Mange vil nok påstå at den allerede er her, men av erfaring vet vi at ting fort kan endre seg. Det har vært behagelig lite snakk om klimaendringer den siste tiden. Til og med ozonlaget synes å ha blitt glemt. Svært populært samtaleemne for noen år siden.
Jeg tror nå klimaendringer kommer og går, og de behøver vel neppe være menneskeskapte. Sannsynligvis var det ikke fritt for endringer lenge før Homo sapiens startet sin klimadestruksjon.
I den politiske hverdagen er det mye snakk om saker og vedtak. Enkelte saker tar ofte lengre tid enn andre; såkalt modningstid.
Et eksempel på solid modningstid er den ikke ukjente Røssågarevisjonen.
De berørte kommunene krevde revisjon 31. mars 2005. Det gikk to år før NVE åpnet revisjonssaken i brev til Statkraft 22.mai 2007.
I et møte NVE hadde med Statkraft og kommunene i Mo i Rana 30. januar 2008 ble fristen for å levere revisjonsdokumentet utsatt på ubestemt tid. Bakgrunnen for dette var Statskrafts planer for Nedre Røssåga, med nye turbiner og økt slukeevne.
I disse dager jobber vi i IHR med å få til et møte med departementet nå i juni, for å forsterke de krav kommunene har fremmet.
I den forbindelse er dokumentasjon viktig. Vi har noe fotodokumentasjon fra da Røssvatnet ble oppdemt, men hvis det er noen som har gode bilder fra den gang da, ville det vært fint å få lånt dem; for vi ønsker å lage bildeserie.
Det er bare å kontakte meg, hvis noen har private bilder som kan brukes.
Jeg vil vokte meg vel for å spå noe om utfallet av revisjonen, men man må selvsagt gjøre så god jobb som mulig.
Ellers etterlyste jeg i forrige uke rapportene etter skredene i Leirskarddalen.
SWECO skal levere rapporten til NVE 1.6.2022. Når NVE mottar den, så vil de gjennomgå den. Om alt er tipp topp, og ting går på skinner, så kan NVE godkjenne rapporten før sommerferien. Da kan den overleveres kommunen, slik at de kan begynne å bruke den.
Et lyspunkt er det at fylkeskommunen vedtar fartsreduksjon på fylkesvei 7352 mellom E-6 og ca. 100 meter etter kryss Sentrumsveien. Deretter går fartsgrensen rett over i 60 sone.
Ellers har Trafikksikkerhetsutvalget vært på befaring på Finneidfjord for å vurdere om det er forsvarlig å heve hastigheten på gjennomkjøringsveien til 40 km/t, slik bygdeutvalget ønsker. Etter diverse betraktninger kom man vel overens om at det er greit, men samtidig ønsker man å vurdere visse endringer når det gjelder trafikkbildet i områdene rundt bussholdeplassen.
De siste politiske møtene før sommerferien nærmer seg, etterpå senker forhåpentligvis roen seg noe.