Vindusprodusenten på Hemnesberget leverer mye gods til hele landet. Nå skal Fineide Transport øke sin andel av dette og sørge for all Natre-leveranse i Nord-Norge.
Fabrikksjef hos Natre Vinduer, avdeling Hemnes, Hans-Petter Skjæran forteller at avtalen trer i kraft tirsdag 1. november, og at de er fornøyde med å knytte enda sterkere bånd til den lokale transportleverandøren.
Mange billass
Thomas Lie er produksjonsleder logistikk hos Natre Vinduers Hemnes-avdeling. Han forteller at om lag 50 prosent av fabrikkens totalvolum går til mottakere i Nord-Norge. For 2022 betyr det tett på 40.000 vinduer.
– Vi har alltid fulle lastebiler nordover, og per bil er det 13-14 lastemeter. Det blir totalt sett veldig mange biler, ler han.
Det store volumet innebærer daglig kontakt mellom de to avtalepartnerne.
– Nord-Norge er stort og langt, så det er klart at det må fordeles, forteller Lie.
– Mandager kjører de til Lofoten og Vesterålen, tirsdager er det frakt til søndre deler av Helgeland, onsdager er det Finnmark, torsdager til Helgeland nord for Hemnesberget og fredager er det Narvik, Bodø og Tromsø som gjelder, legger han til.
Service og fleksibilitet
– Med dagens volum representerer dette en verdi på rundt 10 millioner i transportutgifter årlig, forteller fabrikksjef Skjæran.
– Det er veldig artig at vi får en lokal leverandør på dette, og at de klarte å konkurrere med nasjonale og internasjonale fraktleverandører, fortsetter han.
– Vant de anbudet kun på pris?
– Nei, det var ikke særlig mye billigere enn konkurrentenes. Det vi vet med å velge en lokal leverandør, er at vi får en veldig serviceinnstilt, fleksibel og løsningsorientert samarbeidspartner, sier Skjæran.
– Og så vet vi, ikke minst, at det er en arbeidsgiver som tar godt vare på folkene sine, fortsetter han.
– Vi er storfornøyde med at det ble slik, legger han til.
– Betyr nærheten sånn rent geografisk noe også?
– Ja, det vil jeg si. Fineide Transport stiller opp absolutt hele tida dersom vi har behov. De fikser som regel alt over land og strand, sier lagersjefen.
– Det viser seg også de gangene vi må organisere ekspressturer, eller turer som er utenom rute, at det som oftest er nettopp Fineide Transport som klarer å ordne det, supplerer Skjæran.
– Det er i det hele tatt veldig mye verdi i å ha lokale leverandører, slår han fast.
– Og så er det veldig fint å være med å bidra direkte til lokal verdiskaping og å trygge arbeidsplasser, legger han til.
Dobling
For Fineide Transport betyr altså avtalen kjøring av vinduer fem dager i uka.
Daglig Leder i Fineide Transport, Kyrre Fineide, er like fornøyd med signeringen som de er hos Natre Vinduer.
– Ja dette betyr at vi får bra mye mer å gjøre, sier han og ler.
– Vi har jo mye med Natre å gjøre fra før, og nå vil det nok bli nesten ei dobling av godset vi kjører herfra, fortsetter han.
– Betyr dette noe for sysselsettinga i firmaet?
– Ikke akkurat nå, men fremover må vi nok ha en eller to mann til i arbeid, påpeker han.
– Er avtalen med på å trygge jobbene til de som er ansatt i dag?
– Ja, men vi har uansett fast arbeid til dem som er i jobb i dag. Nå skal vi levere vinduer helt fra Brønnøysund til Kirkenes, og det betyr at nå kommer Troms og Finnmark i tillegg til det vi hadde fra før, sier Fineide.
– Vi har en samarbeidspartner som skal ta seg av Finnmark, men alt til Troms og Nordland kommer vi til å kjøre direkte herfra, legger han til.
Med en kontraktsverdi på rundt 10 millioner, blir Natre Vinduer nå den største enkeltkunden for Fineide Transport.
– De var den nest største kunden i fjor, men nå «rykker de opp» og blir størst, smiler Fineide.
– Det utgjør mye for oss, og dette er leveranser som er ganske stabile året gjennom. Det er arbeid vi «vet at vi har», selv om det til en viss grad er sesongsvingninger, sier han.
– Det er ei fin tid å starte opp med dette nå i høst, når det ikke er like stort trykk som på våren og sommeren. Da får vi «tunet inn» de nye rutene, legger han til.
Av andre faste kunder nevner Fineide Ranahytta, Mills og Felleskjøpet, og forteller at de har flere solide avtaler.
– Det mangler ikke på oppdrag, smiler han.
– Nå har vi også kjørt mye fisk fra Herøy i det siste, og Ranahytta er den nest største kunden vi har. De har vi kjørt for i 12-13 år, og leverer hytter til hele landet. Det ser i det hele tatt veldig bra ut for oss, avslutter han.