En liten undersøkelse Avisa Hemnes har gjort viser at en ny flyplass i Rana ønskes velkommen av store deler av næringslivet her i kommunen. Det er derimot svært få som har planer om å bidra økonomisk.
Enkelte har likevel kommet til at de ønsker å være med på spleisen.
Fabrikksjef Hans-Petter Skjæran hos Natre Vinduer forteller at de har besluttet å støtte flyplass-spleisen.
– Beløpet har vi ikke endelig fastsatt, men vi antar at det vil ligge i størrelsesorden 200.000 kroner, forteller Skjæran.
– Det vil tilsvare omtrent 10 prosent av årsresultatet for enhet Hemnes i år, legger han til.
– Vi trenger strengt tatt penger til å investere, men vi trenger også at folk vil bo i regionen, slik at vi har kapasitet på arbeidskraft i nærheten. Dessuten vil flyplassetableringen redusere kostnadene våre også, fortsetter han.
– I konkurranse med andre, og i den tøffe kampen om kompetanse og arbeidskraft som vi opplever i dag, er vi nødt til å være attraktive. Vi kan ikke bli liggende bak de regionene vi har rundt oss, poengterer han.
– Så den nye flyplassen vil være viktig for dere som bedrift?
– Ja, helt klart. Ikke bare med tanke på kommunikasjon og forretningsreiser, men også for at det skal bli mer attraktivt å bo i Hemnes. Det handler om noe så enkelt som befolkningsvekst, og å demme opp for fraflyttingen av unge folk, sier Skjæran.
Yte etter evne
– Det er klart, vi har ikke muligheter til å stille opp slik som mange andre. Vi har hatt dårlige tall i flere år, men vi er på tur opp igjen og vi sysselsetter 110 mennesker og er en stor verdiskaper i kommunen, og ønsker at våre ansatte skal tenke at dette er et bra sted å bo, sier fabrikksjefen.
– Når det kommer til spørsmålet om kommunen skal bidra, så tenker jeg at de ikke skal kutte i noe. De må bruke av et eventuelt overskudd til å investere i noe som vil være med på å gi tilflytting. Dette handler ikke om å sette det ene opp mot det andre, fortsetter han.
– Jeg tenker at de bør i alle fall gange vår sum med 10, altså opp mot 2 millioner kroner, sier han videre.
– Den jobben som Rana nå har gjort vil gagne hele regionen, og spesielt Hemnes som er tett knyttet til nabokommunen med mange pendlere, legger han til.
– Vi må forholde oss til stortingsvedtaket som har gitt oss denne finansieringsmodellen, selv om man kunne ønske at det ikke var slik. Skal vi ha muligheten til fortsatt å eksistere som egen kommune så må vi ha inntekter, og av og til må man investere for å få disse, avslutter Skjæran.
Store og små
Avisa har stilt representanter for næringslivet i Hemnes noen spørsmål, med tanke på flyplass-spleisen som er aktuell for tiden. Vi har kontaktet både store og små bedrifter, særlig en del innen reiseliv, som er spådd å få særlig stor gevinst av flyplassetableringen.
Ikke alle har besvart vår henvendelse, men svarene viser klare tendenser: Flyplassen ønskes velkommen, penger blir det lite av.
Spørsmålene som er besvart:
- Hvordan stiller din bedrift seg til denne spleisen?
- Vil det være aktuelt for bedriften å delta med bidrag i spleisen? Cirka størrelse på et eventuelt bidrag?
- Synes du det vil være riktig (og viktig) at Hemnes kommune deltar i spleiselaget?
- I hvilken størrelsesorden synes du i så fall at Hemnes kommune skal bidra?
- Kommunen har mange oppgaver som koster. Hjelp til lokalt næringsliv, bo- og trivselsforhold, helse- og omsorgstjenester, barnehager, skoler, kultur og fritid. Hvor mener du det eventuelt kan kuttes dersom det må til for å kunne bidra i flyplass-spleis?
Viggo Hoff hos Hoff Eiendom:
- Jeg mener flyplassbygging, og drift av denne, er en statlig oppgave fullt ut.
- Nei, det er ikke aktuelt. Klarer ikke å se at flyplassbygging er noe jeg skal delta i.
- Nei, dette er ikke en kommunal oppgave, da de har mere enn nok med å klare sine øvrige tjenesteytinger til skoler, barnehager, veier m.m.
- Null kroner.
- Deltagelse fra beboere og kommune, må skje gjennom normal bruk av flyplasstjenester, som reising den enkelte selv velger å benytte seg av.
Svein-Erik Hjerpbakk hos NCP:
- NCP er positive ut fra at et lokalt bidrag hele tiden har vært valgt som strategi for å få prosjektet gjennomført. Uten lokalt bidrag tror jeg ikke prosjektet hadde blitt realisert så fort.
