Et nokså mangelfullt tilbud på kollektivtransportsiden til og fra Hemnesberget fra Mo i Rana, ble i høst enda dårligere. Det mener i alle fall Indre Helgeland Regionråd (IHR).
Da vinterruten gjeldende fra oktober til juni ble innført, var også «lørdagsbussen» til og fra Hemnesberget fjernet. Dette ble, ifølge IHR, gjort uten at det ble drøftet med Hemnes kommune, og uten at det ble informert om at tilbudet var tatt ut av bussrutene.
Kun skoleskyss er lovpålagt
Fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Monika Sande, forteller at denne ruteendringen var på høring høsten 2019 og ble gjennomført våren 2020.
– Det ble også sendt ut brev til berørte kommuner i forkant av at endringene ble gjennomført. Det stemmer dermed ikke at Hemnes kommune ikke var gjort kjent med reduksjonen i tilbudet, sier Sande.
– Hva er Nordland fylkes ansvar når det kommer til kollektivtransport i distriktene?
– Skoleskyss er eneste lovpålagte oppgave innenfor kollektivtransporten. Når det er sagt, jobber Nordland fylkeskommune for at fylkets innbyggere, næringsliv og besøkende skal ha et godt, hensiktsmessig og miljøvennlig transporttilbud. Det vil hele tiden være behov for å vurdere hvordan vi kan sikre et best mulig tilbud innenfor de økonomiske rammene vi til enhver tid har, sier fylkesråden.
– Skal bussruter utelukkende drives på bakgrunn av kommersiell lønnsomhet?
– Det finnes knapt et eneste rutetilbud i Nordland som er kommersielt lønnsomt, så kommersiell lønnsomhet alene er på ingen måte eneste kriterium. Nordland fylkeskommune gjør fra tid til annen endringer i rutetilbudet blant annet på bakgrunn av antall brukere og øvrige reisealternativer. Bussproduksjon er kostbart, og bussruter med svært lavt belegg må nødvendigvis vurderes når det er kamp om budsjettkronene, forklarer Sande.
Må styrkes
IHR på sin side fastholder at busstilbudet i distriktene på Helgeland er for svakt og må styrkes.
– Tar man bort skolerutene er det ikke mulig å basere transporten med buss, enten det er arbeid eller fritidsreiser og handelsturer. Dette berører de som ikke har tilgang til egen bil, både unge og eldre, sier Kjell-Idar Juvik, sekretariatsleder i IHR.
– I vårt møte med fylkesrådet for et par uker siden ble dette tatt opp uten at det ble gitt noe svar på hvorfor. Det er også slik at de fleste skolerutene ikke går når det er skolefri, sier han.
– Et lite eksempel: Dersom du pendler med buss fra Hemnesberget til Mo på morgenruten, så får du et problem når det er skolefri. Da går nemlig ikke bussen til Mo klokken 07.00, fortsetter han.
– Vi i IHR ønsker at Nordland fylkeskommune må tenke nytt for å få til et bedre kollektivtilbud til og fra regionsentrene. Svarene vi fikk i møtet var at dette vil bli krevende da nye kostnadsnøkler for fylkeskommunen, som nå er ute til høring, vil kunne bety store kutt på midlene til kollektivtransport i Nordland, og i alle fall vanskelig å styrke dette, avslutter Juvik.
Kollektivtransport er viktig
– Vi har tidligere opplevd at det i Hemnes har vært lagt rutetilbud på ugunstige tidspunkt, som så i neste runde har blitt nedlagt på bakgrunn av lite bruk. Er det en strategi at man ved å legge opp til et kollektivtilbud med ruter som går på ugunstige tider, lettere kan fjerne disse fordi de «ikke brukes»?
– Dette er overhodet ikke en strategi vi kjenner oss igjen i. Kollektivtransporten er viktig for et attraktivt Nordland og en bærekraftig utvikling i fylket. Vi jobber for å nå målsetninger innenfor miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft innen mobilitet, sier Sande, og utdyper:
– Miljøvennlig mobilitet handler om å ta vare på naturen og redusere CO2 utslipp, luftforurensning og støy fra transportsektoren.
– Sosial mobilitet handler om å gjøre byen, tettstedet eller bygda tilgjengelig for flest mulig – uavhengig av bosted, helse, alder, funksjonsevne og sosioøkonomisk status.
– Økonomisk mobilitet handler om et effektivt, trygt, pålitelig og helhetlig transportsystem for samfunns- og næringsliv, og som får mest mulig ut av ressursene.
– Hva kan dere gjøre for at gode kollektivtransportløsninger i fremtiden ikke vil være forbeholdt byene, og at mangelen på busstilbud etc. dermed blir en del av en sentraliseringspolitikk?
– Fylkesrådet har en målsetting om å ta hele Nordland i bruk. Det betyr også at vi med de midlene vi har til rådighet, forsøker å gi et best mulig kollektivtilbud. Fylkesrådet har på ingen måte et ønske om å sentralisere, tvert imot så ønsker vi at folk skal kunne bo både i byer, tettsteder, i bygdene og på øyene våre. Men så vil det alltid være et spørsmål om hvordan vi bruker ressursene best mulig. Dette evalueres kontinuerlig, og vi har jevnlig rutemøter med alle regionene i Nordland, der kommunene legger fram sine prioriteringer og ønsker. Et viktig moment er medvirkning. Derfor oppfordrer jeg alle som har synspunkter på rutetilbudet i sitt distrikt, å ta dette opp gjennom kommunen, som igjen spiller dette videre inn i våre møter, avslutter fylkesråd Sande.