På Bleikvassli skole har noen av ungdommene satt sammen en kokebok med oppskrifter fra folk som har tilknytning til Bleikvasslia. De kan friste med blant annet Roys elggryte, Teodors «røykjepølse» og Yvonnes hvite pizza.
Det er Sebastian Storesund, Johan-Aslak Anti, Sandra Oksfjellelv, Tanachot Chumthong, Marius Forsmo Sørli, Emilie Otervik Hansen, Tanaphat Sukhothai og Aksel Nilssen Kongsdal som har samlet inn oppskriftene i høst. De går alle i 9. og 10 klasse, og holder på med siste del av prosjektet når avisa stikker innom.
Boka heter «Smakfulle hemmeligheter fra Bleikvasslia», er ferdig skrevet og klar til å innbindes. Elevene forteller om prosessen.
– Vi begynte med å brainstorme, lage tankekart og skrev ned ideer, forteller Sebastian.
Han har begynt med innbindingen av boka. Det siste leddet før den er klar til å selges.
Ifølge elevene kunne de velge mellom språkfordypning, som i Bleikvasslia er tysk, og arbeidslivsfag, hvor elevbedrift er en del av opplegget. De aller fleste valgte arbeidslivsfag.
– Vi skal lage 100 bøker og tjener 100 kroner pr stykk. Om vi greier å selge alt blir det 10.000 kroner, forteller Tanachot.
– Vi har snakket om at 9. og 10. klasse skal dra på tur sammen, ellers hadde det blitt bare Marius og Sandra når de går i 10. klasse, sier Sebastian.
Sebastian har ikke helt tro på at det blir nok penger til en stor tur.
– Det kommer ikke til å bli nok penger til å dra lengre enn Mosjøen. Jeg har litt lyst å bare ta pengene og sitte hjemme, sier han.
Intervjurunder
For å samle inn oppskriftene har elevene dratt rundt til folk og intervjuet dem.
– Først spurte vi rundt omkring etter tips til folk som var flinke til å lage mat og hadde mat som de selv hadde funnet opp, sier Sebastian.Sonjas Sjokolademousse
– Vi har blant annet to thaimatoppskrifter, sier Tanachot, som selv kommer fra Thailand, men har bodd i Bleikvasslia i noen år nå.
– Vi brukte nok mest tid på å skrive ned oppskriftene. Vi har brukt noen onsdager på dette, fortsetter han.
– Vi dro til personene vi fikk oppskrifter fra både i skoletiden og etter skolen, ut ifra hva som passet. Vi var to-tre stykker sammen og prøvde å besøke de på tidspunkter hvor de hadde tid til å lage maten, slik at vi fikk med oss framgangsmåten og fikk tatt bilder underveis, sier Sebastian.
De har allerede fått noen forhåndsbestillinger.
– Vi tok bestillinger under Redd Barna, og har vel over 30 til nå.
– Vi har snakket litt om vi skulle ha sitte på butikken å selge, eller kanskje legge det ut på Facebook. Det har vi ikke helt funnet ut av ennå, sier Sebastian.
Ny runde etter jul
Innbindingsprosessen tar tid, men Sebastian er tålmodig.
– Denne har vi fått lånt fra en annen skole, jeg tror ikke vi har noen utgifter, sier han.
Lærer Astrid Solhaug Børresen forteller at spiralinnbindingsmaskinen er lånt fra Finneidfjord skole.
– Det ser ut til å ta en del tid å få heftet bøkene sammen, så jeg er spent på om de rekker å lage 100 stykker, sier hun.
Astrid poengterer at det er ikke nødvendigvis snakk om lokale oppskrifter, men oppskrifter fra folk som har tilknytning til Bleikvasslia.
– I årsplanen står det som et av læringsmålene at de skal undersøke behovet for varer og tjenester på skolen og i lokalsamfunnet, ha litt markedsundersøkelser og finne ut hva man kan selge og hva man kan tjene penger på. Og så er det dette med å produsere noe og selge, og i etterkant vurdere hvordan det har gått.
– I elevbedriften får de samarbeide, men også ha ulike roller. Noen har økonomiansvar, andre har markedsføringsansvar, eller ansvar for produksjonen.
– I dag skulle vi egentlig bestemme oss for hvordan elevene skulle selge boka. Jeg tror rett og slett at de får et viss antall hver, og så får de gå fra dør til dør og selge.
I dette faget skal de lære om forskjellige sider ved arbeidslivet, for eksempel arbeidsmiljøloven. Etter jul skal elevene i gang med en ny runde med elevbedrift, men hva de skal gjøre er ikke avgjort enda.
– Jeg har gitt de en del tips, men det er til syvende og sist de som bestemmer. Det kan være snørydding, handling, baking, salg av matvarer, avslutter Astrid.