Den nye hallen blir på nesten 300 kvadratmeter, og skal varmes opp med overskuddsvarme.
Natre-konsernet hadde er rekordomsetning i 2021 og endte med ei omsetning tett på én milliard fordelt på de fire fabrikkene i Norge. Av dette sto avdelingen på Hemnesberget for cirka 300 millioner, og Natre Hemnes endte på om lag 2,5 millioner kroner i pluss.
– Isolert sett er det kanskje lave tall resultatmessig sett opp mot volum, men marginene i markedet er presset gjennom beintøff konkurranse og stramme avtaler, og råvareprisene skjøt også i været det siste året, forteller fabrikksjef Hans-Petter Skjæran.
– Vi har på langt nær klart å kompensere materialkostnadene i markedet. Råvarekostnadene steg cirka 33 prosent i fjor, og av dette har vi muligens klart å hente inn 10 prosent, pluss at vi har måttet sørge for å ha et vesentlig større råvarelager for å sikre at vi hele tiden har tilgang til det vi trenger, sier han videre.
Nytt råvarelager
– Det er uansett hyggelig at vi klarer å få det til såpass bra, og det medfører jo også at vi investerer i anlegget vårt her på Hemnesberget, og utvikler det kontinuerlig, forteller Skjæran.
– Nå er vi på god vei til å få på plass en ny rubhall, som er 19,5 gange 15 meter. Den er isolert og skal sikre temperert lagring av laminatene vi bruker som råvare, forklarer han.
– Vi bruker overskuddsvarme fra fyrrommet, som blåses ut i hallen som oppvarming. Etter planen skal hallen være klar i løpet av uka, sier han.
– Mye av potensialet vårt forsvinner dersom man ikke får produsert sånn som man er rigget for, og denne hallen vil være viktig for å sikre oss stødigere tilgang på de nødvendige råvarene, legger han til.
Tro på markedet
– I markedet ligger det svært mye prosjekt på vent nå, på grunn av at entreprenørbransjen har gått for fullt og ikke hatt kapasitet til å ta unna. Det betyr at en del prosjekter er skjøvet på, mye på grunn av kapasitetsproblemer i bransjen, forteller fabrikksjefen.
– I «hjemmesnekrings-markedet» har vi de siste par årene sett at folk nærmest bokstavelig talt har pakket penger i veggene og investert i både indre og ytre oppgraderinger, men denne effekten vil nok svært sannsynligvis avta noe i løpet av 2022, fortsetter han.
– Vi har dessuten stor tro på det nye Moderne-produktet vårt som både skal ta et nytt markedssegment for Natre. Til å begynne med blir det snakk om å produsere dette kun én dag i uka, men det er i alle fall mitt håp at vi kan produsere det hver dag, legger han til.
– Å operere med to ulike produktvarianter skaper en del bryderi for oss. Blant annet blir det mye mere omstillinger på maskineriet, og så må vi ha dobbelt opp med laminat på lager. Men det vil også avhjelpes med den nye lagerhallen, avslutter Skjæran.