Telenor og Telia har informert Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) om at de planlegger å stenge ned 2G-nettet i 2025. Nkom vil tilrettelegge så overgangen skjer så smidig som mulig gjennom overordnet kartlegging og informasjon.
I en pressemelding forteller Nkom at denne utfasingen av 2G vil kunne få betydelige konsekvenser, og at den må planlegges godt av alle som både leverer og bruker utstyr som er avhengig av kun 2G.
– Nkom ønsker å bidra til en god overgang ved utfasingen av 2G i løpet av 2025. Vi anbefaler deg å undersøke om dine 2G-enheter har støtte for 4G og/eller 5G. Dersom du har enheter som kun har støtte for 2G, så vil de ikke fungere når nedstengningen er gjennomført. Har du spørsmål rundt dette, så ta kontakt med din utstyrleverandør, sier seksjonssjef Inger Vollstad i Nkom.
Nkom kartlegger og informerer
Nkom vil i forbindelse med utfasingen av 2G-nettene innhente informasjon fra mobiloperatørene, og bidra til at sluttbrukere så tidlig som mulig får relevant informasjon om slukkingen og kan omstille seg.
– Det er spesielt kjøpere av maskin-til-maskin kommunikasjon (M2M)-tjenester som bør merke seg at 2G-nettene fases ut. De trenger tid til å planlegge og få på plass nye og fremtidsrettede løsninger i tide. 2G benyttes i dag til tale, SMS og M2M, for eksempel innen vann og avløp, velferdsteknologi, biler og eCall. Grossistkunder i 2G-nettet må også varsle egne sluttkunder om utfasingen, sier Vollstad.
Hvilke tjenester blir berørt av slukkingen av 2G?
Tjenester som vil kunne bli berørt av slukkingen av 2G, er blant annet trygghetsalarmer, heistelefoner/-alarmer, husalarmer for innbrudd og brann, fjernstyring av varme, som for eksempel «ring hytta varm», helserelatert kommunikasjonsutstyr, fotlenker og overvåkningstjenester for vann- og avløpstjenester, for vannverk, vannmålere, kloakk- og renseanlegg. Dette gjelder tjenester som kun bruker 2G. Noen leverandører har allerede skiftet til ny teknologi. Det er fortsatt også en del mobiltelefoner i bruk som bare støtter 2G.
Hva bør sluttkunder gjøre?
– Vi anbefaler deg å undersøke om dine 2G-enheter har støtte for 4G og/eller 5G. Dersom du har enheter som kun har støtte for 2G, så vil de ikke fungere når nedstengningen er gjennomført. Har du spørsmål rundt dette, så ta kontakt med din utstyrleverandør. Nkoms rolle er å bidra overordnet til en god prosess for utfasingen, sier Vollstad.
– Det er viktig å planlegge å bytte alle dine enheter som kun virker på 2G frem mot 2025. Dersom du skal kjøpe nytt utstyr, bør du undersøke og forsikre deg om at det virker for 4G og/eller 5G, legger hun avslutningsvis til.