I høst har 5. klasse ved Korgen sentralskole fått utfordre både fysikk, samarbeid og kognitive evner når de har hatt «Kompani Korgen».
– Det handler om at vi skal jobbe med klassemiljøet, sier Enja Cathrin Haugli.
5. klasse ved Korgen sentralskole har i høst kjørt ulike øvelser inspirert av TV-programmet Kompani Lauritzen. Problemløsing, samarbeid, fysisk aktivitet. Alt dette for klassemiljøet sin del, som Enja sa.
En av de siste øvelsene før jul var flaggjakt. Elevene ble delt opp i tre grupper hvor, Henriette Furuhatt, Steffen Krogh og Camilla Ødegård With tok ansvaret for hver sin gruppe.
Oppgaven var relativt enkel: gå til de ulike postene og samle inn mest mulig poeng. Enkelte poster ga høyere poengsum enn andre, og på noen poster var det kun laget som kom først som fikk poengene.
Lagene hadde bra tempo gjennom Korgens gater. Det ble sagt at et av lagene løp hele 5 kilometer på timen øvelsen fant sted.
Stole på hverandre
– Vi er så slitne, sier Elias Berg og Lyder Sagmo Ottermo, som kommer først av sin gruppe opp Nordfallet.
De forteller at de har hatt flere interessante øvelser tidligere.
– Vi har hatt kamuflasje, spion og tepose. På øvelsen med teposen var det om å gjøre å kaste den langt, og da kunne man tenke kreativt og gjøre den våt eller knyte den i noe, sier de.
– Vi blir jo bedre kjent gjennom disse øvelsene. Vi gjør det for å stole mer på hverandre og ha det bra sammen, sier Elias.
I klassen er det 20 stykker, 8 av de er fra Bjerka. Som kjent begynner bjerkaelevene i Korgen når de begynner i 5. klasse, Rebekka Cross Reinfjell og Helle Norum Bjørkheim er to av dem.
– Hvordan var det å begynne i Korgen?
– Bjerka er jo en mindre og koseligere skole, men vi har flere venner her. Mange av de kjente vi fra før, sier jentene.
Blir kjent på en annen måte
Alle elevene har omsider kommet inn, selv om det spekuleres om den siste gruppa skal bli diskvalifisert fordi de kom for sent. Lærer Henriette gjør et unntak denne gangen.
– Tidligere har de hatt blant annet øvelsen «blind partner», hvor den ene skal ha bind for øynene og så skal den andre føre den blinde gjennom en løype, over og under hindringer. På denne måten får de samarbeide og bli kjent på en annen måte enn når man jobber med boka, forklarer Henriette, som var den som hadde ideen med Kompani Korgen.
– Er dette morsommere enn å ha vanlig undervisning?
– Ja! sier en enstemmig 5. klasse.
Som belønning for god innsats denne dagen ble det julefilm på slutten, etter en evaluering og kåring av vinner.