Hemnes kulturskole har et bredt tilbud til innbyggerne i kommunen. Visuell kunst er et av dem. Vi har vært innom en undervisningstime på Mileperlen gallerihotell på Hemnesberget, hvor undervisingen foregår.
Atelieret på Mileperlen gallerihotell hos kunstner Yvonne Rosten på Hemnesberget er fylt av kunstnere i ulik alder, de er alle elever i Hemnes kulturskole og har siste undervisingskveld før jul. Rektor i kulturskolen, Elisabeth Ødegård, er også innom denne kvelden. Hun har med seg en julegave fra Hemnes kulturskole til alle elevene.
Yvonne går rundt og hjelper elevene som trenger tips, råd, eller litt motivasjon.
Anna Renate Sørensen (14) og Ronja Sande (13) svinger penslene og småprater mens de blander farger, sjekker bildet de har valgt som motiv, gløtter opp på bildene sine og utfører nye penselstrøk. Begge har valgt katter som motiv.
– Det er katta til en venn, forteller Anna Renate.
Ronja maler sin egen katt. Den er en rasekatt, en Maine coon, som hun har overtatt etter sin onkel.
– Hvorfor valgte du den som motiv?
– Fordi den er litt spesiell. Det er en rasekatt, og så er den litt annerledes. Noen ganger er den bare helt rolig, mens andre ganger springer den mye. Og så er den fin, smiler hun.
Ronja forteller at det er første bildet hun lager her i kulturskolen, men at hun har tegnet og malt siden hun var cirka 4 år.
Nye, men selvstendige elever
En av veggene i rommet lyses opp av en god gammeldags overhead, og midt i lyset står Ragnar Øren Steffensen (7) fra Finni, og tegner opp et motiv med «Team Rocket» på et stort ark.
– Hvorfor har du valgt dette motivet?
– Jeg liker dem veldig godt, selv om de er en slags tyver, sier han, mens han jobber videre.
Ragnar forteller at figurene hører til Pokemon-universet, og at han har laget tre bilder før – blant annet med motiver i samme sjanger.
Toby Dahlen Risjord, Turil Dahlen Risjord fra Finni og Tuva Aurora Ekrand Amundsen Sørensen fra Hemnesberget sitter rundt et bord og tegner med blyanter.
– Er dere nye som elever i kulturskolen?
– Ja, det er første året vi er med, forteller de alle tre.
– Har dere lært noe nytt?
– Ja, litt, nikker de. De liker å tegne hjemme og, deler de. Trekløveret har også holdt på med malerier, og går ut på et lagerrom og henter arbeidene sine til ære for Avisa Hemnes.
Elever i alle aldre
15 uker i halvåret får kulturskoleelevene i visuell kunst møtes på Hemnesberget. Per i dag er det tjuefire plasser, og tjue elever. Altså er det litt ledig kapasitet fortsatt. Elevene er delt inn i grupper, med blanding i alder.
– Så har vi julebord med overnatting også, forteller Rosten, som også underviser i kulturskolen i Rana.
– Slik har vi alltid gjort det i Rana, og det er en fin måte å bli kjent på. Det er ikke alltid så lett å finne bekjentskaper som har samme interessen i å tegne og male, så det er en gyllen anledning, fortsetter hun.
Elisabeth Ødegård forteller at det kommer elever fra alle de ulike tettstedene, og synes at det er flott at de treffer ei målgruppe der elevene har ulik alder.
– Dessverre var det litt frafall i kveld slik at du ikke får med deg hvordan det er når det er yrende liv av kunstnere her, sier hun.
– Vi har jo tilbudene våre i kulturskolen spredt rundt om i kommunen. Kunsttilbudet har vi her på Hemnesberget, mens vi har dans i Korgen, blant annet, nevner hun.
– Vi må gjøre det sånn, for vi kan bruke tiden til undervisningspersonellet på å kjøre rundt og rigge utstyr til alle tilbudene, men det er et viktig poeng at det er kulturskolen som tilbyr kunst, og så foregår det her på Hemnesberget. Vi prioriterer å ta inn elever fra alle de ulike tettstedene, når det søkes. Og så prioriteres barn foran voksne, forklarer Ødegård.
Claus Husnes fra Hemnesberget er en av de voksne elevene som er til stede denne kvelden. Han har vært med på to helgekurs hos Yvonne Rosten før, og heiv seg med da tilbudet gjennom kulturskolen dukket opp. Det synes han er flott å bruke tiden på, etter å ha pensjonert seg og solgt begravelsesbyrået han drev.
– Hva synes du om dette tilbudet da?
– Jeg synes det er helt fenomenalt. Yvonne er flink til å lære fra seg, og det er artig å være sammen med de unge elevene.
Husnes holder på med et maleri av kona, og ser ut til å virkelig ha dreisen på både fargeblanding og penselstrøk.
– Har du drevet med maling før du var på kurs også?
– Ikke sånn som dette, men jeg malte en del med oljemaling da jeg var på Svalbard, svarer han.
– Hvorfor har du valgt dette motivet?
– Min kone holder på med et maleri av meg, så da kjente jeg jo litt på presset om å lage et tilbake, humrer han, og viser frem et foto av det som kona maler av ham.
Deilig å bare få være i malebobla
Grete Bang er også en av elevene. Hun har også vært på helgekurs hos Rosten før hun ble elev hos kulturskolen.
– Jeg likte det sååå godt, og ble veldig glad da det ble et tilbud i kulturskolen. Så har jeg med meg den ene sønnen min også, og det er veldig hyggelig. I dag er han syk, så han er ikke her.
– Det er deilig å bare være her, og være i malebobla, bare være til, smiler hun.
Bang forteller at hun har valgt motivet sitt fordi hun er glad i farger, og den sjangeren som bildet hører til. Den musikalske dama kobler det også til musikk hun er glad i å høre på.
– Jeg synes det er spennende å jobbe med farger, og så har jeg en venninne som har ønsket seg et bilde med farger, så den langsiktige planen – om jeg blir fornøyd– er at hun skal få det.
Da de to timene av denne gruppas undervisning nærmer seg slutten deler Rosten ut julegavene til elevene, ei tøyveske med ei drikkeflaske og en «pop socket» til å feste på mobiltelefoner, i. Alle tre med logoen til Hemnes kulturskole.
Lea Bergithe Skreslett er med i neste gruppe, og kommer inn i atelieret. Hun ordner seg til, med maleplate, fargepalett og staffeli. Katten Milo har allerede varmet opp stolen for henne.
Lea holder på med et maleri av en Border collie.
– Har du drevet med maling lenge?
– Nei, det er nytt for meg å male sånn her, sier hun, mens hun henter frem fargene og penslene hun trenger. Selvstendigheten til elevene er påfallende. Og Rosten forteller at det er noe hun jobber med hos dem, og oppfordrer alle til å være.
– Jeg, ønsker at elevene mine skal bli selvstendige. Så går jeg rundt og viser dem om de står fast. Noen ganger står jeg og ser på, fordi at jeg er interessert i å se hvordan elevene arbeider. Vi jobber med flater, retning og farger først og det å blande farger. Så jobber vi med detaljene helt til slutt, forklarer kunstneren.