Sist uke ble det utført et omfattende arbeid med å fjerne Statkrafts kai ved Brennesvikodden utenfor Hemnesberget. Båten «Tug Polar Rex» og en stor lekter lå utenfor odden, og Johansen Maskin utførte selve jobben med å fjerne kaianlegget.
Kaianleggene på Brennesvikodden og på Hestneset ble satt opp av Statkraft for drøyt 50 år siden, og har siden den gang vært viktige for både fastboende og hyttefolk.
– Vi har forstått det slik at Statkraft er involvert i dette/er den ansvarlige part i arbeidet som foregår. Stemmer det?
– Ja, det stemmer. Kaiet på Brennesvik var eid av Statkraft, og det er Statkraft som har bestilt og fått utført rivingen av kaiet. Det er lokal entreprenør som har hatt oppdraget for Statkraft, svarer Marianne Fineide, som er kraftverkssjef for Kraftverksgruppe Rana hos Statkraft Energi AS.
– Hva kan dere si om arbeidet som foregår/har foregått denne helgen?
– Arbeidet er utført av lokal entreprenør Johansen Maskin AS, og jobben ble utført og ferdigstilt i slutten av forrige uke. Utført i stor grad med maskiner fra en stor lekter. Jobben er ferdig utført, men det mangler ferdigbefaring og eventuelle restpunkter.
Invitert til dialog
– Hva er bakgrunnen for at kaia fjernes?
– Statkraft iverksatte fjerning av kaianlegget i Brennesvika av hensyn til sikkerhet, og som følge av at kaien ikke lengre hadde noen praktisk funksjon. Det er som kjent mange år siden det ble slutt på anløp av skyssbåt/ferge til denne kaien.
– Kaien ble etablert av NVE i 1971 i samsvar med isbryteravtalen av 24.10.1970. Kaien skulle ha som formål å legge til rette for fortsatt drift av to gårdsbruk i Brennesvika. Begge brukene er i dag nedlagt, og det er ikke lengre anløp av skyssbåt/ferge til denne kaien. Ettersom kaianlegget ikke lengre tjener noen funksjon i forhold til det opprinnelige formålet, så er vårt ansvar for vedlikehold falt bort.
– Grunneierne som har rettigheter har fått tilbud om å overta anlegget, og Statkraft har invitert til en dialog omkring dette, uten at noen har meldt sin interesse. Skriftlig varsel om at kaianlegget vil bli fjernet er sendt til grunneierne med rettigheter før arbeidet med fjerning ble iverksatt.
– Et tips vi har fått går ut på at også kaiet som befinner seg noen hundre meter lenger ut i fjorden, ved Hestneset/Osvågen skal fjernes. Selve landkjøringsbroa ble visstnok demontert/skåret ned lørdag ettermiddag. Her skal visstnok ingen av grunneierne være informert om arbeidet på forhånd, og ingen har dermed gitt sitt samtykke. Hva kan dere si om dette?
– Det er ikke besluttet riving av kaien på Hestneset/Osvågen. Statkraft er i dialog med Hemnes Kommune i forhold til dette som representant for allmenheten.
– Fergelemmen er fjernet av sikkerhetsmessige årsaker. Det var i forkant dialog med Hemnes Kommune ved ordføreren om det.
– Når skal arbeidet være avsluttet?
– Arbeidet er avsluttet, foruten eventuell mindre restopprydding.
Iskompensering
I tiden med fergeforbindelse på Fv808, mellom Hemnesberget og Leirvika, var problemene med is på fjorden så godt som ikke-eksisterende. Etter at fergeforbindelsen ble lagt ned i 2014, i forbindelse med åpning av Toventunnelen, har disse problemene vendt tilbake, noe som har medført stadige problemer for grunneierne på Tvertforlandet.
– Disse kaiene var i sin tid satt opp som en form for kompensasjon på bakgrunn av isproblematikk i fjorden. Denne kompensasjonen blir altså nå på sett og vis fjernet. Skal det settes opp nye, eventuelt mindre kai der i etterkant av rivingsarbeidet?
– Statkraft anser vedlikeholdsansvaret som bortfalt ettersom fergetrafikken er nedlagt. Viser for øvrig til svar under deres spørsmål om bakgrunnen for at kaiet fjernes.
– Hvilket ansvar kjenner dere på med tanke på manglende vedlikehold av disse kaianleggene?
– Statkraft anser vedlikeholdsansvaret som bortfalt, ettersom fergetrafikken er nedlagt.
Uten forvarsel
På Tvertforlandet er det ingen grunneiere som er blitt informert om arbeidet på forhånd, noe som betyr at ingen der har gitt sitt samtykke til at kjørebrua på kaia blir demontert.
– Hva tenker dere i grunneierlaget om dette?
– Det har etter hva jeg har erfart vært kommunikasjon mellom grunneierne i Brennesvika og Statkraft om rivingen av kaia der. Hvordan den kommunikasjonen har forløpt, vet jeg dessverre ikke noe om, sier Vidar Forsmo, som er en av de berørte grunneierne på Tvertforlandet.
– Vi kan forresten kanskje ikke bruke uttrykket grunneierlag. Det er mange grunneiere der borte, men det er bare sju grunneiere som har underskrevet avtalen med Statkraft om isfri tilgang til landet. Det er disse sju Statkraft har forpliktelser til, men det gagner selvsagt alle på landet hvis Statkraft hadde oppfylt sine forpliktelser, fortsetter han.
– De sju grunneierne som har en juridisk bindende avtale med Statkraft om kaien i Hestneset, er aldri blitt kontaktet i forbindelse med rivingen av kjørebroen der. Vi mener at det er meget ugreit at Statkraft bedriver selvtekt på denne måten, legger Forsmo til.
– Hvilke problemer vil dette skape for dem som har eiendom på «Tvartforlandet»?
– Ferjekaien i Hesteneset er den eneste tilgangen med dypvannskai til Tvertforlandet. Vi har fremdeles et noenlunde fungerende veisystem her «på landet». Det, og en fungerende ferjekai betyr mye for adkomsten til området, både for grunneierne, og ikke minst i forbindelse med beredskapen hvis noe kritisk skjer her, sier Forsmo.
– Det er Statkrafts aktiviteter som gjør at fjorden fryser til, og det er bare større båter som kan komme til dersom man må gjennom isen. Ved å rive ned kjørebroen, har Statkraft nå fjernet eneste aksesspunkt til Tvertforlandet for større båter, poengterer han.
– Hva tenker dere om at Statkrafts vedlikehold av disse kaianleggene?
– Angående Statkrafts vedlikehold av kaiene er vel det eneste å si at den har vært ikke-eksisterende. De har vært over her med jevne mellomrom og sett på kaiene og sparket litt i grusen. Men intet er gjort, avslutter en oppgitt grunneier.