I forrige nummer av Avisa Hemnes (uke 48) kunne vi lese om Statkrafts rivning av kaianlegget i Brennesvika samt fjerning av kjørelemmen på kaianlegget i Hestneset. I den forbindelse svarer Marianne Fineide hos Statkraft på en del spørsmål fra Avisa Hemnes. Jeg mener hennes svar fortjener en kommentar eller to.
Fineide uttaler at Statkraft anser vedlikeholdsansvaret som bortfalt ettersom fergetrafikken er nedlagt. Hun refererer også til isbryteravtalen av 24.10.1970 – «Avtale mellom Hemnes kommune, oppsittere på Hemnesberget og omegn og Norges Vassdrags- og elektrisitetsvesen (NVE) om endringer i overskjønnsrettens tiltakspålegg om isbryting m.v.»
Her er avsnittet fra avtalen som omhandler kaianlegget i Hestneset:
På nærmere avtalt sted, Hestnes-Osmo, anlegger NVE en enkel betongkai som kan anløpes av bilferge. Kaien utstyres med en enkel anordning for ilandkjøring. NVE ordner også med en kortere adkomstvei til kaien fra eksisterende vei og påtar seg vedlikeholdet av kaien.
NVE forsøker så vidt mulig å få kaien ferdig innen utgangen av 1970.
Det er opplyst at Helgeland Trafikkselskap A/S inntil videre med sin ferge Leirvik-Hemnesberget opptar anløp av kaien sommer som vinter tre ganger pr. uke, to ganger pr. anløpsdag mot vanlig billettpris samt at fergen også anløper kaien på anrop etter nærmere avtale.
Teksten er kort og konsis, og vanskelig å tolke til høyre eller venstre. Det står at NVE skal bygge og vedlikeholde kaiet og det skal være mulig å anløpe kaiet med bilferge. Det står ikke i avtalen at det er en forutsetting for avtalens gyldighet at det skal være fergeanløp. I det hele tatt inneholder avtalen ingen klausuler som gjør at Statkraft kan avslutte sitt vedlikeholdsansvar eller demontere kjørelemmen. Avtalen er heller ikke tidsbegrenset.
I sum utgjør nok dette en avtale som Statkraft helst vil slippe å forholde seg til.
Statkraft v/Fineide uttaler videre:
«Det er ikke besluttet riving av kaien på Hestneset/Osvågen. Statkraft er i dialog med Hemnes Kommune i forhold til dette som representant for allmenheten».
«Fergelemmen er fjernet av sikkerhetsmessige årsaker. Det var dialog med Hemnes kommune ved ordføreren om det».
Ja, Hemnes kommune er allmenhetens representant. Har Statkraft hatt dialog med Hemnes kommune i forbindelse med fjerning av kjørelemmen? Nei, ifølge ordfører Paul Asphaugs svar til Avisa Hemnes. Det er også en tredje part som er rettighetshaver i avtalen og det er 7 grunneiere. Har Statkraft overholdt sin informasjonsplikt overfor grunneierne eller hatt dialog med dem? Nei, det er bare å lese uttalelsene fra grunneier Vidar Forsmo i Avisa Hemnes. Statkraft må gjerne legge frem dokumentasjon på at dette har funnet sted hvis de skulle mene det.
Kjørelemmen i Hestneset var i dårlig forfatning, ingen tvil om det. Rotårsaken er at den ikke ble vedlikeholdt, i likhet med resten av kaianlegget. Et klart avtalebrudd av Statkraft mener jeg. Hvis Statkraft får stå uimotsagt i denne saken kan de før eller siden beslutte å rive hele kaianlegget i Hestneset på grunn av «sikkerhetsmessige årsaker». Avtalen presiserer at det skal være «en enkel anordning for ilandkjøring». Den er nå fjernet, og Statkraft har neppe intensjoner om å erstatte den.
Statkraft har som part i avtalen fra 1970 ingen rett til å oppheve avtalen eller deler av avtalen for eget forgodtbefinnende. Statkraft må gjerne argumentere for sin sak, men dette bør skje som formelle forhandlinger mellom alle parter i avtalen. En eventuell reforhandling av avtalen må underskrives av alle parter, inkludert alle 7 grunneiere.
Statkrafts fremferd i saken ble av grunneier Vidar Forsmo beskrevet som selvtekt.
Altså å hevde sine rettigheter igjennom å ta seg selv til rette, uten å gå veien om f.eks. rettslig vurdering. Jeg håper denne saken nå blir juridisk vurdert en gang for alle, personlig kan jeg ikke se at Statkraft har en god sak.
Til slutt vil jeg sitere et avsnitt fra is-skjønnet fra 1969:
De saksøkte og Hemnes kommune har forlangt at retten skal pålegge Vassdragsvesenet å treffe slike tiltak at den alminnelige ferdsel eller andre almene interesser forulempes så lite som mulig.
Hensynet til alminnelig ferdsel og almene interesser bør veie tyngre enn Statkraft sitt hensyn til seg selv.
Hestneset, 6. desember 2022
Morten Henriksen