Hilde Korsnes har fått nok av at minibanken i Korgen er i ustand, noe som gjør at hun ikke får gjort opp regnskapet sitt for Hildes fotpleie. Selv hevder banken at de har en god statistikk på oppetid.
Etter minibanken på Korgensenteret hadde vært i ustand i over en uke, tok Hilde Korsnes kontakt med avisa.
– Jeg kom hit for å skulle sette inn penger forrige onsdag, og få gjort opp regnskapet mitt, slik jeg gjør hver måned. Minibanken var altså nok en gang i ustand.
På veggen var det skrevet et telefonnummer med tusj, som Hilde prøvde å ringe.
– Da kom jeg bare til telefonsvarer.
Møtt andre frustrerte
Hilde driver Hildes fotpleie i Hårsveisen sine lokaler, bare få meter unna minibanken.
– Jeg skal jo betale skatt, jeg skal ha lønn og betale regninger, så jeg må få satt inn pengene mine. Kunne det ikke stå en lapp her hvor man kunne ringe etter hjelp? Tenk at det skal stå slik i over en uke.
Hun forteller at hun flere ganger har vært for å sjekke om den var tilbake i drift, og har da møtt andre folk som er fortvilte over situasjonen.
– Det er kanskje folk som har kjørt fra Hemnesberget, Bleikvasslia eller Luktvatnet og ikke får ordnet med pengene sine. Det er mange som skjennes og kommer til oss og spør om de kan ta ut penger hos oss. Kommer de tidlig på formiddagen på butikken har kanskje ikke de heller kontanter så man får tatt ut noe der.
Aldri vært i ustand så lenge
Hilde har kortterminal, men hun forteller at ikke alle betaler med kort.
– Noen betaler kontant, og dette må jeg da få satt inn. Jeg har ikke fått ordnet med lønnen min enda, fordi alt er ikke kommet med. Jeg får ikke satt inn pengene fra kundene mine. Det blir vanskelig å få satt inn penger på bedriftskontoen min slik at jeg får gjort opp for den måneden. Jeg er ikke ferdig med september enda, sier en fortvilt Hilde, onsdags ettermiddag.
– Vi skal ikke ha noen ting, virker det som. Dette er det eneste vi har av banktilbud og det funker ikke, fortsetter hun.
– Er alternativet å kjøre til Mo?
– Ja, det er vel det. Minibanken her har vært ute av drift ekstremt mange ganger, men det har ikke vært så lenge som en uke, før. Da har man kunnet ringe og de har kommet og ordnet det etter en dag eller to.
– Det er hit folk kommer, og folk kjører langt, bare for å oppleve at man ikke får hjelp. Jeg synes det er hårreisende i 2022. Det er samtaleemnet inne hos oss i hvert fall, forklarer Hilde.
Svar fra banken
Avisa har også vært i kontakt med markeds-og kommunikasjonssjef, Majken Hauknes fra SpareBank 1 Helgeland. Torsdags ettermiddag forteller hun at minibanken er i full drift igjen. Da har den vært nede i over en uke, ifølge Hilde.
– Vi beklager at det har vært noe nedetid i det siste i minibanken i Korgen. Grunnen til at minibanken har vært ute av drift, er en komplisert feil der vi måtte bestille deler og bestille tekniker fra Tromsø. Minibanken er nå i full drift igjen.
– Når det gjelder informasjon på selve automaten står det at den er midlertidig ute av drift, og har vurdert det som tilstrekkelig informasjon.
– Hvorfor har den vært ute av drift så lenge?
– Minibanken har vært ute av drift siden 30. september til i dag, men ellers har vi svært god statistikk på oppetid på 99,74% i år.
– Den har vært ute av drift veldig mange ganger de siste årene. Hvorfor skjer dette?
Statistikken for tidligere år er på samme nivå som 2022, så det kjenner vi oss ikke igjen i.
– Hvor raskt tenker dere at dette bør fikses?
– Vi får beskjed om driftsstans og tar tak i saken umiddelbart. Hvor raskt dette kan ordnes, avhenger av typen feil. I dette tilfellet tok det noen dager. Vanlig nedetid skyldes i hovedsak rengjøring og vedlikehold.
– Skal minibanker fases ut?
– Det er per i dag 4 prosent kontanter i omløp i Norge i dag. Dette vil si at bruken av minibankene er drastisk redusert de siste årene. Det er mulig å ta ut penger i de fleste butikker, i tillegg tjenesten som kalles kontanttjenester i butikk som er et tilbud til de som ønsker å ta ut eller setter inn større beløp.