Etter flere tiår med kartlegginger og verbale slåsskamper nærmer det seg endelig realisering av en flyplass på Helgeland som kan ta mot større fly. Det er viktig, etterlengtet og ikke minst – på tide.
Flyplasskundene i Norge består kort beskrevet av tre grupper, private, næring og offentlig, den siste domineres først og fremst av pasienter. På kortbanenettet glimrer private med sitt fravær, prisene er for høye, kundene reiser heller med privatbil eller tog til Bodø eller Værnes for reise videre med fly til lavere priser.
Når Helgeland omsider tilslutter seg tilbudet som mesteparten av landet allerede har betyr det muligheter for helgelendinger å nå ut av regionen til en langt lavere pris. Minst like viktig, muligheter for turister og andre å reise til Helgeland til konkurransedyktige priser sammenlignet med andre steder i landet.
Om noen år vil trolig slåsskampen være en glemt historie, spesielt når alle deler av Helgeland ser at de drar fordeler på å være tilknyttet en stor flyplass, selv om den er en time eller to unna.
Uenighet om hvorvidt Hemnes kommune skal bruke millioner på flyplass i Rana eller ei
Diskusjonen som derimot ikke er like opplagt er finansieringen. I sin iver etter å få landet flyplassen har miljøet i Rana lovet 600 millioner i egenandel. Rana kommune alene skal inn med 450 millioner, resten av pengene må skaffes hos privat næringsliv, frivillige, eller andre kommuner.
Spørsmålet om Hemnes skal bidra blir avgjort i et ekstraordinært kommunestyremøte senere i måneden. Politikerne var gavmilde da budsjettet ble behandlet i desember, det er mange gode formål, og dermed ble sparepengene som står på fond godt barbert, det er bare drøyt 3 millioner i frie midler igjen, penger som Hemnes kan gi bort til ny flyplass i Rana. Årsaken til at de ønsker å utsette avgjørelsen er at et overskudd i regnskapet fra 2021 vil øke fondene, og dermed kan man gi bort mer.
En flyplass i Rana vil gi ringvirkninger i Hemnes, det er ingen tvil om det. Å bruke penger på tomter, idrettshall, boligtilskudd, brøyting, kulturskole, eller merkevarebygging i forbindelse med Arctic Race gir også ringvirkninger. Politikk dreier seg i høyeste grad om å foreta prioriteringer, man må bruke pengene der de gir mest tilbake.
Her er det ikke både-og, det er enten-eller.