Elbilen er på full fart til å bli den nye bilen for hele landet, og NAF er bekymret for at en ny vektavgift vil gi økte priser på elbiler som er særlig aktuelle i Distrikts-Norge.
Det er NAF som i en pressemelding deler sine bekymringer for vektavgiften som nå er i spill. De mener at for distriktene kan utfallet av de pågående forhandlingene bli avgjørende.
Folk som bor i distrikt blir stadig mer positiv til elbil. I fjor svarte tre av ti i distriktene at deres neste elbil skal være en elbil. I høst svarte fire av ti det samme. Det viser undersøkelser Norstat har gjennomført for NAF.
– Stadig flere i de minst sentrale delene av Norge sier at deres neste bil skal være en elbil. Derfor blir det feil med nye avgifter nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Dette handler om steder som Nesna, Namsskogan, Seljord, Lyngen og Vegårshei. Utviklingen er entydig. Stadig flere vil ha elbil der skepsisen har vært størst, mener Sødal.
Feil med vektavgift
Fritak for avgifter på kjøp av elbil og lave brukskostnader har vært viktige for det rekordhøye elbilsalget i Norge. Ni av ti privatkjøpte biler er nå en elbil. I tillegg blir modellutvalget stadig bedre. De siste årene har det kommet elbiler som dekker manges behov for størrelse, rekkevidde og hengerfeste.
– Modellutvalget har blitt så bra at de aller fleste nå kan finne en elbil som passer deres behov, sier Sødal.
– Derfor er det synd at regjeringen foreslår nye avgifter på elbil, nå som distriktene står på terskelen for å skaffe seg elbil, sier han.
Kristian er ny butikksjef for Byggmix: – Endringer er bestandig spennende
I forslaget til statsbudsjett har regjeringen foreslått å innføre en vektavgift ved kjøp av elbil. Den er i realiteten en rekkeviddeavgift, siden større og tyngre batterier gir lengre rekkevidde. SV sier nei til vektavgiften i sitt alternative budsjett. Dermed er saken på bordet i forhandlingene på Stortinget.
– Nå forhandler regjeringen og SV om budsjettet for 2023. Vektavgiften er i spill, og for distriktene kan utfallet av disse forhandlingene bli avgjørende. Det er fordi en ny vektavgift vil gi økte priser på elbiler som er særlig aktuelle i Distrikts-Norge, forklarer Nils Sødal.