• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
3 minutter lesetid

Høy bruk av norske medier – flest leser nyheter på mobil

VG er Norges mest leste mediehus og er den digitale avisen med flest lesere, mens Aftenposten er største papiravis. Foto: Ali Zare / NTB
Edel Annie Tverberg
Publisert: 04 mars, 2022 07:31
Oppdatert: 04 mars, 2022 07:31
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

83 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater. Hovedandelen av bruken skjer på mobil.

Det kommer fra i lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening
(MBL) presenterte onsdag.

– Vi har lenge sett at mobilen er en foretrukken kanal, og nå bekrefter lesertallene dette igjen. 64 prosent av befolkningen får våre medlemmers journalistikk rett i lomma hver dag, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

Tallene viser at bruken av norske medier er på et historisk høyt nivå etter snart to år med pandemi. 83 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater.

Papir taper terreng

Lesertallene viser at VG er Norges desidert største nyhetsnettsted med en samlet digital dekning på over 2 millioner personer. Deretter følger NRK (1,6 millioner), Dagbladet (1,3 millioner) og TV 2 (1 million).

Papiravisene fortsetter å tape terreng. 32 prosent leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag.

Samlet sett er det en tilbakegang på 9,9 prosent fra 2020 til 2021.

Voksne kvinner

Også lesingen av ukeblader ser ut til å ha holdt seg gjennom pandemien. 21 prosent av den norske befolkningen leser daglig minst ett papirmagasin. Det er en like høy andel som i 2020.

– Ekstra gledelig er det at de magasinene som også er digitale, øker sin daglige dekning med 9 prosent. Dette viser at det er et godt marked for norsk magasinjournalistikk, sier Øgrey.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veksten drar seg mot magasiner som henvender seg mot voksne kvinner. Denne kategorien har økt med 5 prosent det siste året.

Donald på pallen

Tallene for magasiner og ukeblader viser at Hjemmet er Norges største magasin med 292.000 lesere. Deretter følger Se og Hør Tirsdag med 252.000 lesere.

Til tross for at Donald Duck & Co går tilbake 11 prosent, er det fortsatt 250.000 som ukentlig leser om den lille hissigproppen i Andeby. Det gjør bladet til landets tredje største magasin.

Avismagasinene går samlet tilbake med 6,6 prosent. Her viser tallene at A-magasinet er størst, med 624.000 lesere. Deretter følger VG Helg (262.000) og Dagbladet Magasinet (239.000).

(©NTB)

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no