Hemnes kommune har blitt bedt om å bidra med penger fra kommunekassa for å få realisert en stor flyplass i Rana. Diskusjonene går høylytt om dette er noe kommunen skal bruke penger på. Bør de?
Kampen om, og behovet for, en større flyplass på Helgeland har rullet over hele Helgeland gjennom flere tiår. Argumentene har endret seg kraftig alt etter hvor man har ment flyplassen kan bygges, fra å være uunnværlig for regionen til å bli regionens undergang. Krigen på Helgeland er landskjent, der lokalisering dessverre trumfer formål og behov.
Ut fra dagens teknologi og prisnivå innen luftfart er det liten tvil om at Helgeland har sakket akterut på grunn av mangel på en større flyplass. Det er lett å være enig i at det ideelle hadde vært en sentral beliggenhet, men når det ikke er mulig er det viktigere å få en flyplass enn hvor den ligger.
Etter å ha forkastet titalls lokaliteter ble det endelig klart at det er mulig å bygge en større flyplass på Hauan i Rana. I iveren over å få klarsignal sukret initiativtakerne pillen med lokale penger i potten. Det hele endte opp på 600 millioner, hvorav Rana kommune skal betale 450 millioner. Det resterende skal næringslivet på Helgeland dekke. Ettersom kronerullingen ikke har gitt det forventede resultat ble det i januar sendt ut «påminnelse», og til forandring fra tidligere har nå også kommunene på Helgeland blitt innlemmet i næringslivspotten.
Det er ikke noe nytt at kommuner bruker masse penger på å få lokalisert en større næringsaktør i sin kommune. Hemnes kommune la mange titalls millioner på bordet, og kanskje noen under, for å få Nortura til å velge Bjerka da de skulle bygge nytt slakteri. Selv om slakteriet også er viktig for bønder og leverandører i Rana kom det ikke ei krone fra Rana kommune den gang. Det var rett og slett ikke et tema, de fleste kommuner har en viss satsing på næringsliv, men den begrenser seg til innenfor kommunegrensene.
Kronerulling for staten
Nå skal kommunestyret avgjøre om Hemnes kommune skal bidra i spleiselaget. Ettersom det «bare» var ca. 3,5 millioner i frie midler ved starten av året er handlingsfriheten noe begrenset. Formannskapet valgte derfor å avvente regnskapsavslutningen, om 2021 viser et overskudd målt opp mot budsjettet får de tilført mer i frie fond. Koronaåret 2021 har trolig samme effekt som 2020, det er mange budsjetterte prosjekt som ikke har latt seg gjennomføre under pandemien. Dermed får politikerne mer penger de kan disponere. Spørsmålet er om de bør. De ugjorte prosjektene er fortsatt ugjort, og nye står i kø.
Økonomisjef i Hemnes kommune, Harald Mårnes, fortalte mandag at kommunens reisekostnader de siste årene har vært mellom 2,5 og 3,5 millioner i året. Inne i disse kostnadene ligger blant annet flyreiser, tog og taxi. Pandemien har endret mye, og kurs og opplæring kommer trolig i langt større grad bli gjennomført digitalt i framtiden, og dermed redusere reisekostnadene. Sannsynligvis vil kommunal besparelse ved en større flyplass derfor ikke bli spesielt merkbar på kommuneøkonomien.
Uenighet om hvorvidt Hemnes kommune skal bruke millioner på flyplass i Rana eller ei
Finansiering
Finansieringen av denne flyplassen er svært spesiell. Dette er en flyplass som blir eid og driftet av staten gjennom Avinor, men skal altså delvis finansieres lokalt. Modellen var diskutabel, men ettersom den er vedtatt er den diskusjonen over. Derimot er det spesielt at man nå har forsøkt å involvere kommuner og frivilligheten i spleiselaget. Vi er vitne til en enorm vekst for næringslivet på Helgeland, samtidig som viljen til å være med på spleiselaget virker å være mer lunken. Det er mange næringsaktører i Hemnes som vil nyte svært godt av en ny og større flyplass. Det vil være helt naturlig at disse bedriftene kjenner sin besøkelsestid og gir sin skjerv til prosjektet. Så langt er det glissent med bidrag fra lokalt næringsliv, men fortsatt er det noen dager igjen før det settes strek for innsamlingen til Avinor. Midt mellom innsamlinger til humanitære formål ligger det altså en innsamling til statseide Avinor.
Hva så med Hemnes kommune, bør de gi, i så fall – skal kassa tømmes?
Nå er det er på høy tid å sette minst en fot i bakken og sjekker egne forpliktelser før man villig deler bort fellesskapets midler. Spørsmålet bør ikke være om dette er en bra sak eller ikke, men om dette er riktig prioritering, og ikke minst – om det er innenfor samfunnsoppdraget.
Det vil være fullt forståelig og forventet at politikerne i Hemnes gir sin støtte til en stor flyplass på Helgeland, og alle andre viktige prosjekt, både lokalt og sentralt. Finansieringen av dette prosjektet hører allikevel ikke hjemme hos politikerne i Hemnes.
Blodfersk som politisk lokalsak
Det er bare to måneder siden politikerne vedtok budsjett for 2022 og økonomiplan for kommende fireårsperiode. Mange gode prosjekt måtte da vike eller bli skjøvet ut i tid, og det har flere ganger blitt stilt spørsmålstegn ved om lovpålagte oppgaver løses godt nok i Hemnes.
På tross av at lufthavnprosjektet har rullet fram gjennom de siste 15 år, har det aldri vært tema at Hemnes kommune skulle bidra økonomisk, før nå. Det alene er bemerkelsesverdig.
Det vil være oppsiktsvekkende om politikerne nå omprioriterer og bruker et vesentlig beløp på noe som ikke forbedrer kommunal tjenesteyting, og ikke minst, som ut fra kommentarene allerede er fullfinansiert.