Årets TV-aksjon foregår 24. oktober, og pengene går til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap. Plan Norge har valgt slagordet «Barn, ikke brud». I Hemnes kommune er det også i år Frivilligsentralen som organiserer aksjonen.
Den siste oktobersøndagen hvert år, arrangerer NRK TV-aksjonen. I år er det Plan Norge som er tildelt den, og de har valgt «barn, ikke brud» som aksjonsnavn. Målet med årets aksjon er å bekjempe barneekteskap.
Valgfrihet ingen selvfølge
Bangladesh, Nepal, Niger, Malawi og Mali er fem land hvor barneekteskap er utbredt praksis, og det er her Plan Norge setter inn sin innsats nå.
Plan sier i sin brosjyre, som er utarbeidet til TV-aksjonen, at hvert tredje sekund blir en jente, et barn, gift. og på global basis er hver femte jente giftet bort som barn. For oss i Norge er det en selvfølgelighet å oppleve likestilling, frihet til å bestemme over eget liv, hvem man skal gifte seg med og hvilken utdanning man skal ta. Dette er ikke en selvfølge i hele verden.
Årets aksjon i Hemnes
Carmen Skreslett ved Frivilligsentralen i Hemnes organiserer TV- aksjonen i Hemnes kommune.
– Hvordan blir årets TV-aksjon organisert?
– Den blir heldigital i år, som i fjor, som følge av korona, men med andre givermuligheter for dem som synes det er utfordrende å gi digitalt, opplyser Skreslett.
Carmen har tatt kontakt med mange ulike steder ved tettstedene i kommunen for å få satt ut noen bøsser som man kan putte penger på fysisk, men har ikke alle avtalene i boks enda.
– Om man ikke er helt fortrolig med å bruke vipps eller digitale bøsser, skal man alltids på butikken, så da blir det muligheter for å kunne gi der i uke 42 isteden, opplyser frivillighetens primus motor.
Digital bøsse
Hun har opprettet en kommunal digital bøsse, som hun ønsker skal benyttes og deles.
– Den ligger på Hemnes Frivilligsentral sin Facebookside og kan benyttes for å bidra, og deles videre. I fjor ble det laget mange private digitale bøsser, men det viste seg å fungere dårlig, så i år håper vi denne blir brukt og delt masse! oppfordrer Carmen.
– Slik blir TV-aksjonen her i år, så håper vi på giverglede, og at folk får med seg de ulike alternativene. Skulle de plages må de gjerne henvende seg til meg, så skal jeg geleide dem, fortsetter hun med et smil.
Det blir Carmen og noen til som skal fungere som tellekorps for bøssene som plasseres rundt om i kommunen.
Barneekteskap
– Hva kan du fortelle om årets innsatsområde, arbeid mot barneekteskap?
– Antall barneekteskap har dessverre økt under korona, og det er jo trist. Dette er jo noe man tenker det blir færre og færre av, så det er viktig å få gjort noe med situasjonen. Plan Norge nevner fem land det er mest utbredt i, og det er her midlene som samles inn skal brukes. Det skal settes inn innsats for arbeidstrening, og å spre informasjon i en opplysningskampanje, belyser Skreslett, som er glad dette ikke er vanlig praksis i Norge.
– Det er jo ikke slik i Norge nå, og vi er vant med at jenter har rett til utdanning på lik linje som guttene har, poengterer hun.
Norge for hundre år siden
Ordfører Paul Asphaug, ikledd blå TV-aksjon-skjorte for anledningen, er også på Frivilligsentralens kontor når avisa stikker innom. Han tenker tilbake til hvordan situasjonen har vært også i Norge, for ikke så veldig lenge siden.
– Det er jo ikke mer enn hundre år siden barn i Norge også ble satt bort, som for eksempel gjetere eller tjenestefolk fordi man ikke hadde råd til å forsørge alle barna selv. Det var en grunn til at det ble bygd bedehus langs hele kysten, mennene som dro ut på fiske visste man aldri om de kom igjen, og hjemme satt mor med barn i uvisse, sier han.
– I landene det fortsatt er slik at barna blir satt bort, blir noen giftet bort, rett og slett solgt, det er jo det verste. – Mens andre blir lovet bort som unge barn og må gifte seg senere. De opplever vel å ikke ha noe valg, og det er jo en måte å overleve på. Verden er stor, og kulturene så ulike, fortsetter ordføreren.
Håp
Carmen følger tankegangen hans, og håper spredning av informasjon skal bidra til endring gjennom at jenter verden over blir kjent med at det finnes andre muligheter.
– Ja, men så har vi dem som mangler teknologien vi kan nå dem via. Det er jo en annen verden, nevner Asphaug.
– Det er jo der vi håper opplysningskampanjen skal nå frem likevel, og at når noen blir oppdaterte kan det spre seg som en dominoeffekt. Men det er nok vanskelig å trå ut av det som er tradisjoner der man bor, de opplever nok et press….. sier en tankefull Carmen.
– Når det har skjedd så mye i Norge på bare hundre år, så gir vel det et håp om at det skal kunne skje endringer andre steder også?
– Ja, det gjør det jo absolutt, enes de to.
Hemnes kommune har som tradisjon å bidra med ei krone per innbygger i kommunen, og formannskapet avgjorde tirsdag at de gjør det samme i år, – og runder opp til nærmeste hele tusen.
Ulike givermuligheter
Til årets TV-aksjon håper Carmen at innbyggerne i Hemnes kommune bidrar til Plan sitt arbeid, på en av følgende måter:
- Gi på digital bøsse fra 8. oktober til og med 7. november
- Vipps til 2133
- Send SMS med kodeord TVA til 2133 (300 kr)
- Ring 82208008 (300 kr)
- Sett inn bidrag på innsamlingskonto 8380.08.09005
- Uke 42: gi på en av bøssene som er plassert rundt om i kommunen
Foreløpig er det avklart at det vil stå bøsser følgende plasser:
- Servicetorget v/Kommunehuset i Korgen
- Prix Korgen
- Huset
- Cirkle K Korgen
- Prix Hemnesberget
- Den lille havfrue
- Best Hemnesberget