Reiseoperatørene mener at de vil være tilbake til normal drift i løpet av 2022, men reiselivsjournalist Odd Roar Lange er helt sikker på at de tar feil.
– Slik vi holdt på før, med reiserally hvor alle skulle raskest mulig inn og ut – den tiden er over. Pris og antall soltimer kan ikke lenger være den eneste faktoren for hvor vi velger å reise.
Det sier reiselivsjournalist, foreleser og innehaver av reisebloggen «The Travel Inspector», Odd Roar Lange. Han har i en årrekke vært reiselivsjournalist i nasjonale og internasjonale medier. Under det siste halvannet året med strenge reiserestriksjoner har han gjort seg opp noen tanker om hvordan reisevanene våre vil se ut i månedene som kommer.
– Her blir det jo litt spekulasjon, men om det er noe vi har lært de siste 15 månedene, er det at ting ikke blir slik vi tror. Det blir nok en høst ikke helt ulik sommeren, med moderat reisevirksomhet inn og ut av landet, sier han.
I tillegg til usikkerheten rundt pandemien har også sommerens klimahendelser satt en støkk i mange. Lange tror at årets skogbranner, hetebølger og flom har stor påvirkningskraft på fremtidens reisetrender.
– Vi har allerede i mange, mange år fått beskjed om at været vil bli mer ekstremt. Nå har vi kanskje lært – nå som vi faktisk kan se at byer brenner ned eller forsvinner i flom. Dette kommer til å endre reisemønsteret vårt mye mer enn mange tror, og det er virkelig på tide, sier reiselivsjournalisten.
– Raskt tilbake til normal
Til tross for at Lange mener at vi har godt av en pustepause på reisefronten, har reiselivsaktørene selv tydelige planer om å komme seg raskest mulig på banen igjen. Reiseoperatøren Ving er blant dem som planlegger å drifte som normalt i løpet av det kommende vinterhalvåret. Marie-Anne Zachrisson er landssjef for Ving i Norge. Hun tenker at selskapet skal være tilbake i normal drift så fort som mulig, til tross for et utfordrende år.
– Vi støtter oss på det vi vet om reiselyst blant nordmenn. Derfor tror jeg at vi kommer tilbake til en normal hverdag med høy etterspørsel i løpet av det kommende året, sier Zachrisson.
Hun understreker at det viktigste spørsmålet for Ving i planleggingen fremover, er hvordan selskapet skal tilrettelegge for trygg bestilling, reise og eventuell avbestilling for kundene.
Når det kommer til sommerens mange naturkatastrofer, mener Zachrisson at det ikke påvirker fremtidige reiser i særlig stor grad. I forkant av hver sesong gjør selskapet en risikovurdering av sine destinasjoner.
– Dette opplever vi hver sommer, særlig rundt middelhavsområdet. Det brenner hver eneste sommer, og det har det gjort i mange år. Både vi og våre partnere i lokalområdene er vant til at det skjer. Det vi alltid legger vekt på, er kundenes sikkerhet, men fordelen vår er jo at vi har egne hoteller og egne fly, slik at vi kan kontrollere sikkerheten i hele reisekjeden, avslutter Zachrisson.
Ingen backpacking i jungelen
Reiseoperatøren TUI ønsker også å komme tilbake til normal drift så fort som mulig.
– Om vi skal sammenligne med naboene våre, som Danmark som har åpnet opp for reiser i Europa uten innreiserestriksjoner, ser vi at reiselivsselskapene selger som aldri før. Men akkurat nå ligger Norge ganske langt etter Danmark. For vår del kommer det helt an på hvordan smittesituasjonen utvikler seg, men vi ser for oss å kunne drifte som normalt igjen i løpet av 2022, eller senest i 2023, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig for TUIs avdeling i Norge.
Hun forteller videre at selskapet har måttet tenke i nye baner rundt planleggingen av fremtidige reiser.
– Folk bestiller turer tetter opp mot avreise enn normalt. Fleksibilitet er nøkkelen for fremtiden, og vi må kunne justere opp og ned hele tiden, sier hun.
I likhet med reiseoperatøren Ving avslører Aspengren at årets klimahendelser ikke påvirker TUIs kommende reiser i særlig stor grad.
– Nå som det har vært mye mediefokus på Hellas, Tyrkia og Frankrike, ser vi at litt færre kunder etterspør reiser dit. Vi må jo følge med på all utvikling, men i det store bildet utgjør ikke årets branner særlig stor forskjell for oss.
