Mette Varem (Ap) var svært lite fornøyd med framdriften med å klargjøre boligtomtene på Tømmerbakkmoen og Chris Erik Haugli stilte spørsmål om vi har nok tomter.
Det var da kommunestyret behandlet en budsjettregulering Varem reagerte på at en av postene som ble regulert. I politikernes sakspapirer ble det fortalt at Tømmerbakkmoen Industriområde som ble vedtatt i 2018 er avsluttet, og etter at det bare ble brukt 766.008 kroner kan 222.192 kroner frigis til andre formål.
Varem lurte både på om navnet var feil, og at prosjektet var avsluttet.
– Er dette en skrivefeil, ble ikke dette omgjort til bolig- og forretningsområde? Og at det skal være ferdig synes jeg er litt rart slik det ser ut nå, jeg håper det blir tatt tak i ganske fort slik at det ser ut som vi har ledige tomter i Korgen. Det ser ikke slik ut, det ser ut som en søppelhaug og depot for myr. Dette er det første man ser når man kommer ut av Korgfjelltunnelen til Korgen, sa hun.
Rådmann Amund Eriksen var ikke uenig i Varems beskrivelse.
– Det er nok dessverre slik at jeg deler Mette Varems syn på hvordan området ser ut. Grunnen til at det har blitt slik er at det har blitt leid ut som lagringsplass der leietakerne kan sies opp på kort varsel. Området ser derfor ut som et industriområde. Vi er enige om at leieavtalene må avvikles.
Skal skiltes
Teknisk sjef Thomas Wirthgen fylte på med mer informasjon:
– Tømmerbakkmoen Industriområde er det gamle arbeidstittelen til prosjektet. Leieavtalene blir sagt opp og leietakerne blir oppfordret til å rydde opp, trolig til våren. Det skal da komme opp et skilt som viser at det er et boligfelt selv om det ikke er utbygd.
Varem var ikke helt fornøyd med svaret.
– Da forventer jeg at det skiltes med boligområde og ikke industriområde. Det har blitt kommunisert at vi har attraktive byggeklare tomter på alle tettsteder i Hemnes. Om det har stått ledig i 40 år er de ikke veldig attraktive.
Boligfeltet er fortsatt ikke byggeklart. Det gjenstår nødvendig infrastruktur fra kommunens side, men så langt er det ikke gjort noe vedtak på å stille nødvendige midler til rådighet.
75 tomter på 130 pendlere
Byggeklare tomter kom opp som eget spørsmål senere i møtet, da Chris Erik Haugli (H) tok om hele tomtesituasjonen.
– For 14 dager siden ble en Menon-rapport om nye innbyggere i Rana i forbindelse med Freyrs etablering. Da uttalte ordfører Paul Asphaug at vi har plass til å bosette flere, og at vi har byggeklare tomter, men langt fra nok, sa Haugli, og leste videre at Asphaug trakk fram Finneidfjord som portalen til Rana der det er lett å pendle til Rana.
Haugli fortalte at det var sju ledige, men ikke byggeklare, tomter på Finneidfjord. Han mente også at Bjerka og resten av kommunen kan være attraktivt, men at det er stor mangel på ledige og attraktive tomter.
– Til sammen er det 75 ledige tomter, men av særdeles variabel attraktivitet, der 18 av disse ligger på Bjerka og Finneidfjord. Rapporten konkluderer med at det vil bli mellom 100 og 130 flere pendlere fra Hemnes når Freyr har etablert seg, sa han, og viste til 75 ledige tomter spredt over hele kommunen, der mange av tomtene aldri vil bli bebygd.
Umulig regnestykke
– Jeg får det ikke til å gå opp, og jeg får det ikke til å gå opp med det vi har som mål i boligpolitisk handlingsplan 2013-2025 der vi skal bli 5.000 innbyggere og behov for 211 nye boliger.
Haugli stilte så spørsmål om når tomtene i grustaket på Finneidfjord og Aspmoen øst står klar. Han lurte også på om det jobbes med flere boligfelt, og om det er noen som har forsøkt å sette tall på hvor mange tomter vi trenger nå og i framtiden.
– Toget er på tur inn på perrongen, vi må sørge for at vi ikke blir sittende igjen når det kjører videre, og jeg tror det er ganske snart, avsluttet han med i sitt spørsmål.
Ordfører Asphaug fortalte han hadde en rimelig grei oversikt over situasjonen.
– Tomtene i grustaket er en privat utbygger som står bak. Det er ikke gjort tiltak for å klargjøre tomtene, Hemnes kommune er ikke involvert i prosjektet. Det kan bli store kostnader til masseutskifting, og avløpsløsningen er ikke avklart. Det er ikke diskutert noen kommunal overtagelse av prosjektet, sa ordføreren, og tilføyde at han var kjent med at det ble vurdert kommunal overtagelse av andre tomteprosjekt på Finneidfjord, og at det er andre private prosjekt ved trafostasjonen.
– Aspmoen øst og Tømmerbakkmoen er planmessig klar til utbygging. Aspmoen ble stoppet av meg grunnet kostnadene som er anslått til 6 millioner for 10 tomter mens Tømmerbakkmoen er anslått til 5,4 millioner for 17 tomter. Jeg mener det er et politisk «go» for Tømmerbakkmoen, da må det bevilges disse pengene for å få tomtene klargjort.
– Av andre prosjekt har TMU bedt om geoteknisk vurdering av Bjerkalia 3. Ut over dette er det ikke planlagt kommunale byggefelt.
Overdreven optimisme
Asphaug mente at den helt store optimismen til at folk kommer og bygger i Hemnes nok var overdrevet. Han mente Freyr i stor grad ville bli preget av utenlandske arbeidere som var interessert i hybelhus, og mente det kunne ligge muligheter i å etablere noe slik i nærheten av Bjerka stasjon.
– Jeg vil ikke gi noe reelt tall på behovet for tomter, dette er noe politikerne må bestemme.
Til Hauglis påstand om at toget snart går, var heller ikke Asphaug like entusiastisk.
– Snart og snart, oppbyggingen i Rana vil komme om noen år. Det vil ikke bli full pakke med en gang, og hva full pakke innebærer har vi ikke noen som helst forutsetninger for å si noe om. Vi vet at planen var 2.500 ansatte på battericellefabrikken og flyplassen vil generere 1.000 nye arbeidsplasser. Tallene er noe redusert i dag, men det spiller ingen rolle, for vi er nødt til å sørge for at folk kan bosette seg i Hemnes på en skikkelig måte uansett.
Ordføreren avsluttet med å erkjenne at det tar tid å prosjektere og få byggeklare tomter, og at dette er saker politikerne må avgjøre.
– Hvor mye er man villig til å satse på tomter? Det kan være greit å være i forkant fordi reguleringsarbeid tar tid og er heller ikke billig, avsluttet ordføreren med.
I budsjettforslaget som nå ligger til behandling er det få eller ingen spor av at det skal klargjøres eller letes etter nye tomter i kommende planperiode som går ut 2025.