Åpningskonserten på årets Hemnesjazz skal unge musikere stå for. under et tredagers seminar, «Music Camp», forbereder de seg nå til åpningen torsdag.
Hemnesjazz 2022 skal åpnes med trøkk fra første tone, og i år er det de unge som skal stå for åpningskonserten under den tradisjonelle åpningen – forhåpentligvis utendørs i Samvirkelagsbakken– torsdag klokken 18.00.
Unge lokale musikere har fått besøk av andre unge musikere fra både sør og nord, og de er samlet til et intensivt seminar, «Music Camp» i tre dager. Dette er i regi av Hemnesjazz og Nordnorsk Jazzsenter. Hemnesjazz 2022 prøver ut et nytt konsept med egen festivalartist, og det er Shannon Mowday som er årets festivalartist. Sammen med trommeslager Øyvind Venås leder hun de unge musikerne på seminaret, frem mot åpningskonserten torsdag.
Music Camp med Mowday og Venås
Festivalartisten som har vokst opp i Sør-Afrika vil i tillegg til seminarleder være både gjest og bidragsyter og kommer til å sette sitt personlige preg på festivalen med sin kunstneriske og musikalske kapasitet. Målet for Hemnesjazz 2022 er å lage en rød tråd, en helhet og sammenheng i festivalen på denne måten, med den energiske dama i spissen. Shannon Mowday er blant annet saksofonist og en høyt anerkjent arrangør og bandleder. Øyvind Venås er mest kjent for sin innovative musikk bestående av fengende musikk satt til populære memes og morsomme talevideoer, i sitt memepop-band T4LKSHOW. Tirsdag fikk Avisa Hemnes audiens hos de unge jazzerne, Mowday og Venås på menighetshuset på Hemnesberget, dag to av seminaret.
Saken fortsetter under bildet.
Salen på menighetshuset bydde på rytmer, toner fra både strengeinstrumenter og blåseinstrumenter samt sangstemmer som fylte rommet og menneskene i det Avisa Hemnes snek seg inn dørene. Tydelige, engelske beskjeder ble gitt fra Mowday, de unge tok til seg hvert ord, og gjorde ny innsats i neste forsøk. Det gode samspillet mellom de unge skjulte hemmeligheten om at de var nye som band i lag, og den unge gjennomsnittsalderen. Gåsehuden var et faktum, og journalisten listet seg rundt.
Tydelige instruksjoner
Mowday ledet ensemblet energisk med hele kroppen. Vante armer i lufta, verbale instruksjoner og musikalske innspill på piano. Tempoet og intensiteten var til å ta og føle på, og stemningen god. Venås satt bak trommene og bidrog med innspill og hjalp til med ledingen av de unge talentene som trakterte sine instrumenter på nydelig vis. De leverte levende og ung jazz på Hemnesberget.
Eirik Kosberg (18) fra Nittedal er en av de tilreisende på berget. Han har spilt trombone siden 1. klasse på barneskolen, og har blitt med Mowday nordover. Shannon er musikalsk leder i AOJO – Akershus og Oslo ungdomsjazzorketser, forteller han, hvor han spiller.
– Hvordan har det vært å komme opp hit og delta på dette?
– Det har vært veldig fint. Det er fint å få bygge connection med musikere fra andre steder i landet, smiler han.
Eirik forteller at de er innlosjert hjemme hos folk på Hemnesberget.
– Vi spilte syv timer i går, og har vel fire timer igjen i dag, så det blir lange dager, men det er fint.
Saken fortsetter under bildet.
Oliver Bang Skreslett (17) er en av de lokale som deltar på seminaret. Han deltar for første gang denne dagen, men synes det er gøy.
– Det er litt annerledes enn det vi er vant med, vi har vært med på ett seminar tidligere, men det var mye mindre enn dette. Jeg har bare spilt sammen med noen av disse før. Det å få beskjeder på engelsk og snakke engelsk går bra, deler han, og fortsetter:
– Det er mange nye folk, men Shannon og Øyvind er flinke til å lede.
Erik Drage nikker enig fra andre siden av bordet. Dette er stas.
Unge talenters musikk
Oliver oppgir at det er om lag ti sanger som skal fremføres på åpningskonserten, og avslører beskjedent at han har skrevet en av dem, når det blir spurt om det er bare ukjente nummer de skal fremføre.
– Shannon hørte den i fjor, og har arrangert den for oss. Hun spurte om hun fikk lov til det, nikker den unge musikeren.
Saken fortsetter under bildet.
Mia Lund (23) fra Bodø er vokalist, og har også bidratt med egenkomponert materiale.
Hun kom også til «Music Camp» via bekjentskapet til Shannon.
– Det er fint å bli kjent med andre musikere sånn her, møtes og spille i lag, sier hun og ser vennlig på sine medmusikanter.
Under lunsjen er det god stemning, det spøkes om det lille tettstedet Hemnes, om alder og alt som måtte dukke opp av impulser.
– Får dere tid til å bli kjent da, når dere har så lange og intensive dager med øving?
– Ja, sånn som nå, under måltidene, nikker de enige.
Julian Riise (17) kommer fra Mo i Rana og har gått på musikklinja i Mosjøen. Han er veldig fornøyd med seminaret så langt og kan fortelle at han har lært mye nytt. Han havnet på seminaret ved at rektor på skolen annonserte muligheten.
