Den årlige TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974. Jeg husker at bildene som kom gjennom TV-en i landets eneste TV-kanal gjorde stort inntrykk på en ung gutt. Siden har aksjonen hentet inn enorme summer til viktig humanitært arbeid.
Pengene har hvert eneste år gått til et klart definert mål, men pengene har gått gjennom en humanitær organisasjon. Aksjonen har vært en økonomisk dugnad, der fylker, kommuner og bygder har forsøkt å slå naboene i giverglede.
Noen år har givergleden vært mindre enn tidligere år, men allikevel har de innsamlede midlene over år gått jevnt og trutt oppover, selv om NRK som er vert for aksjonen har fått skarp konkurranse om seerne.
I år går pengene til Leger Uten Grenser, mer spesifisert er formålet definert som «Grenseløse sykdommer – glemte pasienter». De skal bruke pengene til å hjelpe i fire utvalgte land, Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone. Det er veldig langt unna våre varme stuer, og kanskje våre tanker. Pengene skal også gå til forskning på sykdommer som ikke plager oss og de mest velstående land, men rammer dess hardere i fattige land. Dermed er det kanskje ikke så stor interesse for forskning på disse sykdommene som tar mange liv hvert eneste år.
I år er det viktigere enn noen gang å gi. Det har knapt noen gang i moderne tid vært så mange usikkerhetsmoment og signal på nedgangstider som nå. Det gjør at pengene ikke sitter så løst lenger, når rentene øker og inflasjonen kommer snikende er det forståelig at hver krone snus en gang eller to. Det er nettopp da at empati og solidaritet blir enda viktigere, vi kan ikke kutte til de som har aller, aller minst, uansett om de sitter utenfor sikte og stort sett er utenfor nyhetene.
Leger Uten Grenser har gjort en svært viktig innsats over mange år, og løfter hvert år fram glemte konflikter, kriser som får lite oppmerksomhet i media. Typisk er dette langt unna i land som har hatt kriser i lang tid.
På søndag så glemmer vi ikke, og selv om du ikke får besøk av en bøssebærer i år er det veldig enkelt å finne den digitale bøssa.