Inntil nylig gikk det ukentlig 6 trailerlass fra Tczew i Polen til Natres fabrikk på Hemnes. Denne transporten er nå flyttet fra vei til bane.
Som en del av fellesinnkjøp i Dovista-gruppen, produseres glassene i Natres vinduer i Polen. Transport av vindusglassene har tradisjonelt sett foregått med trailer, men dette er det altså nå slutt på.
I tillegg til å være dårlig for miljøet, var transporten av glasset også veldig uforutsigbar. Derfor tok tidligere produksjonsdirektør, Jan Marius Reppe, i 2020 initiativ til å endre praksis. Natre ønsket å finne en mer miljøvennlig og effektiv måte å frakte glasset på, og startet derfor en dialog med Bring for å se på muligheten for å få glass-leveransene med tog i stedet.
Etter at testlassene gikk som smurt, bestemte Natre seg for å inngå en logistikkavtale som i dag både gir en betydelig miljøgevinst, kostnadsbesparelser, samt en helt ny arbeidshverdag for de ansatte ved fabrikken. Dessuten er det med på å bidra til økt sikkerhet på veiene.
Bedre leveransedyktighet
Lagerleder på fabrikken i Hemnes, Thomas Lie, forteller at han og kollegaene tidligere måtte jobbe mye overtid, da trailerne fra Polen ofte var forsinket. Utenlandske sjåfører på nord-norske vinterveier, tidvis stengte fjelloverganger og andre uforutsigbare hendelser i trafikken, resulterte i at leveransetidspunktet ofte var usikkert.
Når glasset nå fraktes med tog, får Thomas og teamet hans en mer behagelig hverdag med mindre overtid og bedre muligheter for å planlegge.
– Togene går som regel når det skal. Med Bring vet vi ganske nøyaktig når glasset ankommer, og vi får gode oppdateringer underveis, slik at det blir mindre manuell planlegging. Vi kan også be om at leveransene utsettes dersom vi har behov for det. Da blir det stående på terminal i Mosjøen eller Mo i Rana til vi er klare til å motta leveransen, forklarer Lie.
Glassene pakkes ferdig i produksjonsrekkefølgen allerede i Polen. Deretter fraktes det med ferge til Halmstad i Sør-Sverige. Der starter togreisen, som ender opp enten i Mosjøen eller i Mo i Rana, og derfra tar en Bring-trailer seg av siste etappe til Hemnesberget.
Økt lønnsomhet, mindre CO2
Tungtransport på norske vinterveier er et problem som daglig er fremme i norske medier, kanskje særlig med fokus på utenlandske aktører som ikke alltid er helt riktig skodd for forholdene.
– En av de viktige gevinstene ved å flytte transporten av glass over på bane er sikkerheten på veiene, forteller Hans-Petter Skjæran, fabrikksjef hos Natre Hemnes.
– Vi ser problemene med vogntog som sakser i Bustneslia og andre steder i regionen, og ved å være med på å redusere tonnasje på vei bidrar vi til å øke samfunnssikkerheten, legger han til.
– Den store CO2-gevinsten får vi den dagen Nordlandsbanen enten går på hydrogen eller blir elektrisk, for på den etappen er det diesel-lokomotiv som drar lasset. Her er det altså et potensiale til videre reduksjon av CO2, men det betyr at samfunnet må ta grep. Allerede i dag oppnår vi uansett med denne ordningen å redusere Natres CO2-avtrykk betydelig, sier Skjæran videre.
Den nye fraktavtalen med Bring gir dessuten en bedre utnyttelse av kapasiteten, ved at det ikke går tomme trailere fra Hemnes.
– Tidligere brukte vi en annen transportør til å frakte våre ferdige produkter, men i dag sender vi vinduene våre med trailerne som kommer hit med glass, slik at det ikke går tomme trailere fra fabrikken. Det gir et enda lavere CO2-utslipp, legger lagerleder Lie til.
Bedre arbeidsvilkår
I tillegg til økt sikkerhet på vei, opplever Natre Hemnes nå vesentlig mindre brekkasje i glassleveransene.
– Med den nye leveransemetoden, opplever vi også økt lønnsomhet, bedre kapasitetsutnyttelse og forbedrede arbeidsvilkår, både for de som jobber ved fabrikken og sjåførene, forteller Skjæran.
– Ved at det blir enklere å planlegge produksjonen, kan Natre dokumentere 3 prosent i kostnadsbesparelser ved å gå over fra vei til bane. En annen positiv ringvirkning er at altså en bedre arbeidshverdag for folkene ved fabrikken, da glassleveransene nå er mer pålitelige og med vesentlig mindre brekkasje, fortsetter han.
– Dessuten er det viktig for oss å vite at sjåførene som frakter glasset har gode arbeidsvilkår, noe vi føler oss sikre på med Bring, ettersom de har stort fokus på deres arbeidsvilkår og kan garantere at de følger norske regler, legger han til.
Flere bør vurdere tog
– De intermodale løsningene med veksling mellom bil og bane er et meget godt alternativ for miljøvennlige transporter på de lange strekningene, forteller David Stawczyk, forretningsutvikler i Bring.
– På sikt ser vi også for oss at vi kan bruke elektriske trekkvogner i begge ender av toget, noe som vil kunne gjøre forsyningskjeden tilnærmet utslippsfri. Vi begynner testing av disse trekkvognene allerede i andre kvartal i 2022, utdyper han.
Og ifølge Bring er det flere som bør vurdere å gå over fra vei til bane.
– Situasjonen med sjåførmangel og høye avgifter på drivstoff gjør ikke fremtidsbildet noe lysere, så vi mener at de som kan, bør teste ut i hvert fall deler av sin logistikk med tog, oppfordrer Stawczyk avslutningsvis.