Femte- og sjetteklassingene ved Bleikvassli skole har hatt et tverrfaglig prosjekt med vennskap som tema. Torsdag malte de et stort veggmaleri med temaet, inne på skolen.
Bleikvassli skole har fått forvandlet en hvit og livløs vegg til et fargerikt og livlig maleri. Femte- og sjetteklasse har jobbet med et tverrfaglig prosjekt om vennskap og hadde fått med seg kunstner Yvonne Rosten, til maleprosjektet torsdag 8. desember. På forhånd hadde elevene laget skisser av motiver de ønsket å male, med tema vennskap.
– Bestillingen var å jobbe med vennskap, og det å ta vare på hverandre, forteller Yvonne.
– Så dette blir ei kjærlighetserklæring til alle venner.
Lærer Siri Reinfjell forteller at de har hatt et prosjekt med tema vennskap gående i to uker, og de har jobbet med temaet i alle fag denne perioden. Da avisa var innom, mot slutten av skoledagen torsdag, var noen elever i sving med malerkostene fortsatt, mens andre tok ansvar for å vaske bort blyantstreker og sørge for en fin finish. Noen hadde sågar tatt seg en pause for å spille litt yatzy. Å være kunstner en hel dag, kan ta på.
Teamarbeid
Motivene som ble brukt var fra noen av elevene sine skisser, og selve malingen var et teamarbeid som skulle bli et felles produkt, hvor elevene hadde samarbeid for å få det ferdige resultatet.
– Det er litt av poenget, at det ikke er mitt og ditt, ikke noen sitt maleri, men et fellesbilde. Ikke alle er like trygge på å lage skisser eller tegne, men alle har fått bidratt med sitt, noen med skisser, andre med maling, dermed blir det tilpasset alle, og alle har sin funksjon, sier Rosten.
– Hva er det dere har malt?
– Jeg skulle male noen som holdt i hendene, men de har fått litt for korte armer, så det gikk ikke. Det bare ble sånn, smiler Lisbeth Bida Solvang og peker på to smilende personer.
– Jeg har prøvd å lage meg selv, kommer det fra Helene Solheim Lillemo.
Nicklas Otervik Hansen, Julian Fredriksen og Elias Sørli går grundig til verks med vaskekluter for å få bort blyantstreker, i vente på at noe av malingen skal tørke og at de skal få malt en fotball-logo på en fotball.
– Jeg har malt på genseren og buksa på denne personen, sier Victor Hanssen Oksfjellelv og peker.
Gode venner og ulikheter
Veggmaleriet har både mennesker og dyr som motiver, og elevene har fått frem at man er ulike, men gode venner likevel, noe som var viktig ifølge lærer og elevene.
– Vi har jo elever med ulik bakgrunn, og ulike hudfarger her på skolen i Bleikvasslia, nevner Siri.
– Ja, og ulik øyefarge, kommer det fra elevene.
Prosessen fra skisse til maleri går gjennom mange faser, i begynnelsen er det noen elever som synes det er vanskelig å vite hva de skal gjøre, og at det er skummelt å prøve seg frem med å blande farger.
– Det er så artig å se hvordan det forandrer seg underveis. De synes gjerne det er skummelt til å begynne med, men så tar de bevisste fargevalg etter hvert, forklarer Rosten.
– Har dere lært noe nytt i dag når dere har malt?
– Ja, den ideen om å male øynene sånn, sier Helene og peker på et ferdigmalt øye som gløtter på oss.
– Eg trur boksæ mi slit litt, fortsetter hun, og ler.
Helene sikter til de mange malingsflekkene som har gjort dongeribuksa hennes om til et fargekart.
– Ja, sånn skal du se ut når du er kunstner, kommenterer Yvonne.
Buksa ble til et skjørt
– Denne hesten var først bare en vanlig hest, så malte vi horn og vinger på den, opplyser Helene om prosessen de har vært gjennom.
– Herregud så fint det ble! Sier Lisbeth som har tatt et steg tilbake for å se maleriet litt på avstand.
Helene er i gang med å male ny farge på ei bukse på veggen også, for at sko og bukse ikke skulle se helt likt ut.
– Buksa ble til et skjørt! Utbryter hun mens hun maler en skjørte-strek på skrå ved det som til da var et buksebein.
– For da slipper jeg å male den svarte streken jeg malte over, på nytt, sier hun fornøyd.
Yvonne ler og sier det var ei fin problemløsning.
– Skal jeg hjelpe deg med å male skjørtet? kommer det fra Lisbeth.
Helene nikker der hun sitter på gulvet og produserer et blått skjørt på veggen.
Ferdigstillelsen er i gang, og noen av elevene har begynt å rydde opp. Skoledagen er på hell. Lærer og kunstnere enes om at elevene kan fortsette jobben med maleriet senere også. Å rekke alt på en dag er vanskelig, og det er plass til både flere motiver og detaljer.