Jernbanen ble åpnet til Mosjøen 1940, og til Elsfjord i 15. mars 1941. På strekningen Elsfjord-Røsså ble banen bygd gjennom vanskelig fjellterreng med flere lange tuneller som i hovedsak ble drevet ut med handmakt.
Bygging av jernbanebrua i Røsså over Røssåga bød også på store utfordringer. Røssåga var her i høyde med sjøen og flo og fjære endret vannstanden i takt med flo og fjære. Dessuten var grunnforholdene vanskelige for bygging av brokar. Høydeforskjell mellom elvebreddene var stor, lav på sørsiden og høy på nordsiden. Høydeforskjellen ble utjevnet ved en høy bro og en enorm skjæring på nordsiden. Valla-skjæringen var beregnet å ta flere år å bygge med handkraft, men tyskerne satte inn en stor dampdrevet gravemaskin som klarte gravingen i løpet av et års tid.
Jernbanen åpnet til Bjerka 20. februar 1942.
Jernbanen åpnet til Mo i Rana 21. mars 1942.
Jernbanen åpnet til Bodø 1962.