Lad Opp er et nytt ladekonsept for elbil, plassert blant noen av Norges vakreste attraksjoner, rundt om i Helgelandsregionen. Nå blir det kanskje stasjon også i Hemnes.
Lad Opp er et konsept, utviklet av Helgeland Kraft, for lading av elbiler. Ladesystemet leveres og opereres av Kople.
– I dette konseptet setter vi fokus på lading og opplevelser på Helgeland, forteller Torkil Nersund fra Helgeland Kraft.
– Ladingen kan du gjøre hos oss, og så ønsker vi i selve konseptet å formidle og fortelle litt om alt det man kan gjøre og oppleve her i regionen. Enten mens man venter på ladingen, eller på våre sosiale medier, forteller han.
– I tillegg bygger vi litt finere ladestasjoner enn konkurrentene, synes vi i alle fall, smiler han.
– Her har vi hatt med oss Tanken Arkitektur på Hemnesberget i utviklingen av Lad Opp. Personene i Tanken Arkitektur har for øvrig vært med oss i Helgeland Kraft helt siden de jobbet for Stein Hamre, og har tidligere tegnet kraftverk for oss. I den senere tid har vi hatt de med oss i Arven, vannsenteret vi håper å få til i Leirfjord, og så har de nå vært med og utformet ladestasjonene for oss, sier han videre.
Samarbeider
– Har dette konseptet egen app?
– Nei, det har vi ikke. Vi tror at egen app er litt midlertidig, sier Nersund.
– Vi er enige med forbrukerne om at det allerede er for mange apper, og har valgt å ikke bruke ressurser på å utvikle en egen, fortsetter han.
– Vi har et samarbeid med et selskap som heter Kople, som har utviklet app, og som på en måte har kundeforholdet. Som kunde kan du også bruke Elton, som VG har utviklet, du kan bruke Recharge eller Fortum sin app hos oss. Det er i det hele tatt flere apper som lar seg bruke på Lad Opp, sier han videre.
– Vi har ingen ambisjon om å lage app på sikt heller. Jeg tror at verden går i en annen retning, og at det kanskje til slutt blir uten app, sier han.
– Da snakker vi om betaling via telefon, klokke, betalingskort, og jeg tipper at vi er der om få år. Dette er ting som er i rivende utvikling, og allerede ser vi at det er begynt å komme løsninger for kort, legger han til.
– Har dere noe samarbeid med andre aktører slik at Lad Opps stasjoner kommer opp i ladekart?
– Ja, de vises i veldig mange kart. Du får de opp på GPSen i bilen, og ellers på vanlige karttjenester som blant annet ChargeFinder og på Google Maps. Vi prøver selvsagt å vises digitalt, forteller Nersund.
– Det som skiller vårt konsept fra andres er at vi tar et veldig ansvar med tanke på markedsføring av lokalt reiseliv og næringsliv, sier han.
– På sosiale medier som Facebook viser vi frem hva som finnes av aktiviteter og severdigheter i området. Har vi en ladestasjon ved kysten kan man der få informasjon om Rabothytta, om hvordan man kommer seg dit og hvor man kan lade bilen. Og vice versa, poengterer han.
– Er det muligheter for betaling med kort hos dere?
– Det kommer. Det er ikke mulig per i dag. Da må du inn i app og komme frem til betalingsløsning der og registrere betalingskortet ditt, sier Nersund.
– Det er ikke så tungvint som mange vil ha det til, men det er uvant for mange. Men betaling direkte med kort vil nok komme, legger han til.
Reklamerer for regionen
– Har dere nærings- og reiselivet i regionen med på laget?
– Ja, vi har hatt et uformelt samarbeid med Visit Helgeland og også med High North, som blant annet har stilt med premier i konkurranser, forteller Nersund.
– Vi har også vært rundt på Helgeland og testet en del attraksjoner, som for eksempel Ziplinen og Via Ferrataen i Mosjøen. Da skriver vi litt om disse på våre plattformer. Vi vil også etter hvert se på om vi kan få til skjermløsninger der vi kombinerer turistinformasjon med reklame for ting man kan oppleve på Helgeland, sier han.
– Dette er info som blir å synes på ladestasjonene?
– Ja. Neppe på samtlige, men på en del av dem. Det får vi se på etter hvert, sier Nersund.
– Nå har vi nettopp presentert for formannskapet i Hemnes det vi ønsker å få til i Korgen. Vi håper at det vi gjør kan være en form for stedsutvikling samtidig som vi tilbyr lading, fortsetter han.
– Der har vi for eksempel nå et godt samarbeid med Leirfjord kommune. De bygger toalett og tømmestasjon for bobiler, mens vi bygger ladestasjon og et lekeområde for barn i tilknytning til det kommunale anlegget, sier han.
– Vi tror da at en pluss en skal bli mer enn to på en måte, sier han og ler.
– Det blir en slags synergieffekt, legger han til.
– Helgeland har jo veldig mye å vise frem og tilby. Både på industri og kraftproduksjon, og det er mange historier å fortelle for å gjøre dette mer interessant, avslutter Nersund.