Circle K-stasjonene i Nordland fikk inn 168.000 kroner under årets Rosa sløyfe-aksjon. Hemnes-stasjonen Circle K Korgen samlet inn aller mest i fylket – og kom på andreplass på landsbasis.
I år fikk stasjonene i Nordland inn like over 168.000 kroner til brystkreftsaken.
Det var Circle K Korgen som samlet inn aller mest i år – hele 40.941 kroner. Deretter følger Circle K Mo i Rana med 27.878 kroner, Circle K Fauske med 20.777 kroner, Circle K E6 Narvik med 12.601 kroner og Circle K Svolvær med 12 429 kroner.
Videre følger Bodø-stasjonene Circle K Hunstad og Circle K Olav Vs gate med henholdsvis 9805 kroner og 9296 kroner, Circle K Grubhei i Mo i Rana med 7775 kroner og Circle K Mosjøen med 7455 kroner.
Hevder seg
Daglig leder hos Circle K Korgen, Tom Tuven, forteller at det i fjor ikke var noen stor satsing på Rosa sløyfe på grunn av pandemien, men at de var tilbake på sporet i år.
– Dere har stadig hevdet dere godt på denne listen. Gjør dere noen spesielle tiltak i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen?
– Nei, i grunnen ikke. Det vi gjør, er at vi spør folk direkte. Og givergleden er det ikke noe å si på, sier Tuven.
– Stasjonen som ble nummer 1 i Norge i år har om lag tre ganger så mange kunder som oss, så vi scorer godt per kunde. Stort sett alle vi spør ønsker å støtte aksjonen, forteller han videre.
– Dessuten er alle våre ansatte veldig engasjerte i dette. Alle har enten noen i familien, eller i omgangskretsen som er rammet av kreft på et eller annet vis, og det gjør det ekstra lett å «brette opp ermene» i denne forbindelsen.
En rosa måned
For å skape litt ekstra oppmerksomhet rundt aksjonen, gjør Circle K en del svært synlige grep.
– I hele oktober var all soft-isen rosa, og så har vi solgt rosa spylevæske, rosa vann og hatt rosa kaffekopper, smiler Tuven.
– Og vi selger enda sløyfer, reflekeser og håndsprit fra «Rosa sløyfe-aksjonen», selv om selve aksjonen avsluttes etter oktober. Pengene fra disse produktene går helt uavkortet til aksjonens formål, og Circle K skal ikke ha noe av inntjeningen på dette, sier han videre.
– Forskning er viktig, og det koster penger. Derfor er vi svært glade for å kunne bidra på denne måten, avslutter han.
Fakta om Rosa sløyfe:
Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning. Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken. Årets tema for aksjonen er tidlig oppdagelse. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen mer skånsom. Koronapandemien har forsinket den offentlige mammografiundersøkelsen som tilbys alle norske kvinner mellom 50-69 år. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor. Husk å kjenne etter! Kilde: Kreftforeningen |
Rosa jubileum
– Dette var tiende gang vi deltok på Rosa sløyfe-aksjonen. Jeg er utrolig takknemlig for den fantastiske innsatsen våre medarbeidere har lagt ned i alle disse årene – og våre gavmilde kunder fortjener også en stor takk, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.
Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. På landsbasis har de samlet inn mer enn 2,6 millioner kroner gjennom hele oktober.
– Det er inspirerende å se alle de kreative ideene ute på stasjonene. Også i år har vi farget oktober rosa på Circle K, sier Våge.
Roser de stasjonsansatte
Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over innsatsen de ansatte ved stasjonene legger ned hvert år.
– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.