Blant bilistene i Hemnes ble det registrert rundt 240 biluhell i 2021, og sendt inn skademeldinger for omtrent 10 millioner kroner.
Disse tallene presenteres i ei pressemelding fra Gjensidige, som har beregnet hvor mye uhell i trafikken kostet forsikringsselskapene, basert på egne skademeldinger. Gjensidige forsikrer omtrent hvert fjerde kjøretøy i Norge.
– Generelt har det vært mindre trafikk og dermed færre uhell under pandemien. I Hemnes har det derimot vært en økning i antall skader de to siste årene, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
Tryggere biler gir ikke færre uhell
Selv om bilene blir stadig tryggere, er det minst like mange uhell som før.
– Det er fortsatt for mange ulykker med hardt skadde og drepte i trafikken, men forbedrede sikkerhetssystemer gjør at det heldigvis går bedre med sjåfør og passasjerer i bilen når ulykken først er ute. Småbulking og mindre uhell, minker derimot ikke i samme grad, sier Eklo.
Han mener noe av forklaringen kan være at teknologiske hjelpesystemer i nyere biler i mange tilfeller kan bli en falsk trygghet. Spesielt bulke-skader ved rygging, parkering og så videre.
– Vi mener også at en utbredt bruk av mobiltelefoner og forstyrrelser fra interaktive skjermer bidrar til å opprettholde høye skadetall, sier Eklo.
Verkstedregningene stiger
I tillegg til at antall skader øker, blir hver enkelt reparasjon stadig dyrere. En gjennomsnittlig skade er mer enn 20 prosent dyrere nå enn for fem år siden.
– Dette skyldes delvis høyere verkstedpriser, men også at stadig flere biler blir laget på en slik måte at de er veldig dyre å reparere. Det er mye kostbar teknologi integrert, og ofte må store deler skiftes selv om skaden er liten, sier Eklo.
En gjennomsnitts-reparasjon koster rundt 30.000 kroner. Leveringsproblemer, høye energipriser, sammen med måten bilene lages på, gir utsikter for dyrere reparasjoner også i kommende år.