Hos Hemnes Sømservice på Hemnesberget går produksjonen for fullt, og ordrereserven gir liten grunn til bekymring.
Nå er bedriften på jakt etter en person som kan tenke seg å drive med søm-arbeid, og bedriftseier og daglig leder Jarle Nilsen forklarer bakgrunnen for dette.
– Nå har jeg holdt det gående i ti år, og man blir jo ikke yngre, smiler Nilsen.
– De siste par årene har jeg merket at bedriften nå begynner å skape stadig mer verdier, og det, i kombinasjon med at man kjenner at man selv ikke klarer å holde helt det samme tempoet i jobben, gjør at jeg ønsker å se om vi kan finne noen som på sikt kan bli en slags «arvtaker», sier han.
– Jeg kjenner som sagt at fysikken og farten ikke er som for ti år siden, mens markedet ser ut til å ha en stadig stigende kurve. Og dette med fysikken går ut over evnen til inntjening. Det er veldig positivt at arbeidsmengden øker, men når jeg selv ikke «henger helt med», er det ugunstig for bedriften, fortsetter han.
– Dette er hjertebarnet mitt, og jeg ønsker jo ikke at det skal slutte fordi om jeg nærmer meg pensjonistenes rekker. Jeg ønsker kun å trekke meg litt tilbake, men vil fortsatt være en del av bedriften, legger han til.
Stort marked
– Denne annonseringa er et forsøk på å se om det kan finnes noen der ute som kan ha lyst til å drive med dette faget, og som liker å jobbe kreativt og ha kontakt med folk. Markedet og behovet er definitivt til stede, og i de senere årene har også flere større aktører fra næringslivet brukt oss til store restaureringsoppgaver, forteller Nilsen.
– Vi liker å jobbe innenfor det som så populært kalles en bærekraftig og sirkulær økonomi, og en stor del av vårt arbeid er restaurering og ivaretakelse av gamle møbler, sier han videre.
– At jeg ønsker at bedriften skal videreføres har like mye med det store markedet å gjøre. Jeg har kunder fra Bodø og Salten i nord, til Brønnøy, Sømna og områdene ned mot Trøndelag, og det blir stadig flere som ønsker å ta bærekraftige valg og heller reparere enn å kjøpe nytt. Det er et tydelig tegn i tiden, fortsetter han engasjert.
– Tilbakemeldingen fra kundene på Helgelandskysten er at de er svært glade for at det finnes aktører som tilbyr disse tjenestene her i distriktet, så det er liten tvil om at vi er ønsket av mange, smiler han.
– Vi har blant annet inne en stor ordrereserve bare i båtkalesjer som skal sees over og utbedres før båtsesongen 2022. Den er større enn den noen gang har vært, fortsetter han.
– Det har tatt tid, men vi er etter hvert blitt godt kjent av stadig flere, legger han til.
På flyttefot
– I stillingsannonsen står det også at dere snart er på vei inn i nye lokaler. Hva ligger i dette?
– Det er ingen dramatikk i dette. Det er andre aktører som ønsker å kjøpe disse lokalene for å starte annen virksomhet her, forteller Nilsen.
– Det er nok fortsatt en lang prosess frem til vi er der at min kontrakt eventuelt blir oppsagt av huseier. Hadde jeg vært tjue år yngre ville jeg nok kjøpt lokalene selv, smiler han.
– Da planene ble presentert for en måneds tid siden eller så, ble jeg først litt stresset. Nå har jeg imidlertid skjønt at dette vil ta tid, men jeg har begynt å kikke litt på ulike alternativer, fortsetter han.
– Det sier seg selv at egnede lokaler ikke vokser på trær her på Hemnesberget. Vi er avhengig av et visst areal, for det er til dels store elementer vi jobber med, og med økende arbeidsmengde krever det også vesentlig plass til lager av både råvarer, deler og både ferdige og uferdige produkter. Lokalene må dessuten være rene og luktfrie, slik at vi ikke risikerer å «ødelegge» møbler, kalesjer og båtinnredning på denne måten, forklarer han.
– Det betyr at det settes en del begrensninger på hvilke lokaler som kan være aktuelle, legger han til.
– Dessuten er vi jo svært gunstig plassert her vi er nå. Bonusen er at vi får nyte den fine utsikten daglig, og så er det slik at en god del av kundene våre kommer sjøveien hit. Da kan vi på et minutt eller to rusle sammen med kunden og befare det de ønsker å reparere eller utbedre, forteller han videre.
– Uansett tenker jeg at prosessen med flytting tidligst vil komme i 2022, og da kan en eventuelt nyansatt være med på å forme lokalene og arbeidsplassen sin sammen med oss, sier han.
– Så ønsket om å videreføre Hemnes Sømservice bunner ikke utelukkende i at det er hjertebarnet mitt. Jeg ser rett og slett at vi dekker et økende behov i markedet, avslutter bedriftseieren.