Kommunehuset i Korgen har den siste tiden fått et litt mer fargerikt eksteriør, med kamkaketema. Yvonne Rosten har sammen med elever i kulturskolen arbeidet med utsmykking i form av street art her.
Yvonne Rosten har sammen med fem elever fra kulturskolen i Hemnes, og to fra Rana nå arbeidet med utsmykkinger på kommunehuset ei stund. Temaet skulle være noe som gjenspeilet noe som er typisk for Hemnes kommune, og valget falt på kamkake.
Kulturskoletilbud
– Hvordan har dere jobbet?
– Vi har latt oss inspirere av figurer fra en kjent amerikansk street art-artist, som heter Ten Hundred, og så har barna og vi bearbeidd dem for å få egne versjoner og uttrykk, forteller Rosten.
– Bestillingen på utsmykkingen var at det skulle være noe som var litt typisk for Hemnes, så da har vi valgt oss ut et kamkaketema, deler Yvonne.
Hun har i tillegg til ungene fra kulturskoletilbudet «Visuell kunst» med seg to av elevene hun har i Rana, Sandra Guttormsen og Madelen Johansen, som har deltatt på utendørs utsmykkinger sammen med Rosten tidligere.
Street art-teamet leter opp maling, det er en utemaling fra Drygolin, en hybridmaling forteller Rosten.
– Vi blander den i ulike farger og har klar i bokser. Så har vi vært nødt til å være litt kreative på grunn av regn og kaldt vær, med både provisoriske tak av plast og bruk av vifte for at malingen skal tørke, opplyser den engasjerte damen.
God stemning
Sandra har ordnet med musikk på høyttaler og forteller Madelen at det bare er å legge til sanger på lista. Stemningen er upåklagelig. Tre av fem elever fra kulturskolen i Hemnes er på plass. Tre gutter i varme klær denne frostfylte lørdags formiddagen, med hansker på fingrene og matpakke medbrakt.
Isai Lauknes (8) fra Korgen kan fortelle at han har vært med på å male på et av monstrene som er med på «kamkakekrigen», og pappa Aleksander Lauknes avslører at Isai gleder seg til å delta på disse maleøktene.
Isai peker og viser at det ene monsteret har tatt kamkaken til det gule, trehodete monsteret, og løper avgårde.
Saken fortsetter under bildet.
Kamkakehistorie
De to øvrige elevene er brødrene Iver (12) og Torodd (10) Bang Vedal, og Iver forteller gjerne om hva motivene handler om.
– Det var det nederste hodet, Kevin, som hadde kamkaken, og så stjal den andre den. De to øverste hodene er egentlig ikke så snille med Kevin til vanlig, men nå har han vært med på å redde livet deres, så derfor hjelper de ham med å få tilbake kamkaken, forteller han ivrig.
Journalisten noterer iherdig før hun peker og spør videre:
– Hva med den dronen, hva er det?
– Drone?? Det er et helikopter, svarer Iver litt oppgitt..
– Altså, for å gi deg litt «overview», så er denne dragen (peker på den gule, trehodete) så stort at med vingene er det 150 meter bredt, så da ser helikopteret lite ut…
Journalisten erkjenner at her er det mye monsterlærdom hun trenger oppdatering på, og noterer videre.
Grønn-ish og skygger
Yvonne kommer bort til guttene, og forteller dem litt om dagens oppgaver. Hun er opptatt av helheten, og nå når det nærmer seg ferdigstillelse skal løs maling skrapes bort fra spillblekket under vinduskarmene over kamkakekrigerne, og de skal males hvite på nytt.
– Iver, hva har du tenkt å gjøre videre med den gule dragen? Spør hun.
– Jeg skal male litt sånn grønn-ish her og her og her (peker), og lage skygger, svarer han kontant.
Iver har vært elev i to år på visuell kunst i kommunen, men det er første gangen han jobber på denne måten ute og med Yvonne som lærer. Han mener han er litt for lav for å nå helt opp til de øverste delene av figuren.
– Da henter vi en stol å stå på, sier Rosten og går mot en kapellhenger.
– Elisabeth Ødegård har ordnet alt for oss! Sier hun og tar frem en stol sammen med Iver.
Høyden er inne, da er det bare å fortsette å legge på grønn-ish. Torodd og Isai er utstyrt med hver sin malingsskrape og jobber nøye med å få bort løs maling.
Saken fortsetter under bildet.
To hatter
De to elevene fra Rana er i gang med sine oppgaver, leter farger og velger seg ut hvor de skal begynne, etter litt samsnakking. Madelen har bestemt seg for hvordan øynene på en katt skal se ut, og setter i gang. Sandra fiffer opp en litt slitt takrenne, og synger med på musikken som velter ut av høyttaleren.
– Jeg har lært masse ved å være med på disse street art – prosjektene, forteller hun.
– Mye mer enn de timene vi har holdt på inne, fortsetter Guttormsen, og svinger malekosten vant.
– Jeg har på en måte to hatter her, som lærer for de unge i kulturskolen i Hemnes, samtidig som jeg har fått bestilling på utsmykkingen her, og står ansvarlig for at den blir bra, meddeler Rosten, som er fornøyd med å ha med seg de to hjelperne fra Rana.
– Elevene i kommunen er unge, og de har underveis fått tilpassede oppgaver for å mestre, lære, og å utvikle seg hele tiden. Vi starter med å fylle flater med farger, så begynner vi med å lage skygger og slikt. Så er det også en viktig læringsbit i et slikt prosjekt å se at man er et team, og at man tåler at andre rører ens arbeid, tilføyer og jobber sammen. Det kan være litt utfordrende, men etter hvert ser de at det blir veldig bra når man jobber sammen, meddeler Rosten.
Helhetsfokus
Selv er Yvonne i gang med å olje ei tørr dør, for å gi den ny glød, og sikre et bedre helhetsinntrykk.
Saken fortsetter under bildet.
– Bygget fortjener ei bra helhet. Ikke bare selve utsmykkingen, men at det blir gjort skikkelig rundt også, som med de vinduskarmene og døren her. Det blir liksom en gave til bygget! Uttrykker den engasjerte kunstneren.
– Så er det fine erfaringer for barna også å ta med seg, at man tenker helhet på denne måten, legger hun til.
Guttene er ikke helt sikre på hva de har lært, det er vanskelig å sette ord på.
– Men det blir veldig fint! Avslutter de unisont. Journalisten nikker enig og takker for seg.
Om utsmykkingene som nå preger utsiden avslører noe av det som skjer på innsiden av veggene på kommunehuset sier historien ingen ting om, og får bli opp til leserne å spekulere videre i.