- Nei, vi har ikke mulighet til det. NCP er hardt rammet av koronakonsekvenser og har ingen økonomisk mulighet til et bidrag.
- Helt klart, ja.
- Mest mulig, men hvor mye bør Hemnes kommune definere.
- Både Hemnes kommune og næringslivet i Hemnes vil oppleve positive konsekvenser av en flyplassetablering, og som i næringslivet må det investeres for å generere økt inntekt. Jeg vil ikke spesifisere hvor det skal kuttes, det må i så fall kommunestyret gjøre.
Antoine Chaboud, Hemnesferie:
- God ide!
- Grunnet stort sett røde tall siden oppstart er ikke dette aktuelt for oss, dessverre.
- Ja!
- Så det monner – vi bør ikke være gratispassasjerer for det Rana får til.
- Dette er rådmannens jobb å finne ut av.
Odd-Tore Jakobsen hos Helgeland Stålmontasje:
- Helt greit for de som har råd til dette.
- Nei.
- Kommunen har vel andre utgifter.
- Ingen.
- Synes kommunen skulle kunne slippe å kutte noe mer.
Yvonne Rosten, Mileperlen gallerihotell:
- Stiller meg positiv til spleisen.
- Ja, det kan være aktuelt å være med sammen med aktører i Okstindan Natur- og Kulturpark, så vi spleiser sammen.
- Ja, jeg syns kommunen skal være med på spleisen.
- Størrelsesorden, -det kommunen har råd til.
- Hvorfor er det noe kommunen må kutte for å bidra til spleisen, kan de ikke heller tenke, hva kan kommunen tjene ekstra penger på til å være med på spleisen? Tenker at det ikke er mange som syns det er greit at det skal kuttes i forskjellige instanser som kommer til å gå ut over innbyggere når regionen skal ha flyplass.
Stig Arne Jensen hos IP elektro:
- Jeg mener at dette i utgangspunktet er en statlig sak, men jeg stiller meg positivt til spleisen.
- Nei. I så fall som en symbolsk sum på grunn av at dette er en viktig sak.
- Nei, i utgangspunktet. Kanskje som et symbolsk bidrag.
- 500.000,-
- Veldig vanskelig for meg å si, da jeg ikke har satt meg inn i budsjett og regnskap. Tror ikke det er noen plasser som har for mye penger. Tror det kan sees på konsulentbruk.
Hilde Sletten i Hilde Sletten Grafisk:
- Ikke aktuelt for meg.
- Synes offentlig kommunikasjon burde være et overordnet samfunnsansvar og ikke pålegges bedrifter.
- Nei.
- Til en viss grad, men igjen, synes dette med penger til en storflyplass burde være på et øvre nivå for å få realisert.
- Det har jeg ingen formening om. Synes generelt ikke det er kommunenes oppgave å ta fra innbyggernes tilbud for å gi til et slikt prosjekt.
Uenighet om hvorvidt Hemnes kommune skal bruke millioner på flyplass i Rana eller ei
Gry Elly Fordelsen, Korgen Camping:
- Jeg synes absolutt at det er på sin plass med spleis. Størrelsen på bidraget må være opp til hver enkelt kommune/bedrift/organisasjon, men et bidrag er et viktig signal om at vi står sammen om dette store løftet innen samferdsel for hele regionen.
- Korgen Camping var faktisk inne med et lite bidrag allerede i planleggingsfasen for mange år siden. Hvis jeg finner det økonomisk forsvarlig vil jeg også nå gi et lite bidrag, men etter to år med korona og en konto som etter en svært stille vinter sliter, vet jeg ikke helt hvor mye jeg tør å gi.
- Ja. Hemnes kommune vil helt klart dra nytte av at store fly kan lande og ta av på Hauan, så det å velge «gratispassasjer-status» vil ikke være riktig.
- Det må administrasjonen og politikerne ta stilling til – jeg har ikke spesielt god innsikt i økonomien i kommunen.
- Vet at mange slåss om penger fra samme kasse, men her må vi tenkte at dette vil være en langsiktig investering når det gjelder bolyst, næring og utvikling på mange områder.
Terje Nilsen, Haneseth Rørco AS:
- Vi har ikke diskutert internt, men konsernet har bidratt med 50.000,-.
- Kan være at Haneseth Rørco bidrar, men blir da mindre beløp (10.000,-). Må tas opp med konsernledelsen i Bodø.
- Ingen synspunkt, men må ikke gå utover andre tjenester.
- Etter økonomi, som ikke går ut over forrige spørsmål.
- Ingen steder.