Da drivstoffprisene var på sitt høyeste nivå «truet» Levi Andreas Vatshaug Nygård hos Perlen taxi med å gå over til elektriske biler. Nå er bilene satt i bestilling.
Midt i mars postet Vatshaug Nygård et hjertesukk på sin Facebook-side, som omhandlet situasjonen med de høye drivstoffprisene: «Som en av de største motstanderne av el-bil har jeg nå gjort et drastisk grep. Søkt om finansiering for å bytte ut hele drosjeparken i Hemnes Kommune med elektriske biler. Så får vi se om det lar seg gjøre, men dette går ikke lenger. Tror forresten fort Hemnes kan bli den første kommunen i Norge med helelektrisk drosjedrift.»
100 prosent elektrisk
– Nå har vi bestilt tre nye biler, og det betyr at vi skifter ut hele bilparken i selskapet og blir 100 prosent elektrifisert, forteller Vatshaug Nygård, som er daglig leder av Perlen taxi.
– Dette måtte skje før eller senere, men nå blir det kanskje noe mer drastisk enn hva jeg hadde tenkt. Det å bytte alle bilene på samme tid var ikke det jeg hadde sett for meg, sier han.
– Dessuten har jeg kanskje ikke vært så veldig «gira» på dette heller, smiler han.
– Nei, du skrev jo i Facebook-posten din at du var en solid motstander av elbiler?
– Jeg er ikke nødvendigvis motstander av det, bare fryktelig glad i bil. Da gjerne i «tradisjonell» forstand. Det er ikke noe som slår V8´er og bensinlukt, smiler drosjeeieren.
– Men så har man det økonomiske perspektivet i saken, og når man ender med å betale 25 kroner per liter for drivstoffet, så er det vanskelig å drive butikk, fortsetter han.
– Jeg har sett litt nærmere på det, og vi snakker om betydelige innsparinger. Hvordan regnestykket til slutt blir vil vise seg, men vi sparer nok omkring 500.000 i året i drivstoffutgifter med grepet vi nå gjør, sier han videre.
– Dette forsvarer ei slik stor investering på sikt. På tre år vil vi på det nærmeste ha betalt ned bilene kun på besparelsen på drivstoff. Selvsagt vil det avhenge av hva som skjer med strømprisene, men det skal mye til for at det ikke skal bli noe i nærheten av det vi har anslått, fortsetter han.
– Vi er dessuten heldige med den geografiske plasseringa vår. Vi er ikke like utsatt for svingningene og de høye strømprisene som de er lengre sør i landet, selv om også dette kan bli endret. Det er jo vanskelig å spå om fremtida, men slik situasjonen er i dag har vi egentlig ikke noe valg med tanke på driften av selskapet. Det kan naturligvis endre seg, men da får man tilpasse seg en eventuell ny situasjon, legger han til.
Lange leveringstider
– Når forventer du å ha bilene på plass?
– Vi er lovet bilene før jul, og det er det vi forholder oss til, sier Vatshaug Nygård.
– Vi har sett på flere alternativer, og de bilene vi ønsket oss aller mest måtte vi rett og slett gå bort fra. Der snakket vi om leveringstid på over et og et halvt år, legger han til.
– Hva er det som gjør at det blir slike leveringstider?
– De snakker om delemangel, rett og slett. De har ikke nok komponenter til å produsere de bilene som etterspørres, sier han.
– Vi endte med å handle hos Sulland på Mo, og modellen vi endte med å kjøpe, VW ID.4, så hadde de allerede bestilt biler for over et halvt år siden. Disse kunne de modifisere utstyrsnivået på, og disse kunne leveres vesentlig raskere enn de bilene vi først så på, fortsetter han.
– Nå begynner bilparken vår å bli nokså gammel, og vi har blant annet kontrakter å forholde oss til, slik som med Pasientreiser. Derfor var det «begynt å brenne litt», i alle fall med å få byttet ut minst en av bilene, og derfor passet det å gjøre dette grepet nå,
– Planen var å bytte en og en bil, men nå bestemte vi oss for å «kjøre på», og like godt ta alle. Man får gjerne noe bedre rabatter også når man kjøper tre nye biler samtidig, smiler han.
Løsbare utfordringer
– Ser du noen problemer med å gå over til elektrisk?
– Jeg tror ikke at dette blir noe problem, men det kan nok dukke opp utfordringer. Blant annet må vi nok tenke litt mer gjennom dagene på et annet vis enn hva vi gjør i dag, sier Vatshaug Nygård.
– Det er ikke bare å svippe innom stasjonen og fylle tanken når det er tomt, smiler han.
– Vi er tre sjåfører og tre biler, og i ukedagene er vi stort sett opptatt hele tiden alle tre. Dette tror jeg uansett vi klarer å få til på godt vis. Og når vi skal av gårde på lengre turer vil det som regel være god tid til å gjøre ei hurtiglading der vi er, mens vi venter på returen, fortsetter han.
– Og så er det jo uansett gunstigst sånn rent prismessig å sørge for å lade nattestid, og vi legger opp til at det blir montert ladere hjemme hos sjåførene, legger han til.
– Fortsatt er det nok også slik at drivstofforbruket blir merkbart høyere vinterstid. Jeg har snakket med folk som har brukt samme modell som det vi nå anskaffer oss, og på de verste vinterdagene vil vi nok ha inntil 10 mil kortere rekkevidde før det må lades på ny. Men modellen er brukt av andre i samme næring. Vi har snakket med flere brukere, og de er alle fornøyde, sier den unge taxisjåføren.
Først i landet
– Du nevnte i Facebook-innlegget ditt at Hemnes nå kanskje blir den første kommunen i Norge som utelukkende har elektriske taxier. Vet du om dette stemmer?
– Det er vel en tøff påstand å gå ut med, men jeg har gjort en del søk på nettet og har spurt i en del forskjellige fora, og har hittil ikke funnet noen andre. Derfor våger jeg påstanden at Hemnes blir landets første kommune der hele taxi-parken er elbiler, så får heller noen «arrestere» oss om de kan vise at det er feil, ler Vatshaug Nygård.
– Jeg synes også at det er litt tøft, dette. Det er første gang jeg kjøper alle tre bilene samtidig, og de blir helt identiske. Det er kult, avslutter en optimistisk drosjeeier.