Tiden går fort, og snart er julen fullstendig glemt. Nå er det januarsalg som gjelder, men ikke alle har pakket bort julestasen. Her gjelder gamle tradisjoner, ofte av ulik karakter. Jeg er så heldig at jeg får beholde julepynten til bursdagen er feiret, men da er det ubønnhørlig slutt, og hverdagen returnerer. Kanskje like godt.
At vi ikke kom med i denne runden angående saken om lensmannskontoret var skuffende. Det er bare å slå fast at denne saken er ikke avsluttet, uansett hva enkelte måtte mene.
Som kanskje ikke alle vet eksisterer ikke ordet lennsmannskontor lenger. Nå innføres det kjønnsnøytrale begrepet politistasjon. Dermed forsvinner et ord som har vært i bruk i mer enn 900 år. Men dette gjelder bare de som er ledere på et tjenestested som er hovedsete i et nåværende lensmannsdistrikt. De øvrige lensmenn skal ha funksjonstittelen «politiavdelingsleder».
Ved å søke opp «Hemnes politistasjon» finner man nødvendig informasjon, kanskje.
Vel, vi får se hva som skjer.
Onsdag og torsdag tilbringes i Bodø, med to forskjellige oppdrag. Onsdag har IHR møte med fylkesrådet. Det står ganske mange saker på agendaen, så en og en halv time går nok fort. Vanligvis blir tiden litt knapp, og møtet blir nok temmelig intenst.
De fleste sakene har jeg skrevet om flere ganger, men litt gjentagelse skader ikke.
I «Regionvekstavtalen 2021-2024» ble det i fjor som nye tiltak spilt inn: Boligpolitikk, digital infrastruktur, rammebetingelser grønn industri og strømkapasitet. Viktige saker for framtidig vekst.
Når det gjelder samferdselssaker er det mange gamle kjenninger. NTP 2025-2036 skal snart utarbeides, Det vil komme til å bli foreslått statlig medfinansiering på fylkesveier. De fleste tenker vel Bustneslia, og ja, den blir nok tilstrekkelig diskutert. IHR har foreslått Villmarksveien som ny nasjonal turistveg. Ellers bør vel E6 Finneidfjord-Mo i Rana ferdigstilles. KVU Rana, en utredning om trafikken i og gjennom Mo i Rana bør komme på plass, og så må ikke Nordlandsbanen glemmes. Her er vi opptatt av pendel Mosjøen- Mo i Rana.
Helse Nord har spilt inn viktigheten av at avgangene mellom flyplassene på Helgeland og i Bodø korresponderer med fly videre for strekningen mellom Bodø og Tromsø.
Så ønsker vi bedre busstilbud enn dagens skoleruter. Det blir også fokusert på fleksibel transport, noe jeg har beskrevet tidligere.
Dypvannskaia på Mo blir også frontet. Den er under prosjektering, og, forutsatt finansiering, vil den stå ferdig i 2025.
Så kommer nok trafikken langs kysten til å bli behørig tatt opp. Ingen tvil om at kystfolket for tiden har store problem; problem vi i innlandet ikke er plaget med. Saken er enkel: Går ikke båten, så står du der.
Transportstøtte og bedre busstilbud blir tatt opp, det siste særlig fra Hemnes og Rana.
Vel, så blir det bare å omtale torsdagens møte, et dialogmøte om utvikling av strømnettet i Nordland opp til Ofoten, i neste brev.