Hemnes kommunes hjemmeside har nylig gjennomgått ei «ansiktsløfting», men prosessen med oppdatering av informasjon er ikke ferdig.
Hjemmesiden til Hemnes kommune har av mange vært ansett som rotete og utdatert, samtidig som den også har vært vanskelig å navigere på. Nå gjøres det grep for forbedringer.
– Vi ser at for eksempel Saltdal kommune har ei side som er til forveksling lik, med andre farger, logo og annet. Hvem er det som står bak jobben som gjøres?
– Det stemmer at vi har endret mal. Dette er det jeg som har ansvaret for, mens Christer Bruheim har stått for prosjektet. Den tekniske biten er det min avdeling som har, mens innholdet er enhetene selv ansvarlige for, forteller Lars Tore Hatten, leder IKT i Hemnes kommune.
– Publiseringsløsningen er det CustomPublish som er leverandør av, og denne malen benyttes av flere kommuner. Blant annet Saltdal, fortsetter han.
– Vi hentet inspirasjon fra Vestby kommune, som også har samme bookingløsning som oss, legger Hatten til.
Oppdateringer kommer
– Vil det samtidig gjøres oppdateringer på det innholdsmessige? Da tenker vi mest på kontaktinfo og telefonliste. For eksempel begynner det vel å bli ei stund siden fagleder psykiatri/rus sluttet? Det er vel de mest sårbare, som kanskje også må «mote seg opp» før de ringer, og da er det kan hende ekstra viktig at de kommer frem til vedkommende som står oppført som kontaktperson? Hvem sitter med ansvaret for at slikt innhold holdes løpende oppdatert?
– Det er beklagelig at enkelte ting er lite oppdatert, men vi ser på løsninger for å få dette automatisert i større grad, sier Hatten.
– Noe innhold må likevel oppdateres manuelt, noe vi har en plan på, men ikke en dato, avslutter han.