også verdt å nevne at vi har med en polsdans skrevet av hemnesværingen Aksel Lindseth, som var med på plata «Blå resept», forteller han.
– Er det første gang du er på scenen på Hemnesjazz?
– Nei, jeg har vært med en gang tidligere, men det er en stund siden nå. Vi gleder oss uansett stort til dette, og ser frem til det med skrekkblandet fryd, sier Larsen.
– Konserten blir sannsynligvis i kirken, men det blir veldig uhøytidelig og muntert, selv om mye av musikken er høytidsstemt, legger han til.
Moderne norsk pop
Til Hemnesjazz 2023 kommer også en av landets unge og fremadstormende popartister. Neon Ion, eller Natalie Sandtorv som hun heter, beskrives som en artist i rask modning.
Stilen hennes er en blanding av elektro-pop med en klype R&B, og det hele «toppes med mye sjel». Hun lar den frodige vokalen leke seg med edgy arrangementer.
Vokalisten har høstet fantastiske anmeldelser for sine liveprestasjoner, og har blitt utnevnt av flere internasjonale medier som «one to watch», blant annet av NME, The Line Of Best Fit og Gaffa. Hun har samarbeidet med artister som Thurston Moore, Nils Petter Molvær og Hedvig Mollestad.
Neon Ions debutalbum Heart Echoes, som ble sluppet i 2020, ble omtalt av Audun Vinger i Dagens Næringsliv slik: «Neon Ions «Heart Echoes» utvider feltet for moderne norsk popmusikk. (..) Natalie Sandtorv imponerer som Neon Ion, som vil stå som et høydepunkt og søyle fra det norske popåret 2020».
I september i fjor kom hennes andre album «Mood Cosmic» ut på Jazzland Recordings.
Sandtorv vant den prestisjetunge Jazztalentprisen under Moldejazz i 2016, og har skrevet bestillingsverker for flere festivaler, og headlinet flere store jazzfestivaler i Europa.
Hardtslående
Det er også klart at det blir hard progrock på årets festival. De som ikke fikk med seg konserten med Red Kite da de gjestet Jernvaren i november i fjor, får nå muligheten til å oppleve bandets prog-jazzrock som krysser barrierer mellom jazz, impro og psykedelisk 70-tallsrock.
Supergruppa Red Kite kombinerer psykedelia og tunge riff med et tett og fett lydbilde det «vokser hår på», het det i pressemeldingen da de var på Hemnesberget sist. Den ene halvdelen av bandet kommer fra Elephant9 og Bushman’s Revenge, og den andre halvdelen fra Shining og Grand Central. Vi snakker altså om en jazz-rock-power-kvartett som består av noen av de aller tøffeste gutta i klassen, og det det helt greit å bruke merkelappen supergruppe om denne gjengen.
Bandet ble dannet i 2014 og har to album på samvittigheten. «Spilleglede, samspill, energi, rytmikk, og volum står sentralt, og hele prosjektet er en lekestue for musikalsk overskudd og utilslørt moro», heter det i pressemeldinga.
I Red Kite finner vi Even Helte Hermansen på gitar, Trond Frønes på bass, Bernt André Moen på keyboard og Torstein Lofthus på trommer.