I forbindelse med faget entreprenørskap ved Polarsirkelen videregående skole er tre Hemnesungdommer med på å etablere ungdomsbedriften Total Marketing UB.
Formålet med entreprenørskap faget er å opprette, drive og avvikle en ungdomsbedrift (UB) i løpet av et skoleår.
Totalt er de fem stykker i bedriften, derav tre fra Hemnes. I tillegg til daglig leder Mats Kjerrvang og markedsansvarlig Georg Larsen, er det Naste Andersen, Christian Mujic Karlsen og Sindre Persheim Johansen som utgjør Total Marketing UB.
Både Georg, Christian og Naste er fra Hemnesberget, og også Sindre har vokst opp der.
Lettfattelig idé
– Vi opprettet selskapet formelt for noen uker siden, men er i det vi kan kalle en oppstartsfase nå, forteller Mats Kjerrvang, som altså er daglig leder i ungdomsbedriften.
– Hva er forretningsidéen deres?
– Forretningsideen vår er å markedsføre lokale bedrifter og hjelpe dem å være mer synlig i ulike typer sosiale medier på Helgeland. Vi tenker da særlig på bedrifter som kanskje selv ikke har kapasitet eller nødvendig kunnskap til å gjøre denne jobben selv, forteller Kjerrvang.
– Mange av de litt mindre bedriftene har ikke kapasitet eller mulighet til å ansette folk til å jobbe med markedsføring. Det er både ressurskrevende og kostbart, sier han videre.
– Dersom de kan kjøpe en slik tjeneste fra oss, så kan det være at de får den oppmerksomheten de trenger for å få mer oppdrag eller utvide bedriften og kundemassen, fortsetter han.
– Er det primært på digitale plattformer dere tilbyr tjenester?
– Siden alle fem i bedriften er ungdommer, så har vi god erfaring på bruk av sosiale medier, og denne typen plattformer. Så dette er nok spesialområdet vårt. Om bedriften skulle trenge plakater eller andre former for oppmerksomhetshjelp, så kan vi nok absolutt være behjelpelige, sier den unge bedriftslederen.
– Sammen med kunden kan vi skreddersy et opplegg som passer for den enkelte, sier han.
Personlig kontakt
– Har dere lagt en plan for å komme i kontakt med kunder?
– Akkurat nå er vi i ferd med å kartlegge hvem på Mo og i Hemnes som kan være potensielle kunder, og så er vi startet med å sende e-poster til disse for å ta kontakt med dem personlig,
– Vi tror dette er mest effektivt i startfasen, så kan det være at vi endrer på strategien underveis. Vi håper uansett at ballen skal begynne å rulle, smiler han.
– Bil det blir dyrt å bruke tjenester fra Total Marketing UB?
– Jeg tenker at vi skal være rimelige, men heller ikke dumpe prisene. Siden vi først og fremst sikter mot et kundesegment der det primært er små bedrifter det er snakk om, så vil vi ikke prise oss for høyt, sier Kjerrvang.
– Men vi har heller ikke tenkt å begrense oss til den nevnte kundegruppa, dersom det er større aktører som kunne tenke seg å ta kontakt med oss, sier han videre.
– Litt av betalingen får vi gjennom de erfaringene vi får med oss gjennom dette faget, fortsetter han.
De går alle på studiespesialisering ved Polarsirkelen videregående skole, og i faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling
– Et av kompetansemålene i faget er å opprette, drive og avvikle et firma, forteller Kjerrvang.
– Det betyr at når vi kommer til skoleslutt, så må firmaet være avviklet. Men frem til da skal vi jobbe hardt med å få firmaet til å gå godt, sier han videre.
– Og vi kommer selvsagt ikke til å jobbe gratis, legger han til og ler.
– Det kan også tenkes at vi tar kontakt med andre, etablerte aktører i denne bransjen. De kan være potensielle samarbeidspartnere, og det kan jo hende at de har arbeidsoppgaver de kan trenge hjelp til. Men dette må vi ta internt i bedriften vår først uansett, smiler Kjerrvang.