– Dette er kjempeartig, og jeg har lært masse. Så får jeg møte mange jeg aldri har møtt før, og de er kjempeflinke både Shannon og Øyvind, skryter han.
Har blitt tatt godt imot
Ole Calmeyer (19) fra Oslo trakterer trommene som om han ikke har gjort annet, og synes også det er veldig gøy å spille med nye folk.
– Det er mange unge flinke her. Det er veldig kult. Og så har vi blitt tatt så godt imot her, har fått egen hybel og god frokost, deler han fornøyd.
Bassist Oskar Myhre Hvidsten (19) fra Nesodden stemmer i.
– Ja, vi har blitt skikkelig godt tatt imot her, det har vært så koselig.
Guttene mener de kommer i mål til konserten.
– Shannon er så flink til å connecte oss, si ifra hva som trengs for at det skal bli bra.
Saken fortsetter under bildet.
Guttene oppgir at det er første gangen de er med på noe slikt som dette, og at de gleder seg til å få med seg andre ting også på Hemnesjazzen.
– Det blir stas å få med seg Falkevik på festivalen før vi må reise hjem fredag.
Lille Hemnesberget har gjort inntrykk på de tilreisende. Antall frisører i forhold til innbyggere imponerer, og gjengen har kost seg med å bli kjent på stedet.
– Jeg har aldri vært på et så lite sted før, så det har vært gøy, lyser en fascinert Eira Elise Øverås (19) fra Oslo opp med.
Hun forteller om sin første erfaring med Widerøe-fly og den korte veien inn fra fly til terminal med stor begeistring.
– Så fikk vi sjokolade på flyet! Føyer hun fornøyd til.
Trombonisten ved hennes side skyter inn at han klarte å identifisere grunntonen til det bråkete flyet. Musikken lever i de unge kroppene, selv uten instrumenter i hendene.
– Hvordan har det vært for deg å være med her på seminaret?
– Det har vært gøy å få vise frem hva vi driver med, og få spille sammen med nye folk. Det hadde vært kult å holde kontakten fremover også, sier Eira og forteller at noe av musikken de har jobbet med er kjent fra før.
Sør-Afrikansk energi
Øyvind Venås sitter midt blant ungdommen og snakker med dem under lunsjen. Han har jobbet sammen med Shannon før, og synes det er fint å få være instruktør for denne gjengen.
– Jeg tror det blir bra på torsdag, sier mannen som er bosatt i Tromsø, men fra Nordmøre opprinnelig.
Gjengen diskuterer middagsmenyen de har vært gjennom på Best på Hemnesberget, og skjuler ikke sin fascinasjon over det som et lite tettsted rommer av medmenneskelighet og tilbud.
Shannon kommer inn i rommet og setter seg ned. Den Sør-Afrikanske energien fyller rommet.
– Hvordan er det å få være den første festivalartisten på Hemnesjazz?
– Det må jeg si er en ære, gliser hun og slår ut med armene. Shannon forteller at hun har opptrådt på Hemnesjazz en gang før og har jobbet med noen av de lokale ungdommene tidligere.
Foruten konserten med de unge skal hun opptre to ganger under årets festival, og gleder seg til det. Shannon forteller at de unge skal spille både noe av hennes verk, samt stykker som noen av de unge har skrevet selv.
– Vi jobber med noe som Mia, Ole og Oliver har laget. Jeg hørte den som Oliver har laget i fjor, og spurte om jeg kunne få arrangere den for et ensemble, opplyser hun, og forteller at denne delen med seminar er den lette delen.
– Det er mye forarbeid, arbeid med å tilpasse arrangementene til musikerne, deres uttrykk og nivå og holde kontakt på mail for å bli kjent, deler hun.
– Jeg må jo tilpasse det til den enkelte, fortsetter Mowday.
Saken fortsetter under bildet.
Jazz har mange sider
Mowday lytter etter muligheter i ny musikk, og liker å tilføye nye perspektiver og sounds som de unge enda ikke har kjennskap til.
– Dette er første gangen jeg får jobbe slik med ungdom fra nord og sør sammen. Noen av dem kjenner jeg jo til, og vet hva de kan.
– Det er så mange sider av jazz, og min jobb blir å koordinere, finne måter, åpne nye måter å tenke på, spille på – jeg pusher dem liksom sammen, finner en sound
og fanger alt dette som med en lasso, sier hun engasjert og gestikulerer.
Mowday ønsker å lage et bedre miljø for rekruttering innen jazzen, og lage møtepunkter for unge musikere fra de ulike stedene i landet.
Hun gløder når hun forteller om å samle unge talenter, og at musikken er smittsom – fra dem som er erfarne til de helt unge.
– Og så er det viktigste at alle har det bra her, nikker hun.
Jobbet seg frem til å få bli i Norge
– Hvordan havnet du som er fra Sør-Afrika i Norge?
– Jeg hadde spilt sammen med flere norske musikere, og mange dyktige skandinaver, og likte det så godt. Her er det flere muligheter for individualistisk musikkarbeid, og jeg ville utforske det mer. Det er ikke lett å komme fra Afrika og få visum her, men jeg har funnet min vei, jobbet meg frem og tatt mastergrad her. Så har jeg også en sønn, noe som gjør det enklere, smiler hun før hun klapper i hendene og sier at de starter opp øvingene igjen om fem minutter.
– Og da er det fem minutter, ikke ti, eller en time slik det kan være i Afrika, ler hun, og sier at hun setter pris på at man i Norge holder tidene i avtaler.