• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
6 minutter lesetid

Tok hjem to priser på utdelingen av Spillprisen 2021

Studio Gauntlet og spillet Bonkies tok hjem to priser under utdelingen av Spillprisen 2021. Fra venstre: Lise Hagen Lie, tidligere daglig leder i Studio Gauntlet, Alexander Jonassen, designer og utvikler og Christer Rebni, designer og artist.
Rune Furuhatt
Publisert: 10 april, 2022 11:20
Oppdatert: 13 februar, 2024 19:29
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Hemnesværingen Alexander Jonassen og Studio Gauntlet stakk av med to av syv priser under Spillprisen 2021 i Oslo forrige uke.

Lørdag 2. april hedret den norske spillbransjen de beste norske spillene fra i fjor under prisutdelingen Spillprisen. Denne gangen ble den årlige kåringen arrangert på Eldorado i Oslo, med vinnere i syv forskjellige kategorier. Statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann i Kultur- og likestillingsdepartementet holdt tale til spillbransjen og delte ut prisen for «Årets spill».

Solid prisfangst

To av disse syv prisene var det altså Trondheims-baserte Studio Gauntlet som stakk av med. Studioet ble startet i 2018, blant annet av hemnesværingen Alexander Jonassen, som sammen med studiekamerat fra NTNU, Christer Rebni, ønsket å bygge Norges neste, store spillstudio.

– Kan du fortelle litt om prisene dere vant?

– I alt var vi nominert i fire av syv kategorier, og vi syntes det var veldig kult bare det å være nominert. Og dét i over halvparten av kategoriene, sier Jonassen og ler.

– Vi var strengt tatt fornøyd med å være nominert, og vi er utrolig glade for å være en del av den norske spillutviklerscenen, sier han.

– Vi var faktisk litt usikre på om vi skulle reise nedover til Oslo for å være med på prisutdelingen, for vi er så opptatte med nye prosjekter. Men så kom vi til at det ville være for dumt å ikke være der dersom vi plutselig skulle stikke av med en pris. Og så endte det med at vi vant to veldig gjeve priser, legger han til.

– Hvilke priser var det dere endte opp med å «ta hjem»?

– Selv er jeg definitivt mest stolt over «Best game design»-prisen, og synes ingen er gjevere enn den. Kanskje står «Årets spill» høyere i kurs, men denne var det artig å bli tilkjent, sier Jonassen.

– Før vi reiste til prisutdelingen snakket vi litt med en kompis fra et annet spillselskap, som spurte oss om hvilken pris vi eventuelt trodde vi kunne ha sjanse til å vinne. Da svarte vi at om vi ble «tvunget» til å vedde på dette, så trodde vi mest på at vi kunne vinne «Beste moro for alle». Og det ble altså pris nummer to for oss på utdelinga, fortsetter han.

– «Best game design» kom helt ut av det blå, og da ble det litt ekstra jubel, innrømmer den unge spillutvikleren.

– Hva innebærer «Beste moro for alle»?
– Da prisutdelerne innledet i forkant av utdelinga, snakket de om tilgjengelighet for både barn og unge, og at dette dreide seg om moro for ikke bare mange, men for absolutt alle. De snakket videre om varierte baner, at det var stor variasjon i spillet, og da tenkte jeg at nå var det duket for at «Flåklypa Grand Prix»-spillet skulle få pris, for jeg føler at de henvender seg til folk i absolutt alle aldre, sier Jonassen videre.

– Men når de så sa «Bonkies fra Studio Gauntlet», ble jeg helt sånn «what?!?», ler han.

Alexander (29) fra Hemnesberget er klar for alle plattformer

Norges største

– For dem som ikke er helt inne på dette med spilldesign, spillpriser og slikt. Kan man kanskje sammenligne Spillprisen med Spellemannsprisen for dem som driver med musikk?

– Dette er jo Norges største spillpris, så i den grad Spellemannsprisen fortsatt er Norges største pris for dem som driver med musikk, så er kanskje den sammenligninga relevant, smiler Jonassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg skal selvsagt være forsiktig med å sammenligne, men Spillprisen er i alle fall Norges viktigste for oss i denne bransjen. Uten at jeg kanskje sitter med en totaloversikt over hva som deles ut av slike priser her til lands, legger han til.

– Vi har tidligere vunnet tre priser på Norwegian Game Awards i Trondheim. I 2017 vant vi His Story – Concept of the Year», mens vi i 2018 vant både «Best Design» og «Gamer´s Choice» med Bonkies. Norwegian Game Awards er mer som en student-spillpris, for der kan man melde på spill dersom man er femti prosent studenter på teamet, forteller han videre.

– «Gamer´s Choice» er en kategori der de som er på arrangementet avgir sin stemme, og det er en fin og anerkjennende pris å få, sier han.

Bonkies. Spillet Bonkies fra kreatøren i Studio Gauntlet tok hjem to priser under utdeling av Spillprisen 2021. FOTO: Studio Gauntlet

Nye ting på gang

– Jeg forstår det slik at dere er travelt opptatt med nye prosjekter. Kan du avsløre litt?

– Nå jobber vi med et spill vi har kalt «A bad game of football», og vi er kommet et godt stykke i denne jobben. Vi har laget en prototype, som vi har fått ut i en Alfa-test på Steam. Dette gjorde vi rett før jul i fjor, forteller Jonassen.

– Etter dette har vi kjørt en restart på hele prosjektet, der vi bygger opp spillet fra grunnen igjen, basert på alt vi har lært av testene. Nå nærmer vi oss å komme tilbake på det stadiet vi var når vi sendte ut til Alfa-test, denne gangen med langt bedre systemer i bunnen, ny art-style og ei bedre retning på det hele, fortsetter han.

– Dette skal være et litt annerledes fotballspill, der vi på en måte kombinerer FIFA med RTS-spill som for eksempel Warcraft 3. Dette er ei sjangerblanding vi ikke har sett tidligere, og vi tror kan slå godt an. Vi synes i alle fall selv at det er veldig artig å spille det, ler han.

Glade og stolte

– I forkant av prisutdelingen var jeg litt sånn at jeg tenkte at det ikke gjør så mye om vi ikke vinner noe, for da slipper jeg å gå opp på en scene for å takke. Det er så ekkelt, synes jeg. Det er virkelig ikke noe jeg liker å gjøre, sier Jonassen og smiler.

– Men; vi er veldig glade for dette, og stolte. Prisene tar seg utrolig godt ut på hylla på kontoret, fortsetter han.

– Vi kan godt gjøre en vane av dette, og hente hjem flere slike priser. Vi har plass til det, avslutter spilldesigneren fra Hemnesberget.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no