I år er det ti førsteklassinger ved Finneidfjord skole. Vi har fått audiens i klasserommet deres og fått bli litt kjent med dem.
«…Something black» er det første som høres idet Avisa Hemnes kommer inn dørene på Finneidfjord skole. Elevene har akkurat kommet inn fra friminutt. Førsteklasselærer June Skjellnes bruker de engelske fargene når barna skal få gå inn i klasserommet denne dagen. Barna sitter på benker utenfor den åpne døra inn til klasserommet, og barna som har noe sort på klærne sine, reiser seg og går inn. De som sitter igjen, venter spent på neste farge som blir nevnt. Til slutt har alle barna, lærer og journalist kommet seg inn i klasserommet. Flaks at det var grønn genser som ble valgt denne dagen, for det var den siste fargen som ble nevnt.
De tre andreklassingene på skolen er sammen med førsteklassingene, men tar med seg en arbeidsoppgave og en lærer på naborommet.
Entusiastiske og meddelsomme
Skoleentusiasmen kan både ses og høres, det dingles med bein og ivrige armer rekkes opp når det stilles spørsmål. Alle har funnet sin plass, og vil gjerne dele noen erfaringer med avisa.
– Hva har vært det beste med å begynne på skolen?
– Jeg synes det er best med friminutt, og være på karusellen, kommer det kontant fra Andrea.
Smitteeffekten er stor, og de fleste hiver seg på akkurat den tanken. Det mistenkes at det faktum at de kommer rett fra friminutt preger svarene som kommer som perler på snor. Skaterampen er et populært lekested, det samme er et nytt klatrestativ og det nevnes både lek som «gummibear», lavamonster og klassikeren: sisten.
– Jeg og Dennis lette etter snegler, og fant to bøtter med snegler, forteller Olaf Martin.
– Oi, det var mange snegler, hva skulle dere gjøre med dem?
– Vi slapp dem bare ut igjen etterpå.
– Var de sleipe å ta på?
– Nei, for vi tok bare på skallene deres. Og en gjemte seg i sanda etterpå.
Dennis nikker.
– Jeg liker å være på SFO også, beretter Nathalie.
– Og i friminuttene leker jeg med alle, og det er artigst å være på karusellen.
Kontroll på det engelske alfabetet
Martin kommer på sammen med lærer June at det er gøy å leke ta den ring, og de andre barna stemmer i. Hender holdes samlet og ristes på, slik man gjør i sangleken.
– Det er artig å synge alfabetsangen òg, kommer det frem.
Den har de har de øvd på tidligere denne dagen.
– Kanskje dere har lyst til å synge den for meg?
Entusiastiske, høye «JA» høres, og June sier hun skal ordne med musikken slik at de kan synge den. Mens hun kobler datamaskin til smartboardet nynnes det på både den ene og den andre sangen.
– Det tar litt tid med «ho gamle June», kommer det fra læreren sjøl mens hun står bøyd over elektronikken.
– Er det sant at June er gammel?
– JA! Kommer det enstemmig fra flokken med et etterfølgende fnis.
– Men hvordan ser dere det?
– På rompa!
Høy latter brer seg, og June vrikker på rompa og ler. Her er det takhøyde for humor.
– Ja og så ser vi det på håret, kommenterer en av de andre.
Alafabetsangen er klar på tavla, bokstaver danser over skjermen mens ti fine barnestemmer synger det engelske alfabetet med full kontroll.
– How are you doing? Spør Thøger meg med glimt i øyet, etter endt sang.
Og han nikker fornøyd til svaret «I´m fine, thank you. How about you?»
Politi, dronning, frisør og sykepleiere
– Hva skal dere bli når dere blir store da?
– Sykepleier og jobbe i ambulanse, kommer det klart fra Nathalie.
– Jeg skal bli politi, og da kan jeg jakte på Nathalie, ler Olaf Martin og ser på Nathalie som sitter ved siden av seg. Hun heiser på skuldrene og ler med.
– Jeg skal bli dronning, formidler Lucy bestemt.
– Hvordan blir man det da?
– Man skal liksom ha på seg en krone, da, forklarer hun.
Mille vil bli sykepleier, mens Oliver, Dennis og Andrea tenker å bli politi.
– Ja og ri på en isbjørn, legger Dennis til.
– Jeg skal ri på hest, sier Andrea.
– Jeg skal bli politi, og arbeide i barnehagen, konstaterer Martin.
– Jeg skal bli det samme som pappa, og jobbe med gravemaskiner og alle slags lastebiler, deler Thøger.
– Og jeg skal bli frisør, sier Hanna.
Nathalie kommer på at det vil hun også bli, i tillegg til sykepleier og ambulansearbeider.
– Ja, for da får jeg meg en god jobb, konkluderer hun.
Timeplan og skoleregler
Den entusiastiske gjengen viser at de har hengende lapper på veggen som viser hva de skal gjøre denne dagen, og i hvilken rekkefølge. De har hatt engelsk og friminutt til nå.
– Hva skal dere gjøre nå da?
– Ha KUHÅ, og male, jubles det.
På en annen vegg henger det skoleregler som de har laget.
– Hva er det dere har bestemt skal være regler her da?
– At det ikke er lov å slå, eller dytte og sparke, eller rope.
– Er det noe reglene sier man SKAL gjøre da?
– Være snill med hverandre. Og rekke opp hånda når man vil si noe.
– Ja, men man må vente til læreren sier navnet vårt, forklarer en jentegjeng.