Årsmøtet i Hemnes Båt- og Sportsfiskeforening (HBSF) satte i vår av 400.000 kroner til Juvika Velforenings prosjektarbeider med ny havn på Juvika. Nå er dette arbeidet i ferd med å sluttføres, og det er klart for å ta imot 26 båter.
Leder i HBSF, Roger Stensen, forteller at prosjektet i seg selv ligner på det som i sin tid endte med moloen utenfor Lapphella.
– Den største forskjellen er selvsagt at prisene har steget noe voldsomt. Da marinaen her ble bygd, ble den betalt av innskudd/depositum fra de som kjøpte båtplass. På Juvika ble det til slutt så dyrt at det hadde få eller ingen hemnesværinger sett likt å kjøpe plass der, og derfor har båtforeninga gått inn med en betydelig egenandel, sier Stensen.
– Vi legger inn 1,3 millioner i «potten», mens depositum fra dem som skal ha båtplass utgjør cirka 1 million. Egenkapital er 1,2 millioner, mens lån utgjør 1,4 millioner, forteller han.
– Opprinnelig var prosjektet kostnadsberegnet til 3,6 millioner, men totalen ender nok noe høyere, da vi har gjort en del valg som ikke var forutsatt i beregningene, sier han videre.
– Blant annet har vi lagt Møre Royal som dekke på hele gangveien utover til pirene. Dette koster noen kroner ekstra, men det ser mer ordentlig ut, og så er det vesentlig mer slitesterkt, så på sikt er det lønnsomt, fortsetter han.
– Vi har også fått laget en ny gangvei, da kaiet måtte plasseres noe lengre ut på grunn av dybdeforholdene. Denne kommer også i tillegg til opprinnelige kostnader, og det betyr at vi nok nærmer oss fire millioner før vi er ferdige med prosjektet, sier han.
Velvilje
Stensen sier at de har møtt mye velvilje i arbeidet med prosjektet, og at dugnadsviljen også har vært stor.
– Grunneier Torstein Juvik har vært svært grei og imøtekommende, og vi har skrevet en langsiktig leieavtale som koster oss nesten ingenting, sier Stensen.
– Den avtalen gjelder i første omgang for 25 pluss 10 år, fortsetter han.
– Dessuten må jeg gi ros til Hemnes kommune. Vi hadde ikke kommet i mål med prosjektet i høst dersom det ikke hadde vært for deres smidighet og tatt et ekstraordinært formannskapsmøte for å få behandlet dispensasjonen som måtte til for å få bygd anlegget, legger han til.
– Er dugnadstimene i prosjektet regnet med i egenkapitalen?
– Nei, det kommer i tillegg. Dugnadsarbeidene startet 30. mai, og selv om det var litt stillstand i ferietida, så er det blitt mange timer, forteller Stensen.
– Hele trekaiet er bygd på dugnad, pirene er montert på dugnad. Det er et formidabelt stykke arbeid som er gjort, og det har vært vist stor dugnadsvilje blant dem som har kjøpt båtplass på Juvika, sier han.
– Alt i alt dreier det seg om godt over 500 timer, og tar vi dette med i regnestykket er vi langt over fire millioner i verdi på prosjektet, slår HBSFs mann fast.
Noe dyrere på Juvika
Depositumet som betales for båtplassen er kun et innskuddslån til HBSF. I tillegg til innskuddet betales det ei årlig leieavgift.
– Depositumet får man igjen når båtplassen sies opp, mens leien som betales betjener lånet vårt, forklarer Stensen.
– Er leien den samme på Juvika som i marinaen på Lapphella?
– Nei, den er noe høyere. Det er færre båtplasser å fordele lånet på, sier han.
– Dette er både avklart og avtalt i forkant, og vi signerte forhånds-kontrakter med leietakerne i forkant av prosjektstart. Nå lager vi mer permanente kontrakter, legger han til.
– Hvor mange plasser endte det opp med?
– Det blir 26 plasser. Opprinnelig håpet vi på 28, kanskje til og med 30, men vi har måttet lage noe bredere plass mellom pirene, og det ender altså med 26, forteller båtforeningslederen.
Helårsanlegg
Det er lagt opp til at dette skal være et helårsanlegg, på lik linje med det båtforeningen har fra før.
– Er det mange som flytter båten her fra sørsida over til nordsida?
– Noen er det, men det er mange nye også som har tegnet plass, forteller Stensen.
– Vi har fortsatt venteliste her på Lapphella, men den blir kortet ned en del nå med realiseringen av Juvika-prosjektet, fortsetter han.
– I tillegg ser vi at det nok kan være en del av dem som har plass i «hovedanlegget» som kanskje er på tur å slutte med båtlivet, og at ventelista sannsynligvis reduseres på den måten også, legger han til.
– En positiv effekt for oss i HBSF er at dette anlegget vil være med på å ta ned ventelisten vi har på båtplass i vårt eksisterende anlegg, sier han videre.
– Når begynner man å «fylle på» med båter på Juvika?
– Det blir opp til den enkelte, og jeg har sagt at de kan «flytte inn» nå om de vil, smiler Stensen.
– Men nå setter jo de fleste opp småbåtene, og det er flest slike på Juvika, avslutter han.