Ambulansepersonellet i Hemnes har fått ny flott ambulanse. To av de ansatte viste frem bilen som er både større, har mer utstyr og er tryggere å kjøre enn den gamle.
Før jul fikk ambulansearbeiderne i Hemnes seg ny arbeidsplass på hjul. Det var på høy tid, da den gamle ambulansen var «utkjørt», forteller to av de ansatte, Kenneth Lifjell og Espen Johansen.
Mye nytt
– Hvilke forbedringer er det gjort fra tidligere ambulanser?
– Det er mer utstyr i denne, og større plass, først og fremst. Det er en større bil rett og slett, og det kreves førerkort klasse CE for å kjøre denne, opplyser Espen.
– Så har utstyret har mer hensiktsmessig plassering, vi har fått elektrisk båre, og det er mer plass til ytterbekledning og til og med kjøleskap, fortsetter han.
Lifjell hiver seg på og nevner at den gamle bilen hadde trange arbeidsvilkår.
– I den nye bilen er det dessuten lagt mer vekt på komfort for ledsager som sitter baki sammen med pasienten, og også for dem som kjører. Det blir jo noen mil i løpet av et arbeidsår, så det er fint å kunne lene seg litt bak, og også fint for pasienten at vi ikke trenger å sitte helt oppi ansiktet på dem hele tiden, forklarer Kenneth.
« Volkswagen Crafter, TDI, 2 litring, 8 gear…», det noteres mens den fornøyde stemmen til Espen ramser opp bilfaglige uttrykk i et rasende tempo. Den auditive hukommelsen til journalisten strekker ikke helt til, og er heller ikke helt synkronisert med skrivehånda, så noe går notatblokka hus forbi. Til og med vekta har de kontroll på, de hadde veid den for noen dager siden.
– Ambulansen er 3660 kg, stadfester Kenneth.
– Men det var uten meg inni, ler Espen.
De har humor disse to.
Artig arbeidsdistrikt
– Hvilke veier er de mest utfordrende å kjøre utrykning på for dere som jobber her?
– Det er nok veien til Bleikvasslia, og til Røsvatnet. Smale, svingete veier som er uoversiktlige, og med lange avstander, er de mest utfordrende melder Kenneth.
– Men det er et artig arbeidsdistrikt hvor vi stadig må være kreative på oppdragene, ta i bruk andre fremkomstmidler som ATV, bilhengere og snøscooter når det mangler veier eller andre fasiliteter, nevner han med et smil.
De åtte ansatte i ambulansen i Hemnes dekker også nordre del av Vefsn, i tillegg til Hemnes. De kjører syketransport mellom de tre sykehusene på Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen, i tillegg til utrykningsoppdrag. Oppdragsmengden kan de fortelle har økt de siste årene.
– I 2021 hadde vi 770 oppdrag her, og det ble kjørt 70.000 kilometer, forteller de to.
Når de er på vakt oppholder de seg på jobb dag og natt i to døgn, og er klare for det som måtte kreves, før det venter ei uke med fri.
– På dagtid har vi en responstid på to minutter, og fem minutter på natta. Da skal vi sitte i bilen, beretter de uniformerte.
Saken fortsetter under bildet.
Mange samarbeidspartnere
Ambulansen samarbeider med mange instanser, både sykehjem, legekontor, sykehus, begravelsesbyrå og legevakta, og de ansatte innehar kompetanse som strekker seg både vidt og bredt og langt. Ambulansefaget stiller store krav til de ansatte, og de må sertifiseres hvert andre år, og vise frem faget for uavhengige innen faget. Utrykningskjøring må de resertifiseres innen hvert femte år.
– Noe som er nytt for oss er at vi kan sette i gang antibiotikabehandling uten å ha snakket med lege først. Det er rundt tjue medikamenter vi kan bruke slik i prehospital behandling uten en leges vurdering. Vi gjør våre medisinske vurderinger ut fra situasjonen og det vi har av kunnskap om pasienten, belyser Espen og Kenneth.
– Hva er det beste med denne jobben?
– Det er spennende, uforutsigbart, man vet aldri hva som kan skje når vi drar på jobb, deler Lifjell.
– Så har vi en fin turnus og et veldig godt arbeidsmiljø. Vi ler masse og har det fint sammen på vakt, skyter Johansen inn.
– En annen ting som er positivt er at Helgelandssykehuset er fremoverlent, og er utstyrt med moderne utstyr for akuttmedisin og prehospital behandling. Så samarbeider vi med Helse Midt-Norge i forhold til de prosedyrene som vi følger i jobben vår, fortsetter Espen.
Saken fortsetter under bildet.
Ambulansearbeiderne i Hemnes har flotte nyoppussede lokaler på Aspmoen, tidligere kjent som Aspetun. Lokalene ble tatt i bruk for vel et år siden, og de er veldig fornøyde med det.