– Det som har størst innvirkning på oss akkurat nå, er jo smittetallene. Vi ser at reisemønsteret beveger seg i takt med det Solberg og Høie kommer med. 10. august, da de sa at vi sannsynligvis vil kunne leve relativt normalt i september, doblet salget seg. Men med en gang det skjer noe skummelt, går salget ned igjen, forklarer hun.
Hun legger heller ikke skjul på at nordmenn er et trygghetssøkende folk, og at reisene fremover trolig vil preges av det ustabile året bak oss.
– Mange drømmer nok om å reise til en fancy, tropisk reisemål når restriksjonene åpner opp for det, men det er jo sånn at majoriteten velger det tryggeste. Jeg tror neppe at det blir noe særlig backpacking i jungelen i nærmeste framtid, ler Aspengren.
Forsikring dekker ikke alt
Men reiselivsjournalist Lange er skeptisk til reiseoperatørenes innstilling. Han mener at risikoen for uforutsette situasjoner på reise vil bli høyere de kommende årene.
– Jeg tror at vi kommer til å reise igjen, men at endringene i reiselivsmønstre er større enn det reiselivsnæringen innser. Reisebyråene prøver å fortelle oss at det er trygt å reise, for de har jo mange tunge motiver for å få oss tilbake der vi var før mars i fjor. Jeg er helt sikker på at de tar feil, og at vi kommer til å reise mindre, mener Lange.
Han legger heller ikke skjul på at mange reisende trenger en «wake up call» etter det foregående året – både når det gjelder pandemien og sommerens klimahendelser.
– Noen må lære seg at det ikke alltid finnes systemer som fanger deg opp hvis noe skulle skje. For det første har vi sett at forsikringer ikke dekker alt. De har ikke dekket noe mer tidligere, men det har mange trodd fordi man ikke har støtt på de samme problemene. Det er ikke bekymringsfritt å reise selv om du har norsk pass.
– For det andre kan ikke penger løse alt. Å få for mye sol og varme hørtes ut som en vits for bare noen år siden. Men nå har helse, miljø og sikkerhet blitt en del av reiseplanen, sier reiselivsjournalisten.
Andreas Bibow Handeland er kommunikasjonsdirektør i If Forsikring, og han stiller seg bak Langes utsagn om at et norsk pass ikke garanterer sikkerhet hvor enn du er på reise.
– Er det en ting pandemien har vist oss, så er det nettopp det at vi hele tiden må jobbe for å holde forsikringsproduktene våre relevante. Vi gjort mange tilpasninger underveis, og i visse tilfeller har vi til og med gått utenfor egne vilkår, forklarer Handeland.
Han understreker at forsikringsselskapet har jobbet kontinuerlig under pandemien for å imøtekomme kundenes ønske om mer fleksibilitet, men legger likevel ikke skjul på at visse situasjoner er kjedelige å havne i.
– Selv om du har forsikringsdekning og den økonomiske tryggheten det innebærer, er det ikke noe hyggelig å gjennomgå isolasjon, tapte feriedager, forsinket innreise eller utreise-nekt. Det er mange kjipe situasjoner som kan oppstå, selv om vi bistår med noe. En forsikring dekker mye, men ikke alt, avslutter kommunikasjonsdirektøren.
Reis med hodet
Med fjorårets uforutsigbarhet i bakhodet, anbefaler reiselivsjournalist Lange å holde seg i nærheten av Norge. Jo lenger unna man er, desto vanskeligere kan det bli å komme seg hjem dersom flyselskapene plutselig skulle endre reiserutene.
– Jeg kommer til å endre reisemønster med tanke på lengre opphold på hvert i sted, heller enn å reise raskt inn og raskt ut. I tillegg bruker jeg enda mer tid enn tidligere på valg av gode reisemåter og overnattingssteder. Særlig da med fokus på hvordan eierne jobber med bærekraft, og omtanke for gjester og ansatte, sier han.
Lange legger til at han har kansellert alle oversjøiske reiseplaner, og at det i tiden fremover blir større fokus på Norge, Norden og Europa.
– Vi må reise smartere i år for å i det hele tatt kunne reise i årene som kommer. Nå ser vi tydelig at vi ikke kan fortsette som før, og at vi må ha med oss hodet når vi skal ut på reise, avslutter Lange.