Det er siste innspurt før Polarsirkelen Lufthavn overtas av Avinor. Det som mangler er de siste bidragene til næringslivets egenandel, 150 millioner kroner.
En svært lang ferd mot avgang ser ut til å være fullført lokalt. Flere tiår med lokaliseringskamp, så finansieringskamp og politiske vedtak er snart over. Når potten er fylt skal Avinor ta over og realisere en splitter ny flyplass, den eneste på Helgeland som kan ta mot større fly. Dermed er Widerøes monopol over, og forhåpentligvis kan man reise både til og fra Helgeland til samme priser som de fleste andre regionene i Norge opplever.
Henrik Johansen har vært administrerende direktør helt siden selskapet ble stiftet i 2007, med større næringsaktører på Helgeland som eiere. Dette er altså ikke selskapet som skal bygge og drifte flyplassen, men synlig- og sannsynliggjøre prosjektet for offentlige beslutningstakere. De fleste brikker har allerede falt på plass, nå gjenstår den siste, å skaffe 150 millioner fra næringslivet.
– På hjemmesiden deres ber dere om bidrag fra næringslivet, med oppgitt startsum på 150.000 kroner. Næringslivet i regionen består av svært mange små aktører, der dette er en utopisk sum som kanskje utgjør flere tiår i reisekostnader. Hva er årsaken til at dere har valgt å legge lista så høyt?
– Lista er lagt på kun 1.000 kroner. Vi har en selvbetjent portal gjennom Sparebank1 der småbedrifter og folk flest kan bidra med alt fra 1.000 til 149.000. Den finnes på www.spleis.no/flyplass. Startsum fra 150.000 kroner til 15 millioner kroner er et mer formalisert løp for mellomstore og litt større bedrifter som innbetales gjennom vår advokat, forteller Johansen.
Ingen plan B
– Dere skal samle inn minst 150 millioner, hvor langt har dere kommet i kronerullingen, og når må dere være i mål?
– Vi er i innspurten, og forventer å være i mål innen 1. mars. Men kontoen vil fortsatt være åpen for å få fordelt børa på flest mulig. Vi ønsker færrest mulig gratispassasjerer på denne ferden, for alle får fordelene av et nytt og mye bedre flytilbud der alle får råd til å fly. Skal en være med på å høste, så må det såes.
Selv om Johansen ikke ønsker å tallfeste hvor langt de har kommet i kronerullingen framkommer det av sakspapirene til kommunestyremøtet at de så langt har skaffet til veie 120 millioner, det mangler altså 30 millioner.
– Hva gjør dere om dere ikke greier å skaffe de 150 millionene innen fristen?
– Vi kommer ikke til å mangle noe, vi har holdt på slik i 15 år, og vi har ingen plan B, sier Johansen, men svarer ikke direkte på spørsmålet om det er noen som allerede har garantert for fulltegning.
Næringslivet i Hemnes er positive til ny flyplass, men få blir med på spleiselaget
Store lokale bidrag
– Hva oppnår givere, er dette en ren gave, eller er det en eierpost i noe?
– Det er et tilskudd til Avinor til bygging av flyplassen. Vedtatt av et nesten enstemmig storting, det vil si alle partier i både forrige og nåværende regjering. Til sammen 600 millioner i lokalt tilskudd er kravet fra staten for at spaden skal komme i jorda. Rana kommune bidrar med enorme 450 millioner kroner. Det utgjør 17 300,- pr. innbygger. I tillegg har kommunene bidratt med nesten 40 millioner tidligere for å komme dit vi er i dag.
Polarsirkelen Lufthavn har naturlig nok få eller ingen inntekter, og har jevnt og trutt brukt penger gjennom de siste 15 årene, faktisk 80 millioner ifølge Johansen.
– Vil næringslivet oppnå skattefradrag for bidrag?
– Det er mulig, men vi bedriver ikke skatterådgivning. Det beste er å diskutere dette med egen revisor, forklarer han.
Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 3,33 milliarder kroner, der staten skal bidra med 2,73 milliarder. Prosjektet er nå ute på anbud, og dermed er det usikkert hva de reelle kostnadene vil havne på.
Avinor tar eventuell ekstraregning
– Hva skjer om kostnadsoverslaget ikke holder, kan det bety at det må skaffes enda mer penger lokalt?
– 3,33 milliarder er mer enn nok, det holder, sannsynligvis vil det bli brukt mindre. Vi hadde selv ute et anbud der Hæhre/PEAB ga inn en pris som var en milliard lavere enn dette, rammen er rikelig. Men om det mot formodning ikke holder har Stortinget sagt at Avinor må dekke en eventuell overskridelse.
Uenighet om hvorvidt Hemnes kommune skal bruke millioner på flyplass i Rana eller ei
– Når vil flyplassen stå klar for større fly?
– Avinor har planer om byggestart i år, og åpning i 2025. Men igjen, ingen oppstart uten 600 millioner innbetalt i lokalt bidrag. Så her bør alle bidra etter evne.
– Hva vil en stor flyplass bety for Helgeland?
– Det vil bety at alle får råd til å fly. Det betyr at alle kan komme hit, og bedrifter får det enklere og billigere med jobbreiser. Om vi ser på sammenlignbare flyplasser fra før pandemien hadde Molde 4-6 rundturer Oslo, Evenes 6-7 rundturer og Bodø 10-12 rundturer. Vår ambisjon er 4-6 rundturer. Det vil gi forutsigbarhet og regularitet, med lavere priser og flere seteplasser. Og, ikke minst vil det gå mye kjappere, fra gate til gate vil det ta 1 time og 20 minutter til Oslo, avslutter en fortsatt like entusiastisk Henrik Johansen.
På spleisen fra småbedriftene og privatfolk har det onsdag morgen kommet inn 3.821.010 kroner fra til sammen 413 givere. Dette er bidrag for de som gir mindre enn 150.000 kroner. Hva som er summen av de øvrige bidragene holder altså Polarsirkelen Lufthavn tett til brystet.