Ketil Trongmo og Robin Sjøgård greide å vekke konkurranseinstinktet til 10. klassingene ved Korgen sentralskole da elevene fikk bryne seg på Landbruksspillet.
Det var i regi av Hemnes Bondelag at de to bøndene besøkte 10. klassen med en ny versjon av Landbruksspillet. Ketil Trongmo forteller at spillet tidligere har vært i en papirutgave, og at det nylig har kommet ut en digital versjon som korgenelevene var først ut i Nordland til å prøve ut.
– På spillet skal man drive en gård, og de har i starten noen grunnopplysninger å forholde seg til; hvor stor gården er, antall dyr og slikt. Videre skal man ta en rekke valg, og man får poeng for klima, dyrehelse og økonomi, som sier noe om hvor bra de driver gården. På denne måten skal de lære noe om landbruk, sier Ketil.
Før elevene fikk begynne å spille fikk de en presentasjon fra de to hemnesbøndene, høre om landbruket i Hemnes, hvorfor man er bønder og hva de gjør.
– Det er jo en landbruksdag vi har prøvd å få til. Komme oss inn på skolene og fortelle litt om landbruket i Hemnes og landbruk generelt. Vi pratet også om hvilke produkter man bør velge og hvorfor det er bra med norsk mat, blant annet med tanke på dyrehelse og medisinbruk.
Overraskende opplysninger
Ketil forteller at målet ikke nødvendigvis er å rekruttere nye bønder, men å sørge for at de kan ta opplyste valg.
– Om 10 år er disse elevene kanskje foreldre, og skal handle inn matvarer. Da er det viktig at de har bakgrunnskunnskap for å ta de beste valgene. Spesielt med tanke på situasjonen i Europa nå, så er det viktig at landet har høyest mulig grad av selvforsynthet og ha et landbruk som er bærekraftig.
– Forhåpentligvis kan elevene dra hjem og fortelle foreldrene sine noe nytt, fortsetter han.
Da Ketil tok opp en pakke med det elevene svarte var revet ost, fikk visstnok mange seg en overraskelse når man begynte å lese på ingrediensene.
– Det er mest bare soyaolje og planteoljer. Både det som heter «revet» og «topping», det er nesten ikke melk i, for soyaolje er mye billigere å produsere på enn melkeprodukter. Produsentene har ikke lov til å bruke ordet «ost» i navnet når det ikke er basert på melk, derfor er det en god idé å sjekke at produktet har ordet «ost» i navnet.
Lærer Kristin Valla Millingsjord syntes bøndene har hatt et bra opplegg og at det var fint at elevene fikk en innføring om landbruket i Hemnes før de satte i gang.
– Jeg tror mange av elevene fikk seg en aha-opplevelse da de fikk spørsmål om hvor mange gårdsdrifter det er i Hemnes. De fleste gjettet mellom 10 og 20, mens svaret var hele 74.
Tre år
Når avisa ankommer har elevene allerede spilt seg gjennom to år, og har et siste år igjen på spillet.
– Det tredje året er det viktigste året, det er nå dere kan fikse prosentene. Hvis dere skal vinne dette må dere være konsentrert, sier Ketil til elevene.
Spillet, som er et rent tekstspill, gir elevene informasjon som de skal bruke til å ta diverse valg.
Ronja Moen, Mille Klemetsen, Hedda Sandnes og Emilie Flostrand Svartvassmo er på lag og sitter og leser oppgaveteksten sammen. Emilie forteller litt om hva som har skjedd på spillet hittil.
– Etter å ha kommet gjennom alle oppgavene på hvert år fikk vi trekke et sjansekort, som enten kan være positivt eller negativt. Vi har fått negativt begge gangene. Det første kortet vi trakk handlet om miljø og at vi måtte betale mer penger, så da måtte vi forholde oss til det videre i spillet.
Ronja og Hedda har begge landbruksskole som andrevalg.
– Jeg tror dette spillet kan være nyttig, man lærer litt om hvordan man må tenke som bonde, forteller Ronja.
Vurderinger
Jakob August Oksfjellelv, Henning Olsen og David Trongmo sitter ivrig og diskuterer hva de skal dyrke og får hjelp fra bonde Robin Sjøgård.
– Hva blir man mest pengesterk av? spør David Trongmo.
– Det er en vurderingssak, det kan man blant annet vurdere opp mot jordsmonn, men det har nok ikke dere noe forutsetning for å si noe om, forteller Robin.
– Her må de ta hensyn til for eksempel hardførhet ut ifra hvor i landet man er, samt økonomi. I brukerhåndboka som følger med spillet finner de informasjon om alt slikt, og det er reelle tall som blir brukt. Det er også en hel del matematikk involvert, blant annet for å regne ut tilskudd.
David Trongmo er sønn til Ketil, og er dermed oppvokst på gård, men det ser foreløpig ut for at det ikke blir landbruksskole på han.
– Det ble ikke det, men jeg har det på andrevalget. Førstevalget er studiespesialiserende med forskerlinja.
– Du tror ikke du ender opp på gården?
– Det vil tiden vise, sier David, som ikke utelukker noe.
Landbruksskolen
Sigrid Falkenhaug er en av de som har søkt naturbruk når hun til høsten skal av gårde på videregående.
– Jeg vet ikke ennå hva jeg vil jobbe med, men jeg vet at jeg vil jobbe med dyr.
Hun er ikke selv fra gård, men syntes spillet var både nyttig og litt utfordrende.
– Det har vært mye tenking og en del matematikk. Hvis man skal gjøre det bra må man ta seg god tid til å gå gjennom hver oppgave.
På slutten av dagen er det tid for å kåre vinnere. To lag har delt førsteplass, og heldigvis har Ketil og Robin med nok premier til alle. Vinnerne kler stolt på seg sine nye grønne buffer.