Tidligere i sommer fortalte Hermann Larsen og Ole Ronny Juvik at Juvika Velforening (JuVel) lenge har hatt et ønske om å utvide havnetilbudet på Juvika med en kai med pirer. Nå er prosjekteringsarbeidet kommet et steg videre.
Årsmøtet i Hemnes Båt- og Sportsfiskeforening (HBSF) satte i vår av kroner 400.000 til Juvika Velforenings prosjektarbeider med ny havn på Juvika. Nå er altså dette arbeidet tatt videre, og prosjektet er nærmere å bli en realitet.
Solid anlegg
HBSF hadde søndag kveld informasjonsmøte med representanter fra JuVel samt berørte grunneiere, der det foreløpige resultatet av prosjekteringsarbeidet ble lagt frem.
Roger Stensen og Rolf Arne Brendberg fra HBSF la frem skisse til løsning for både kai og parkering.
– Båtforeninga har mottatt et tilbud fra Helgeland Marinsystemer. Dette tilbudet gjelder ut året, så målet for den videre prosessen må være at ting skjer fort, sier Roger Stensen, som er leder i HBSF.
– Vi ønsker uansett å få inn et tilbud fra alternativ leverandør, for å se om det kan være noe å hente i markedet, legger han til.
– Anlegget vi har fått tilbud på er av absolutt topp kvalitet, skyter Brendberg inn.
– Skissen av anlegget viser at planen er å forlenge steinfyllinga hos Valter Karstensen. Kaiet plasseres så i vinkel ut fra enden av fyllinga, forklarer Stensen.
– Tilbudet er på et komplett anlegg, med belysning, fortøyningsbommer og ferdig utlagt kai med ankerfester, fortsetter han.
– Dette er den samme type anlegg som vi har i dag i moloen. Det anlegget har vi hatt siden 1995, og det er like fint enda, legger Brendberg til.
Tredelt finansiering
– I tilbudet er det skissert 82 meter betongkai, med 27 båtplasser på 3 meter. Nå blir det viktig å gjøre ei rask kartlegging av behovet hos dem som ønsker seg plass i anlegget, forteller Stensen.
– Etter en grovkalkyle har anlegget et totalt budsjett på kroner 2.940.000. Dette ser vi for å finansiere med en egenkapital på kroner 1.300.000, innskudd/depositum på kroner 440.000 (20 plasser à kroner 22.000) og et lån på kroner 1.200.000, legger han til.
– Vi legger opp til at dette skal være et helårsanlegg, på lik linje med det vi har fra før, understreker han.
– En positiv effekt for oss i HBSF vil helt klart være at dette anlegget vil være med på å ta ned ventelisten vi har på båtplass i vårt eksisterende anlegg, sier han videre.
Positive
– Vi i båtforeninga har hatt dette oppe i styret nå, der innstillingen er positiv. Det er likevel visse forutsetninger som må være på plass før vi kan gå videre med prosjektet, sier Stensen.
– Det ordinære årsmøtet var jo også positive til prosjektet, men anlegget det nå er snakk om å eventuelt gå i gang med må formelt godkjennes på et ekstraordinært årsmøte. Styret kommer til å anbefale for årsmøtet at HBSF går videre med prosjektet, legger han til.
– Prinsippene for båtplassene i Juvik Marina er akkurat de samme som i den eksisterende marinaen på Hemnesberget. Man er på sett og vis med i et «spleiselag», med depositum og kontraktfestet leie, fortsetter han.
– Depositum for den enkelte båtplass, samt årlig leie vil ikke være endelig før HBSF vet hvor mange og hvilken størrelse båtplass som ønskes. Depositum vil ikke overstige kroner 24.000 og årlig leie vil for første år ikke overstige kroner 6.000, forklarer han videre.
– Det er viktig å presisere at alle disse tallene baserer seg på en grovkalkyle. Innskudd og årlig leie er basert på den og på 20 solgte plasser av 27 tilgjengelige, poengterer han.
Avgjøre behov
– Nå er det vi som har en jobb å gjøre, sier Hermann Larsen i JuVel.
– Vi vil kontakte alle som tidligere har vist interesse for dette, for vi må nå få på plass eksakt antall båtplasser og størrelse på båtplassene. Størrelse på båtplasser man kan velge mellom er 2 meter, 2.5 meter, 3 meter og 3.5 meter, sier han videre.
– Alle som vil ha plass i Juvik Marina må signere en avtale på dette innen fredag 15. oktober, slik at vi får kjapp fremdrift i prosjektet, legger han til.
Etter at JuVel har gjennomført sine sonderinger, venter en runde med byråkrati.
– Dersom tilbakemeldingene er positive og interessen fortsatt er til stede, må vi nå sørge for byggetillatelser, få på plass det nødvendige papirarbeidet og bestille selve anlegget, avslutter Stensen.