Mandag 13. september er det stortings- og sametingsvalg, og selv om de under 18 år ikke har stemmerett, er det vanlig at også ungdomsskoler setter av tid til å se nærmere på hva et slikt valg innebærer.
Skolevalgene kan både gi opplæring i hvordan man faktisk stemmer, samtidig som elevene kan ta valget aktivt til seg og lære seg noe om de ulike partienes standpunkter. Det kan også være med på å forberede de unge til det som kommer, samt redusere det avskrekkende ved å stemme for første gang.
Å bruke valget som bakgrunn for læring i både samfunnsfag og andre fag kan gi mange muligheter, og de tre ungdomsskolene i Hemnes kommune har valgt ulike måter å tilnærme seg den viktige hendelsen på.
Hver klasse for seg
– Her på Hemnes sentralskole har vi ikke lagt opp til noe felles overordnet skolevalg. Her skal de enkelte klassene i ungdomskolen kjøre sine opplegg, forteller rektor Liv-Åse B. Lorentzen.
– Vi har til bare hatt litt fokus på temaet demokrati og medborgerskap nå i starten og i denne uka skal elevene fordype seg litt i ulike partiprogram, forteller Espen Leirvik, som er kontaktlærer for tiende klasse på Hemnesberget.
– Mandag, på selve valgdagen, blir de med meg til stemmelokalene i aulaen, og vi gjennomfører da et lite valg i klassen i etterkant. Vi må jo utnytte det, når selve valget og stemmeleveringen foregår så nært oss rent fysisk, legger han til.
Få elever
Astrid Solhaug Børresen forteller at de er få elever i ungdomsskolen i Bleikvasslia i år, slik at det blir et litt spesielt skolevalg der i år.
– De er bare ti stykker, så de blir nok ganske påvirket av hverandre når de er så få. Det kunne jo vært gøy om man hadde et felles skolevalg for alle skolene i kommunen et år, nevner Børresen, som er rådgiver og lærer ved Bleikvassli skole.
Talekunst og debatt
Elevene i ungdomsskolen har arbeidet tverrfaglig norsk og samfunnsfag siden skolestart, med både å sette seg inn i politikken til de ulike partiene, å sette seg inn i hva retorikk er, øve talekunst og bli gode til å debattere. Torsdag skal de kjøre debatt og gjennomføre valg etterpå.
– Under debatten skal de prøve å forsvare et bestemt parti sine synspunkter, og vi har delt ut parti til dem etter at de har brukt barnas valgomat, forklarer Børresen.
Elevene får en samlet karakter basert på en skriftlig innlevering, debatten og gjennomgående engasjement.