Debrifing etter oppdrag
– Er det vanskelig å legge igjen jobben når dere drar hjem etter oppdrag?
– Vi går gjennom alle oppdrag i ettertid, litt ut fra hvilken hendelse det er snakk om. I noen tilfeller samarbeider vi med politi og brannvesen i denne fasen, som ved selvmord eller andre oppdrag de instansene også har vært involverte i. Vi bruker god tid på å snakke oss gjennom det vi har opplevd, og gjør oss ferdige med det da, meddeler Lifjell og legger oppriktig til:
– Jobben kan være intens, men jeg gleder meg til hver vakt.
– I denne jobben må man være trygg på seg selv, kunne jobbe selvstendig og ta avgjørelser, føyer Johansen til fra sidelinja.
De rødkledde unge herrene har mange dager fylt med alvor, de kommer tett på menneskelige kriser av ulike slag, og tidspress. Det slår avisas utsendte at humoren må være en viktig faktor for å beherske dette livet. Espen og Kenneth er selvironiske, byr på seg selv og ler mye.
– Humoren er viktig for oss, og det blir mye fliring på vakt, erklærer de to ambulansearbeiderne som lever av å møte livet på ramme alvor, med glimt i øyet.
Størrelsen betyr noe
Ute i garasjen vises den nye stasvogna frem, utstyr og funksjonalitet benevnes, demonstreres og forklares på en slik måte at selv en skarve journalist både forstår, og får utvidet sin kunnskap om både yrket og arbeidsoppgavene. De peker både på både maskin for hjertekompresjoner, en såkalt Lucas, utstyr for trombolysebehandling og flasker med oksygen. Alt er velplassert og godt gjennomtenkt. Bilen kjøres ut av garasjen, og blålysene blir satt på.
Saken fortsetter under bildet.
– Hvordan er det å kjøre med disse blå lysene og lyden av sirener for dere?
– Det er helt greit, vi blir ikke forstyrra av lyset, og lyden den hører vi ikke mye av. Øvrig trafikk hører jo heller ikke sirenene før vi er rett bak. I tuneller får vi derimot litt hjelp av fjellveggene for å bli bedre hørt. Blålysene er lettere å få øye på, og denne bilen er jo både bredere, lengre og høyere enn den forrige vi hadde, så den ruver mer i trafikken og blir dermed mer synlig for de andre på veien, noe som er veldig bra, formidler de to.
– Så størrelsen har altså noe å si?
Latter.
– Ja, den har altså det, skratter Espen og gløtter bort på sin makker.
De ler høyt.
Journalisten var nødt til å ta humor på alvor etter å ha lært de to litt å kjenne, og de hadde heldigvis takhøyde for det.
Prøvetur
Avisa Hemnes fikk så en liten prøvekjøretur i Korgen, vel vitende om stunden når som helst kunne bli avbrutt av ei oppringing, gutta var klare til det som måtte komme av oppdrag.
– Ethvert oppdrag er unikt, og vi må vurdere tiltak for pasientene, basert på blant annet helsestatus, alder og geografi. Noen ganger blir vi sendt ut som en leges «øyne» for å sjekke en pasient, og vurdere om det er et legebesøk, en tur på akuttmottaket, eller behandling hjemme som er det rette for vedkommende. Siden jeg begynte i 2014 har det blitt litt endring i antall oppdrag på bestilling av legevakt der slike kliniske og medisinske vurderinger må gjøres, belyser Lifjell.
– Så synes jeg det er fint å bo på en liten plass som Korgen, og kjenne mange av menneskene jeg møter gjennom arbeid. Jeg får også høre at de synes det er trygt når jeg kommer, fordi de vet hvem jeg er, fortsetter han.
Mye teknologi
Inne i bilen har de mange teknologiske duppedingser, både til å betjene sirener, blålys og samband i tillegg til en stor skjerm som gir dem opplysninger om pasienten, og gps-posisjoner som guider dem frem til rett plass.
Saken fortsetter under bildet.
– Hva skjer dersom dere mister nettet eller disse teknologiske tingene ikke fungerer?
– Vi har et backing-system med sambandet, sier Lifjell og peker på det som for en lekmann likner en litt avansert walkie–talkie som er festet i uniformen.
– Og så er det første den som ikke kjører gjør, er å notere ned opplysninger om pasienten på et skjema, redegjør han videre og peker på ei plate med skjemaer i papirform på. Rutinene er godt innarbeidd. Gutta har kontroll, kunnskap, erfaring, humor og alvor.
Med ny, moderne og stødig ambulanse, og omsorgsfulle, erfarne folk i rød uniform kan folket i Hemnes føle seg trygge dersom uhellet er ute.