«Du og jeg» er årets slagord for Barnehagedagen. I Bleikvasslia bød barnehagen femteklassen på vafler, og fikk lesestund tilbake. Vennskap er årets tema for denne dagen som markeres i hele landet.
15. mars ble Barnehagedagen 2022 markerte over hele landet. Dette gjennomføres hvert år for å synliggjøre hva barna erfarer, lærer og opplever i barnehagen, og hva barnehagene er. Hvert år har sitt eget tema, og barnehagene står fritt til å velge sin måte å jobbe på frem til denne dagen, og under selve markeringen også. Målet er synliggjøring.
Vennskap
Årets barnehagedag har vennskap som tema, og slagordet er «Du og jeg». Det å lære seg å skaffe seg venner, og beholde dem, er viktig lærdom for barna. Både her og nå, og senere i livet. Barnehagene velger selv hvordan de vil jobbe frem mot dagen, og hvordan dagen skal markeres. De siste årene har korona satt noen premisser, og det som for mange barnehager var en dag der det var åpne dører for folk å komme å ta en titt på hva barnehagens hverdag er, har endret seg.
Vaffelservering
I Sørfjellet gårds- og friluftsbarnehage i Bleikvasslia har barnehagen bedt 5.klassingene på vafler, i bytte mot lesing. Skoleelevene ble plassert sammen med små grupper barnehagebarn til vaffelmåltidet, og her ble det rom for å hjelpe hverandre og snakke om løst og fast. Litt modellæring rundt hvordan et måltid bør foregå fikk også plass etter litt risting av melkekartonger med følgende gris på bordet, fra et par ivrige barnehagebarn.
– OI! Se her hva som skjedde! Unnskyld! Utbrytes det med en litt høy og overrasket stemme. Det pekes på melkesøl på bordet.
– Ja, det ble nok litt mye herjing med melkekartongene der. – Se på dem vi har på besøk, de rister ikke på melka si, og da går det bra, sier en av de ansatte.
– Ja….. Jeg skal slutte, kommer det kontant fra den ivrige, som får beskjed om å hente noe å tørke med.
Raske bein finner frem til kjøkkenkroken og en klut. Det ordnes opp.
Lesestund
Etter at vaflene er inntatt, er det klart for lesestund. Skolelevene har med seg bøker som de skal lese for hvert sitt barn. Så bytter barnehagebarna plass til de har fått hørt alle bøkene.
Det er stille i barnehagen, det leses, pekes og forklares.
– Ser du der? Sier Julian Fredriksen og peker i boka.
– Ser det godt ut?
Herman Eiterjord Haugsdal sitter spent på siden og følger med. Han nikker og sier seg enig. Julian leser videre. En gjennomført pedagog allerede i femte klasse, slår det journalisten med ett.
De aller minste barna blir stelt og klargjort til soving. Det ryddes av bord, vaskes og settes i oppvaskmaskin. Det organiseres rullering på lesing, dogåing, skifting av bukse med melkesøl og rydding av bøker som en ivrig toåring har utløst bokskred i. Å vær observatør inne i en barnehage er som å observere ei maurtue med flittige maur.
I de små rommene sitter femteklassinger fordelt med hver sin lytter. Nesten andektig. Ei nydelig stund for både liten og stor.
Lærer Siri Reinfjell er med som følge for skoleelevene. Hun forteller at de har valgt ut bøker som skal være fine for de små barna, og med lengde som er høvelig lik.
– Så har vi snakket om at de skal ta seg god tid, ikke bare skyndte seg for å bli ferdige å lese, men se på bilder og snakke med barna også. Rektor Hanne Heggedal stikker også innom, og får servert både vaffel og kaffe av styrer Susanne Holmen og de øvrige ansatte.
Kvalitet og arbeidsvilkår
– Med årets tema som er vennskap har vi valgt å samarbeide med skolen. Elevene der kjenner barna fra før også. De møtes på kveldstid og, så det ville vi bygge videre på med dette temaet, forteller Susanne.
Sørfjellet gårds- og friluftsbarnehage har også vært blant barnehagene som har hatt det tøft i vinter som følge av mye sykdom.
– Vi har klart å holde åpent, men det har til tider vært bare så vidt. Vi har greid det med litt overlapping, oppgir Holmen.
Susanne er opptatt av å synliggjøre at barnehagenes arbeid og kvalitet henger sammen med arbeidsvilkårene til de ansatte, noe hun mener er underkommunisert. Barnehagedagen er ifølge henne en viktig del av synliggjøringen, og skal sette lys på dette for dem som kanskje ikke har førstehåndserfaringer eller daglig kontakt med barnehagene.
– Det satses på kvalitet i tjenestene, men det må også gjelde de ansatte, ikke bare sluttbrukerne, forfekter hun.
Du og jeg
– De som arbeider her, med sine rammevilkår skal også ivaretas av politikerne, og det samme gjelder styrerne som har arbeidsgiveransvar. Dette er viktig for å opprettholde og utvikle kvaliteten, kommer det som et hjertesukk fra styreren mens hun tørker små fingre som har arbeidet med ei brødskive.
I maurtua rundt oss vrimles det fortsatt i alle retninger. Det er tid for å kle på uteklær og komme seg ut i sola, og få gjort noen av de store bevegelsene. Skoleelevene har ytret ønske om å få være ute sammen med de små. Læreren innvilger ønsket øyeblikkelig, helt i barnehagedagens slagords ånd. – Det er du og jeg, det er bygging av relasjoner og vennskap.