E6 er hovedpulsåren gjennom Norge og en viktig transportåre mellom nord og sør. Nå velger regjeringen å legge E6 gjennom Sørfold, nærmere bestemt strekningen Megården-Mørsvikbotn, på is og nevnes ikke i statsbudsjettet. Nordland Høyre frykter at resultatet er at veistrekningen ikke vil bli realisert før godt etter 2030. Prosjektet vil komme i neste Nasjonal transportplan (NTP), fra 2025 til 2036, og da må de konkurrere på likt med mange andre prosjekter i Norge.
Dette er ikke et Sørfoldprosjekt eller et Nord Norge prosjekt, det er et prosjekt for hele landet.
Veien er kjent for å være så smal at to vogntog har problemer med å passere hverandre. De smale, trafikkfarlige tunnelene, har vært prioritert av vegvesenet da de har dispensasjon fra EU. Planleggingen av E6 Sørfold har pågått i 15 år og var et gryteklart prosjekt..
Det som er mest skuffende, er at det heller ikke satt av midler til forberedende arbeid. Det er klare signaler på at prosjektet blir skjøvet ut på ubestemt tid.
Dette er en svært ulykkesbelastet strekning og fra 2018 til 2021 har denne strekningen vært stengt og delt Norge i to hele 55 ganger i mer enn en time. Der er ingen omkjøringsmuligheter fra Fauske og nordover, det er først på Hamarøy det går an å ta en annen vei. Dette er alvorlig for sikkerhet og beredskap. Innbyggerne og næringslivet fortjener en sikker vei hvor folk og varer kan fraktes trygt.
Narviktunellen
En annen del av E6 i Nordland som heller ikke prioritert er Narviktunellen. Mona Nilsen i Nordland AP bruker som unnskyldning at utsettelsen skyldes at dette er et bompengeprosjekt som ikke er ferdig behandlet av fylkestinget i Nordland før i desember og at da vil fylkeskommunal garanti bli behandlet.
Det man glemmer å si er at prosjektet først kan komme i neste NTP i 2024 som gjelder fra 2025 til 2036. Da blir også dette prosjektet sendt ut i usikkerheten i konkurranse om å bli prioritert med andre prosjekter i Norge.
Beate Bø Nilsen, gruppeleder på fylkestinget for Nordland Høyre Nordland fylkesting