• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
4 minutter lesetid

Tunnel til besvær

Korgfjelltunnelen gjennomgår for tiden hovedinspeksjon, noe som skaper utfordringer for veifarende.
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 05 januar, 2022 13:54
Oppdatert: 05 januar, 2022 13:54
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vedlikehold vinterstid i Korgfjelltunnelen skaper problemer for veifarende. Mange irriterer seg over at jobben ikke gjøres i sommersesongen når veien over Korgfjellet er åpent.

Korgfjelltunnelen har siden åpningen i 2005 løst trafikkproblemene over Korgfjellet. De siste ukene har det vært utført vedlikehold som har stengt tunnelen deler av døgnet, og dermed skapt utfordringer for både pendlere og yrkessjåfører med tøffe tidsfrister.

Jon Einar Strige, som er byggeleder for tunnelvedlikehold i Nord-Norge i Statens Vegvesen forteller at årsaken til at tunnelen har vært stengt de siste ukene, er at de følger opp arbeidet med hovedinspeksjon av tunnelen.

– Denne typen inspeksjoner gjøres hvert femte år, for å forsikre oss om at tunnelene er trygge.

– Det virker som det i overgangen fra høst til vinter hvert år blir foretatt vedlikehold i Korgfjelltunnelen. Hadde det ikke vært mer praktisk å gjennomføre dette tidligere slik at det hadde vært mulig med omkjøring over Korgfjellet?

– For trafikantene i Korgfjelltunnelen kunne det vært en fordel om vi kunne gjennomført arbeidet tidligere, men vedlikeholdet av Korgfjelltunnelen inngår i en kontrakt som omfatter rundt 20 tunneler i hele Nord-Norge. Derfor blir det et puslespill både for oss og for entreprenøren som utfører arbeidet, og det er umulig på finne ideelle løsninger for alle, forklarer han.

Vurderte å åpne fjellveien

– Er det vurdert å holde veien oppe over Korgfjellet i perioden med vedlikehold?

– Ja, vi har vurdert det, men det er ikke forsvarlig på denne tiden av året. Dette er en vei som er vinterstengt, og det er krevende å holde den åpen. Vi kunne risikert at omkjøringsveien ble stengt, noe som ville ført til større ulemper og uforutsigbarhet for trafikantene, sier Strige.

– Tunnelen er delvis stengt mellom 19.00 og 22.00, og deretter kolonner 5 ganger gjennom natten fram til 07.00. Dette skaper store problemer for pendlere og yrkessjåfører begge veier, har dere vurdert deres utfordringer, og vil dere se på mulige justeringer av tidspunktene?

– Vi har gjort en justering, ved at vi kjører ledebil fra klokka 6 om morgenen. Nå er det bare få dager igjen av arbeidet, så vi kommer ikke til å gjøre andre justeringer. Denne typen arbeid i tunnel vil alltid medføre ulemper, men vi har valgt å stenge i periodene hvor det er minst trafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvilke vedlikeholdsoppgaver er det som nå utføres, og når regner dere med å være ferdig med jobben?

– Det er geologiske inspeksjoner som avdekker avvik, og følges opp med tiltak som rensk av løst fjell, bolting, tetting av lekkasjer og vann- og frostsikring, sier byggelederen.

Ferdig neste uke

– Korgfjelltunnelen blir ferdig i løpet av neste uke. Når det fysiske arbeide er utført, følger vi opp med dokumentasjon med oppmåling og skanning, men da vil det bare være snakk om stengning i korte perioder om natta, forklarer Strige.

– Opplever dere mange utålmodige bilister i forbindelse med stengingen?

– Vi har fått noen reaksjoner, og stort sett har folk forståelse for at dette er et arbeid som må gjøres og har kunnet tilpasse seg det.

– Det oppleves som regulariteten av tunnelen stadig har falt. Hvor mange vedlikeholdsdøgn regner dere med å ha behov for i året?

– Korgfjelltunnelen er i god stand. Omfattende inspeksjoner av denne typen gjennomføres bare hvert femte år, og tar om lag tre uker. I mellomårene vil det bare være mindre vedlikehold og inspeksjoner.

På det siste spørsmålet om Korgfjelltunnelen å regne som tilfredsstillende ut fra dagens og morgendagens krav til sikkerhet med tanke på veibredde, ventilasjon og rømningsveier svarer byggeleder for tunneldrift, Jon Einar Strige, et kategorisk «ja».

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no