Fredag 3. mai 1940
Kl.24.00: SS Royal Ulsterman, eskortert av HMS Mohawk og HMS Grafton, ankom Mo i Rana med No. 1. Independent Company om bord. Kompaniet gikk i stilling på Finneidfjord.
Lørdag 4. mai 1940
Kl. 05.30: Avsluttet HMS Mohawk lossingen og la fra kai sammen med SS Ulstermann.
Kl. 13.00: HMS Grafton forlot Mo i Rana.
Onsdag 8. mai 1940
Kl. 14.00: HMS Firedrake ankom Mo i Rana for å sjekke melding fra Stockholm om at stedet var på tyske hender.
Kl. 15.30: HMS Firedrake forlot Mo i Rana for å gå til Mosjøen.
Fredag 10. mai 1940
Kl. 21.00: HMS Calcutta og HMS Zulu kommer fram til Hemnesberget for å avskjære M/S Nord-Norge (tysk operasjon «Wildente»), og senker skipet ved kai klokken 21.20. Fortsatte deretter til Mo i Rana. HMS Zulu plukket opp en tropp britiske soldater ved Juvika (Geitvika) og tok dem med til Mo i Rana.
Søndag 12. mai 1940, 1. pinsedag
Kl. 04.00: HMS Enterprise beskjøt Hemnesberget på vei inn Ranfjorden.
Kl. 05.00: HMS Cairo, HMS Enterprice, HMS Hesperus samt SS Margot ankom Mo i Rana med I/Batallion av Scots Guard. Bataljonen gikk stilling på Stien, Dalsgrenda.
Tirsdag 14. mai 1940
Kl. 19.40: RF Foudroyant (fransk) og HMS Somali og passerer Nesna, inn Ranfjorden med Brigadier Fraser (sjef 24. Guards Brigade, underveis til Bodø), men på rekognosering av Mo i Rana for å inspisere I/Scots Guards og 1. Ind coy.
Kl. 20.45: RF Foudroyant opererer selvstendig, beskyter Hemnesberget, Sund og Elsfjord. Hemnesberget brenner, to tyske sjøfly ødelegges på Sundsbukta, flere hus ødelegges i Elsfjord samt turbinanlegget for distriktet eldste sagbruk fra 1728 på Seljelia.
Kl. 21.25: HMS Somali ankommer Mo i Rana. Brig. Fraser går i land.
Kl. 22.00: HMS Somali fra Mo til Sørfjorden ved Finneidfjord for å beskyte tyske i tropper i Finni-kleiva). Skipet ble angrepet av tyske fly, men fikk ingen skader.
Kl. 22.30: Tysk Junker Ju 88 slipper to bomber mot HMS Somali.
Onsdag 15. mai 1940
Kl. 00.30: HMS Somali til Mo i Rana for å hente Brig. Fraser.
Kl. 02.40: HMS Somali skadet av bombe fra Ju 87 Stuka ved Tonnes (på vei til å unnsette SS Chrobry bombet i brann ved Sørvågen på vei til Bodø med I/Batallion /Irish Guards og 24. Guards Brigade Headquarters. Fraser skulle gå over til RF Foudroyant som skulle til Bodø for å eskortere SS Chrobry derfra til Scapa Flow. HMS Somali ble så hardt skadet at den, eskortert av RF Foudroyant, gikk direkte til Shetland (i stedet for Harstad, og Fraser måtte følge med.
Noen ekstra opplysninger om de fire allierte krigsskipene som var innom Hemnes kommune i 1940:
HMS Zulu. Destroyer, 1 870 tonn, 105 m lang, 44 000 HK, 35 knop, 8 stk. 4,7 tommers kanoner. Skipet var i tjeneste fra 1938 til det ble senket ved Tobruk, Egypt 1942.
Senket D/S Nord-Norge ved kai på Hemnesberget 10. mai 1940.
HMS Calcutta. Luftvernkrysser, 4 190 tonn, 137,6 m. lang, 40 000 HK, 29 knop.
Opererte sammen med HMS Zulu da D/S Nord-Norge ble senket ved kai på Hemnesberget 10. mai 1940. HMS Calcutta var bygd i 1919, men ble ombygd til luftvernkrysser i 1939. Senket ved Kreta 1941.
HMS Somali. Destroyer og søsterskip til HMS Mohawk og HMS Zulu. I tjeneste fra 1938 og senket i Murmanskkonvoien 1942.
RF Foudroyant. I tjeneste fra 1930. Beskjøt Hemnesberget, Sund og Elsfjord 14. mai 1940. Frankrike har hatt 11 krigsskip med navnet Foudroyant (Lyn og torden). Et av dem ble kapret av britene i 1758. RF Foudroyant ble bombet i senk ved Dunkirk 1. juni 1940.
Opplysningene samlet av Reidar Sagmo.