Nesna er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i løpet av hele 2021.
Det forteller Klarna i ei pressemelding.
Dette viser Klarnas salgsstatistikk fra 2021 og de mer enn 12.000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
– Den kraftigste veksten innenfor netthandelen gjennom pandemiperioden har vært i Oslo og i nabofylket Viken. I fjor passerte begge disse for første gang Troms og Finnmark – som tidligere var fylket hvor det per innbygger ble handlet mest på nett. Det skyldes ikke at innbyggerne i nord handlet mindre på nett, men at spesielt innbyggerne i Oslo netthandlet langt mer enn før, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
- I Nesna kommune handlet gjennomsnittsinnbyggeren hele 79 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Det gjør kommunen til den i Norge som netthandlet klart mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 2021.
- Beiarn (38 % over landsgjennomsnittet) og Steigen (36 % over landsgjennomsnittet) er på andre- og tredjeplass på netthandelstoppen i Nordland.
- Det ble handlet for 20 prosent mer per innbygger i Oslo enn i Nordland.
- Sett i forhold til gjennomsnittsnordmannen utmerket innbyggerne i Nordland seg i fjor med å handle mer innenfor kategorien elektronikk enn det ble gjort på landsbasis.
Nordmenn blant de minst interesserte
Samtidig viser Klarnas Shopping Puls, en kvartalsvisundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, at preferansen blant nordmenn for å handle på nett fremfor fysisk butikk, gikk markant ned i de siste månedene av 2021. Bare i Østerrike er preferansen for netthandel lavere enn den var i Norge i fjerde kvartal 2021 viser den omfattende undersøkelsen:
- Bare 3 av 10 nordmenn tror de vil gjøre det meste av deres shopping på nett ett år fra nå. Det er markant lavere enn nesten alle de andre landene, som USA, Australia, Sverige, Finland og en rekke andre vesteuropeiske markeder.
- Samtidig er nordmenn blant de som oftest bruker mobiltelefonen til å gjøre undersøkelser om et produkt før de kjøper det i en fysisk butikk. Hele 67 prosent oppgir at de gjør dette.
– Det er helt tydelig at nordmenn, kanskje mer enn mange andre nasjonaliteter, virkelig ønsket og savnet å handle mer i fysisk butikk etter en lengre periode med koronatiltak. Samtidig blir skillet mellom fysisk og netthandel mer utvisket. Mange nordmenn gjør research på nett og kjøper i fysisk butikk, eller bestiller på nett og henter i fysisk butikk. Det viktigste for dem er at butikkene og tjenestene de bruker sørger for at de tar mest mulig informerte valg – uavhengig av om kjøpet avsluttes i en fysisk butikk eller på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Søndag og mandag de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen i 2021 viser også at søndag og mandag nå er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.00.